וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריידזילה האמיתית של ענף החתונות: משבר הקורונה

1.4.2020 / 11:00

כלות רבות נאלצו להקפיא את כל סידורי החתונה שלהן בשל משבר הקורונה, וגם כאלו שעתידות להתחתן בקיץ, עדיין לא יודעות מה יעלה בגורלן. שוחחנו עם מעצבי שמלות הכלות המובילים בשוק בכדי להבין איך העסק שורד בימי הקרונה ומה הם צופים ליום שאחרי?

אבי כהן

בווידאו: תצוגת האופנה של ויוי בלאיש, שבוע האופנה תל אביב

תעשיית החתונות בישראל מגלגלת מיליוני שקלים בשנה, כשענף שמלות הכלה מהווה חלק נכבד מהעוגה. בימי הקורונה המשוגעים, בהם אתרים בינלאומיים קורסים, רשתות מצליחות לא עומדות בלחץ הכלכלי ונאלצות להקפיא את הפעילות עד יעבור זעם, גם מעצבי שמלות הכלה נפגעים קשות והכל בטיימינג נוראי, רגע לפני עונת החתונות. חודשי מרץ-אפריל ידועים כסנונית הראשונה של האירועים, לזוגות שמעדיפים לוותר על הלחות של יולי-אוגוסט, וכולם כאמור נאלצו לבטל לאור הנחיות משרד הבריאות.

ויוי בלאיש, שמלות כלה. ענבל מרמרי,
תצוגת האופנה של ויוי בלאיש בשיתוף ה.שטרן/ענבל מרמרי

שוחחנו עם המעצבים המובילים בשוק בניסיון להבין מה עובר עליהם בימים אלו וכיצד הם מתנהלים בכדי לעלות חזרה על הסוס כשהכל יחזור למסלול. "כרגע כל הכלות של מרץ-אפריל וחלק ממאי דחו את החתונה לספטמבר-אוקטובר ואפילו נובמבר", מספר לנו המעצב המצליח ויוי בלאיש, "כלות שמתוכננות לחודשי הקיץ עדיין לא דחו נכון לשעה זו".

ובמידה והעניינים יחזרו למסלולם - תספיקו לייצר עד הקיץ לכלה שנאלצה לדחות?
"כרגע הכל סגור והעובדים יצאו לחל"ת, הסטודיו פועל בהתאם להוראות משרד הבריאות. ברגע שיודיעו כי אפשר לחזור לפעילות, אנו נעבוד מסביב לשעון גם אם צריך כדי לספק בזמן את השמלות".

עוד בוואלה!

אתר האופנה NEXT נסגר עד להודעה חדשה

לכתבה המלאה
ויוי בלאיש, שמלות כלה. אורית פניני,
"אנחנו נעבוד מסביב לשעון אם צריך". עדה זמורה לויוי בלאיש, תכשיטים של ה.שטרן/אורית פניני

אלון ליבנה לעומת זאת משדר אופטימיות זהירה, אך בתור ביזנס מן שחי כבר שנים את השוק הבינלאומי מבין את המכה הקשה. "המשבר די בתחילתו ואין לי יכולת לנתח את ההשפעה על כל התעשייה, אבל ללא ספק שיהיו השלכות כבדות על המשק והכלכלה, גם על ענף האופנה כמובן".

איך הסטודיו פועל בימים אלו?
"אין לנו אפשרות להיפגש עם לקוחות כלל. אנחנו עובדים במתכונת מצומצמת על פרויקטים דחופים בלבד. מה שכן אינני צופה קושי לספק שמלות. עם תחילת המשבר וידאנו שיש מלאי חומרי גלם לכל ההזמנות ואם יתעורר הצורך אנחנו ערוכים להפעיל את הצוות לעבוד מהבית כדי לעמוד ביעדים".

יש לקוחות שאין באפשרותן כרגע לשלם על השמלות?
"תראי, לאור דחיית האירועים נדחו גם התשלומים שתוכננו בהתאם. עדיין מתקבלות הזמנות מחו"ל ממקומות שלא סגורים לחלוטין, או מכלות שחוששות שאם לא יפתחו הזמנות עכשיו יחמיצו את תאריך החתונה שלהם בקיץ. אבל מלבד זאת מדובר בהשבתה כללית של הענף לדעתי".

אלון ליבנה, שמלות כלה. יח"צ,
דגם אליסיה, מהקולקציה החדשה של אלון ליבנה/יח"צ

שלומית אזרד, מעצבת שמלות הכלה, שהייתה אמורה להציג בשבוע האופנה תל אביב שנדחה גם כן בשל נגיף הקורונה, דווקא מרגישה שנשארה לבדה במערכה כעצמאית שחייבת להמשיך ולהתקיים בימים כאלו. "זו תקופה מאוד טעונה ומבלבלת גם לכלות וגם לי בתור עצמאית. אין באמת שום הרגשת ביטחון מצד המדינה שתסייע לנו המעצבים. חלקנו עמדנו להציג בשבוע האופנה והשקענו כספים רבים ומשאבים לפני המשבר".

אז יש בעיה תזרימית כרגע.
"ברור. גם לנו בגלל המצב, וגם לכלות קשה לשלם. זה מהווה בעיה כי עדיין נשארו תופרות לעבוד על המדידות וזה מקשה מאוד כלכלית. אני מאוד מקווה שהמדינה תירתם".

איך את מנסה להרגיע את הכלות שהזמינו אצלך שמלה?
"קיבלנו שיחות מכלות נסערות ומבולבלות שהיו צריכות להתחתן כבר באותו השבוע שיצאו ההנחיות ועד לפסח, ובגלל המצב נאלצו לבטל או לדחות ואפילו להתחתן זמנית בבית כנסת ולחגוג את האירוע הגדול בהמשך. כמובן שהדבר הראשון היה להרגיע אותן, לחזק ולתת מענה לכל כלה. גם מי שדחתה ועדיין אין לה תאריך מדויק, השמלה שלה נשמרת לכל תאריך שתבחר".

שלומית אזרד, שמלות כלה. דביר כחלון,
רוסלנה רודינה לשלומית אזרד/דביר כחלון
שלומית אזרד, שמלות כלה. דביר כחלון,
"תקופה קשה מאוד לעצמאים". המעצבת שלומית אזרד/דביר כחלון

דרור קונטנטו לעומת זאת ניסה לשמור על עסקים כרגיל עד לפני כמה ימים ודרש מכל לקוחותיו להגיע לסטודיו עם כפפות ומסיכות לפנים. "קיבצנו יום אחד שלם בו הכלות הגיעו למדידות אחרונות, בהפרשים של שעתיים בין פגישה לפגישה. ביקשתי מכולן להגיע עם מסכות וכפפות וגם אני הצטיידתי כמובן".

"אנחנו ממש לא עובדים במתכונת רגילה אבל", מחדד קונטנטו, "בגלל התקנות של משרד הבריאות קשה לעבוד בסטודיו, העבודה צמודה ודינמית ומאוד קשה לשמור על המרחק. כרגע אין בכלל ענף אירועים, זה הלחם והחמאה של מעצבי שמלות הכלה בישראל ופשוט כולם יצאו לחל"ת".

דרור קונטנטו, שמלות כלה. דביר כחלון,
"ענף האירועים זה הלחם והחמאה של מעצבי שמלות הכלה". דרור קונטנטו/דביר כחלון

זה נכון שיש הרבה כלות שהחליטו לא לבטל לגמרי את האירוע ולעבור לפורמט מצומצם?
"אכן, נתקלנו בכלות שרצו שתי שמלות ובגלל שהן עברו לחתונה מצומצמת נשארו רק עם שמלה אחת".

אז איך עובדת הנחה במקרים כאלו? הן בכל זאת התחייבו לשתיים והתחלת כבר לעבוד על הדגמים.
"אותן כלות כן ביקשו כל מיני הקלות במחירים. בדקתי כל מקרה לגופו והגענו לקראתן. המטרה הייתה שכל כלה תצא מאושרת ומסופקת גם בימים שהם כאלו קשים, חס וחלילה אף אחד לא רוצה להקשות עליהן יותר. בסופו של דבר הכל התנהל טוב לדעתי, וגם פינקנו אותן בבגד להפרשת חלה, מקווה או אירוע מצומצם אחר כדי שיצאו בתחושה טובה".

דרור קונטנטו, שמלות כלה. דביר כחלון,
מבין את השוק. דרור קונטנטו מפנק את הלקוחות בבגד נוסף לאירוע מצומצם/דביר כחלון

חנה מרילוס, המעצבת שידועה בשמלות כלה וערב חסודות וחזקה במיוחד במגזר הדתי ממשיכה לעבוד בימים אלו מהבית כמה שאפשר, "המקום סגור אבל אנחנו זמינים בנייד והתופרות לקחו חלק מהעבודה הביתה. יש כלות מהציבור החרדי-דתי שהקדימו את החתונה כי פחדו שהמצב יחמיר, ואצלם מאוד חשוב לא לדחות את התאריך, לכן החתונה הייתה בבית עם 10 אנשים. הן בכו הרבה אבל בסוף שמחו שלפחות קיבלו את שמלת החלומות שלהן לחתונה".

ומה יהיה בחודשים הקרובים? זו שאלה שכל המעצבים התקשו לתת עליה את הדעת. "צריך לזכור שענף הכלות עובד קדימה. בחודש מרץ אנחנו סוגרים את הכלות לחצי שנה הקרובה, אוגוסט וספטמבר - פה בעצם זאת הבעיה הגדולה", מסכם קונטנטו, "אין מחזור, אין כלות עתידיות. איך העסקים הקטנים, ואני מדבר בשם כולם, יצליחו להחזיק את ההוצאות השותפות - שכר דירה, ארנונה?".

"הסטודיו שלי מעסיק בשוטף 22 עובדות. כרגע 17 יצאו לחל"ת", מוסיפה אזרד, "זו תקופה קשה לכולם, הלוואי וזה לא ישפיע על אספקת השמלות. בתור עצמאית אין לי שום הכנסה כרגע. מאוד מקווה שהגורמים מלמעלה יכללו את הענף שלנו בהטבות".

חנה מרילוס, שמלות כלה. אלמוג גבאי,
מספקת ללקוחות שלה את שמלת החלומות מהבית. חנה מרילוס/אלמוג גבאי
חנה מרילוס, שמלות כלה. אלמוג גבאי,
זמנים קשים. קולקציית שמלות הכלה המשגעת של חנה מרילוס/אלמוג גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully