וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת מצב: "המון חברות אופנה, משרדי יח"צ ופרסום ייפלו לחלוטין"

כמו כל העולם, גם תעשיית האופנה המקומית ספגה מכה קשה בעקבות מגיפת הקורונה. כעת, כשמתחילים לחזור לשגרה, המעצבים המקומיים, חברות האופנה הגדולות, אנשי הביוטי ומשרדי יחסי הציבור אומדים את הנזקים ומספרים על האופן בו העסק מתחיל להניע נוכח המציאות החדשה

עריכה: שאול אדם

הנזקים האדירים שנגרמו למשק כפועל יוצא של מדיניות הסגר שננקטה בשל מגיפת הקורונה מתבהרים יותר ויותר כמגיפה כלכלית עוצמתית לא פחות מהנגיף עצמו. יש להניח שבשלב זה אנו עדים רק לקצה הקרחון של התופעה, שרק הוא בלבד מספיק על מנת לתהות מה יעלה בגורל ענף האופנה בישראל. ענף התלוי בספקים, יצרנים, פלטפורמות מכירה ולקוחות מכל רחבי הגלובוס - ממעצבים עצמאיים, דרך יבואנים מקומיים ועד רשתות אופנה מהירה. לצידם ישנו גם שוק הביוטי הכולל את תחומי הקוסמטיקה והשיער שמהווה מעצמה לא פחות פעילה בימים שבשגרה.

עד כה מדווחים מדורי הכלכלה על פגיעה הנאמדת בלמעלה מ-7 מיליארד שקלים בשוק האופנה, נתון קיצוני לכל הדעות כשלוקחים בחשבון שמדובר בשוק המגלגל כ-20 מיליארד שקלים בשנה. בכיר בתעשיית האופנה טוען שהסיוע הממשלתי יכול להספיק רק לזמן קצר מאוד, "אם הכול יסתדר ולא יהיה סיבוב שני - רק בערב ראש השנה הקרוב אפשר יהיה לראות התאוששות". לגבי אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת וחותמים אבטלה הוא סבור שרק עם פתיחת הקניונים תורגש מגמת שיפור. הבעיה כאמור גם גולשת למשרדי יחסי הציבור, ענף משמעותי הנלווה לתעשיית האופנה. "למשרדי יחסי ציבור לא שילמו חודשיים שלמים! הקפיאו חוזים במספרים מטורפים. המון מותגי אופנה, פרסום וגם משרדי יח"צ ייפלו לחלוטין. כרגע הכל בגדר נעלם אחד גדול".

קניון הזהב. ShutterStock
"רק עם פתיחת הקניונים תורגש מגמת שיפור", בכיר בתעשיית האופנה על משבר הקורונה. קניון הזהב בראשון לציון/ShutterStock

"אין ספק שתחומים מסוימים שעצרו את עבודתם והכנסתם השוטפת נפגעה קיבלו סיוע בדחיית תשלומים או מועדי פירעון. אבל זה בוודאות לא מכסה מאה אחוזים מהנזק", טוענת אשת יחסי הציבור, מאיה זאנה, שדווקא בתקופה זו סבורה שהרבה עסקים "זקוקים למשרדי יח"צ כדי לפעול ולהפיץ את הבשורה". מעבר לכך, המעבר לעבודה מהבית אפשר "לתת מענה ללקוחות מרחוק באופן מלא ויש דרכים יצירתיות לעבוד, לפעול ולערוך פגישות". גם עבור אלו שאין באפשרותם לשלם על שירותיה כרגע, הגישה של זאנה היא ראייה עתידית גם לתחום יחסי הציבור שייפגע במידה ועסקים הצורכים את שירותיה לא ישרדו את המשבר: "התמיכה בעסקים בשעת משבר היא חשובה במיוחד לעזור להעמיד את המשק על הרגליים".

אחת החברות שנפגעה קשות ממשבר הקורונה היא ענקית האופנה קסטרו, אשר הייתה גם במרכזה של שערוריה כשהשחקנית ריף נאמן והזמר יונתן מרגי טענו בחודש שעבר כי הם לא מסוגלים לעמוד בחוזים שלהם. קסטרו הוסיפו כי "העולם השתנה לנגד עינינו ואנו חייבים להתאים את עצמנו לעידן אחר, מוזר לנו שבימים קשים אלה ריף נאמן לא מבינה את מצוקת החברה ומסרבת להירתם לעזרתה". לכתבה הנ"ל הם בחרו שלא להגיב, אך קבוצת פוקס המתחרה כבר הודיעה בחמישי האחרון כי היא מחזירה 300 עובדים מחל"ת. השאלה הגדולה היא - מה יעלה בגורלם של שאר העובדים כשהחנויות עובדות כרגע במתכונת מצומצמת ומאפשרות כניסה מבוקרת של אנשים לסניפים. בחנויות של רשת מנגו מקבוצת פוקס זעמו לקוחות בדף האינסטגרם בסוף השבוע כי איך שנפתחו החנויות - נעלמו המבצעים. "צפוי לגמרי שנעלמו המבצעים", "ביטלתם את כל ההנחות!", הגיבו עוקבים כועסים. ואכן, מבדיקה שעשינו גם באתר הבלעדי המשווק את המותג, טרמינל X, הנחת ה-30% הגיעה לסיומה.

קסטרו. דודי חסון,
קסטרו: "העולם השתנה לנגד ענינו ואנו חייבים להתאים את עצמנו לעידן אחר". רותם סלע בקמפיין לקסטרו/דודי חסון

מעצבת אופנה ידועה שביקשה להישאר בעילום שם דווקא מאמינה שזה בדיוק הזמן להנחות ומבצעים: "ההערכה שלי שמחירי סוף העונה ומבצעים זה כרגע הביקוש. סל הקניות נמוך ולקוחות רוצות ושואלות על הנחות. אנשים נוטים לחשוב שחודש בלי הכנסות זה לא כל כך נורא, ומה כולם מתבכיינים, אז חשוב להבהיר: חודשי מרץ-מאי כמעט בכל תחום בישראל הם חודשי ההכנסות הגבוהים ביותר. כמו כולם גם אני נערכתי לתקופה בסחורה בעלות מטורפת של מיליון שקלים, סחורה שעומדת עכשיו ומאבדת מערכה".

ומה עם העובדים והחזרה מחל"ת?
"בהתחלה שחררתי את כל העובדים לחל"ת ואני מחזירה אותם לאט לאט. לא חושבת שאקח סיכון ואחזור בכל הכוח, בדיוק להיפך, אני חושבת שאשקול את צעדי ואראה לאן הרוח נושבת. עצמאיים עובדים קשה להתפרנס קצת מעל הממוצע, בעתות משבר הם לגמרי לבד. בינתיים אני אומדת את הנזקים ומנסה להגיע לפתרונות. בסופו של דבר אני אופטימית ומאמינה שיהיה בסדר".

פוקס. שוקה כהן,
החזירו 300 עובדים לחל"ת, ביטלו מבצעים ברשת מנגו. קבוצת FOX/שוקה כהן

נדב רוזנברג, הבעלים והמעצב של נורת'רן סטאר מספר כי תזמון המשבר היה חמור מאוד מבחינתו: "הייתי שבוע לפני צילומי קמפיין קיץ מושקע, עם התחלה של קולקציית מעבר. בסופו של דבר מצאתי את עצמי לבד בעסק. נאלצתי להוציא את עובדות הסטודיו והחנות בהדרגה לחל"ת. יצרתי צילומים מהירים בשביל שאוכל לקדם את חנות האונליין ובעיקר ניסיתי לקדם דרך הרשתות החברתיות כמה שאפשר. עם כמה שהאונליין עבד יפה, ידעתי שללקוחות הקבועות שלי יהיה קשה להסתפק ברכישה מקוונת, הן רגילות לחוויית הקנייה הבוטיקית.

כיצד היצירתיות נכנסת לפועל בזמן משבר?
"חשבתי איך אני יכול ליצור משהו קרוב לזה בחוויה של רכישה מרחוק והצעתי אופציה של רכישה בהקפה. בחרתי לכל אחת באופן אישי מבחר של פריטים וחשבתי על תמהיל שימושי לתקופה הקרובה. החבילה נשלחה הביתה עם מסיכות מודפסות, מתנה והקדשה, ברוב המקרים קלעתי בול".

נדב רוזנברג, נורת'רן סטאר. אסף עיני,
נדב רוזנברג לנורת'רן סטאר: "הלקוחות שלי רגילות לחווית קנייה בוטיקית"/אסף עיני

שני שמר, אחת המובילות בענף בגדי הים המקומי, הייתה רגע לפני צעד משמעותי בהתפתחות של העסק, כזה שבימים כתיקונים, יכול היה למצב אותה בליגה של הגדולים: "הקיץ הנוכחי היה אמור להיות מקפצה משמעותית עבורנו. בשנה האחרונה הגדלנו את הצוות ואת המשרד ונערכנו לכניסה לשוק האמריקני. קולקציית קיץ 2020 המונה כ-70 דגמים הוצגה בניו יורק בחודש דצמבר וכללה השנה בפעם הראשונה גם שמלות חוף, כובעים ובגדי-ים לילדות. בחודש אפריל היו צריכות לצאת הזמנות לאתרים גדולים כמו: Bloomingdales, Revolve, shopbop, התחייבנו ללוחות זמנים, הגדלנו כמויות ונערכנו ולצערנו הכל נדחה לעונה הבאה. כל הארגזים יושבים מוכנים במשרד, זה חלום שעבדתי עליו כל כך הרבה שנים ולדעת שהגעת לרגע הזה והכל נעצר שובר את הלב".

האתר של שמר עובד חזק מאוד ממה שהיא מספרת, אך זה עדיין לא מתקרב למחזורים שהיא ציפתה להם העונה. "אנחנו עסק חצי שנתי וכל חודש במהלך הקיץ הוא קריטי. מרץ ואפריל אלו חודשים שנותנים אוויר לכל העונה, פסח ויום העצמאות הם בעצם פתיחת עונת הרחצה ולא היה כלום".

איך המצב משפיע על הקולקציות הבאות?
"בניית קולקציה זה משהו שעובדים עליו כמעט שנה, הבדים מגיעים מכל רחבי העולם וכרגע לא ניתן לתקשר עם אף אחד מהספקים. חברות הבדים באיטליה לא יצרו עמנו קשר כמעט חודשיים! ברזיל, הודו, ספרד - אין עם מי לדבר".

שני שמר. רון קדמי,
עמדה להיכנס לשוק האמריקני. הקולקציה החדשה של שני שמר/רון קדמי

מעצבת שמלות הכלה ענבל דרור, שמלבד לקוחות ישראליות אוחזת ברשת מכירות הפרוסה בארצות הברית, גרמניה, צרפת, הונג קונג וקוריאה, היא בין הבודדים שמוכנים לחשוף נתונים מספריים. דרור טוענת שלעומת החודשים המקבילים בשנה שעברה ישנה ירידה של 85 אחוזים במחזור. הירידה החדה נוצרה לדבריה משילוב גורמים הכוללים עצירת חתונות בכל העולם ועצירת אספקת חומרי הגלם ממפעלים באיטליה. "הבעיה בעסק הזה היא שמצד אחד ייצור ההזמנות חייב להימשך ואת בכלל לא יודעת אם הכלה בסוף תתחתן בבית או באולם ומתי זה יקרה. מצד שני - אני גם מחוייבת לאותן כלות. אם דוחים אירוע לעוד חמישה חודשים ולוקחים בחשבון שכלה משלמת 30 אחוז בעת ההזמנה ואת היתרה ביום החתונה, נוצרת בעיה מאוד רצינית, וכמובן, ככל שאת פרוסה בכל העולם הבעיה גדלה."

"העסק שלי מאכיל הרבה משפחות", מוסיפה דרור, "זה באמת לא נראה לי הגיוני שאני משלמת למדינה כל כך הרבה כספים בתור בעלת שליטה בחברה ולא מקבלת שקל מהמדינה או עזרה להחזיק את העסק. הרבה אנשים תלויים בי, כואב לי הלב על כל הכלות שבוכות לצד הבעיה של להשאיר את העסק מעל המים. הייצור נעשה, החתונות נדחו והכסף ייכנס רק עוד חצי שנה. שלושים אחוז לא מכסה את הייצור והבדים. אני מחזיקה את העובדים ומשלמת להם משכורת מלאה, כי הכלות צריכות מדידות בחודשים שלפני החתונה, אבל הכספים מגיעים בטפטופים קטנים. אני עסק קטן שמרושת בכל העולם אז הבור הכספי מגיע מכל כיוון אפשרי".

תוך כמה חודשים תפצי לדעתך על הנזק?
"אף אחד לא יודע מתי ירשו להתקהל. העסק שלי תלוי בנתון הזה. מה שכן, בכל התקופה הזו עברתי על מלאי השמלות שחזרו מהשכרה ומשבועות האופנה. חידשתי וכיבסתי אותן והן ימכרו בפופ-אפ במחירים של 5,000-10,000 שקלים במקום מחירי השכרה של 15,000-19,000 שקלים. הרבה בנות ייהנו מהשמלות היקרות האלו בחצי מחיר. זה גם משהו בימים האלה".

ענבל דרור. וואלה! מזל טוב
ענבל דרור על המסלול בספטמבר האחרון בשבוע האופנה לכלות/וואלה! מזל טוב

מי שעוד נפגע מהמשבר של עונת החתונות הוא מעצב השיער והמאפר מיקי בוגנים שכיום מחזיק סטודיו לאיפור ושיער, בית ספר על שמו וחברת איפור בשם מיקי קוסמטיקס. לדבריו, "הנזק בעקבות הסגר הוא עצום. המשכנו לשלם הוצאות קבועות בכל התקופה ואנחנו עד היום לא יודעים איזה מענק נקבל ואם בכלל. זה עוד לפני שדיברנו על ההוצאות של כפפות, מסיכות, ניקיון ועוד אמצעי מיגון".

כמה באמת קשה לעמוד בדרישות משרד הבריאות?
"לדעתי אם זה היה תלוי במשרד הבריאות לא היו פותחים. מכיוון שזו הוראת משרד האוצר אז משרד הבריאות, עקב הידע, נתן כאלו הגבלות שלדעתי הנזק הבריאותי שלנו יגיע בהמשך. מסיכה, מעליה מגן פלסטיק וכפפות עשר שעות ביום? תנסי שעתיים ותחזרי אליי".

יש רתיעה מצד הלקוחות להגיע מהחשש להידבק?
"האמת שלא. יש רשימת המתנה ארוכה, אבל יש לי גם קהל מבוגר יותר שמלווה אותי שנים רבות שאותו לצערי לא אפגוש בזמן הקרוב".

מיקי בוגנים. ניר פקין
"ההגבלות יובילו לנזק הבריאותי שלנו בהמשך", מיקי בוגנים חוזר לעסקים/ניר פקין

"אם ביום רגיל העסק שלי מטפל ב-50 נשים וגברים, ברגע שנדרשתי לסגור נאלצתי להוציא 13 עובדות לחל"ת, שזה היה הכי קשה מבחינתי", מספרת הקוסמטיקאית קרן בר-טוב, "למזלי יש ליין מוצרים שעבד בשליחויות, והתאמנו את המוצרים ללקוחות באמצעות שיחות וידאו. זה מה שנתן לי להשאיר את הראש מעל המים".

עכשיו שחזרת לעבודה, נוספו לך הוצאות בגלל אמצעי מיגון?
"לשמחתנו הוצאות המיגון אינן גדולות, הוספנו מחיצת פרספקס בקבלה, מסיכות פלסטיק שקופות, אלכוג'ל ומדחום בכניסה. גם בשגרה אנחנו תמיד עובדות עם מסיכות וכפפות. עם זאת, בשביל למנוע עומס בחדר ההמתנה ריווחנו את התורים, ובתקופה הקרובה נקבל פחות מטופלים כל יום".

זאדיג אנד וולטר, כיכר המדינה. יח"צ,
לוקיישן חדש בכיכר המדינה, מעל 30,000 ש"ח בחודש. זאדיג אנד וולטר/יח"צ

המותג הצרפתי המצליח, זאדיג אנד וולטר, שעבר ללוקיישן חדש בכיכר המדינה מנסה גם כן להתרגל למציאות החדשה. נטלי זלצמן, הבעלים, מספרת כי "רק ב-28.2 עברנו לחנות חדשה של המותג, ששופצה לפי מודל העיצוב החדש של חנויות Zadig & Voltaire בעולם", מבדיקה שעשינו, חנות בסדר גודל כזה יכולה להגיע גם לשכירות של 30,000 שקלים בחודש, הוצאה לא מבוטלת לעסק שלא עובד במתכונת רגילה. "כבר בפתיחה המציאות הייתה שונה, מוסיפה זלצמן, "אחרי שלושה שבועות נאלצנו לסגור ללא השקה ואירוע פתיחה, דבר שלא יקרה כבר ככל הנראה. למזלנו מה שאפשר לנו לעבור את התקופה זה האונליין שקיים מ-2018 ובשנה וחצי האחרונות מהווה חלק ניכר מהמכירות".

האספקה של הייבוא לא נתקעה?
"חששנו מבעיות באספקת סחורה, אבל לשמחתנו ולהפתעתנו הפן הזה לא נפגע לחלוטין. לאורך כל התקופה היו משלוחים של סחורה לישראל, כך שכרגע הגיעה לחנות כל קולקציית קיץ 2020".

אחת המשפיעניות העסוקות בביזנס, נסטיה ליסנסקי, שמטפחת אינסטגרם עם מעל 60 אלף עוקבים מסבירה כי "כולם נוקטים בפעילות זהירה והנזק שנגרם בחודשיים האחרונים הוא עצום. בשנים האחרונות אני עוסקת בקריאייטיב, הפקה וייעוץ לחברות אופנה", מוסיפה ליסנסקי, "אז כמובן שנפח העבודה ירד ל-10% בערך. מי שפעיל אונליין ממשיך בפעילות אבל התקציבים של כולם ירדו משמעותית. מצד שני מי שחי ברשת מבין שיש פריחה של תכנים. אני מאמינה שאחרי כל משבר מגיע רנסנס".

נסטיה ליסנסקי. יח"צ,
מתרגלת למציאות החדשה, המשפיענית ואשת התוכן, נסטיה ליסנסקי/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully