וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלם שמשתחל לתמונות עירום של דוגמניות עומד לצאת בספר מזעזע

24.9.2020 / 11:00

עמוד האינסטגרם "דיאט פראדה" חושף סיפור מטלטל על צלם דוגמניות מפורסם שמצלם דוגמניות בעירום, ומכניס עצמו לכל תמונה איתן. "זו הדרך שלו להראות בעלות". אחת הדוגמניות טוענת כי עתה הוא רוצה לפרסם תמונות שלה מהעבר בספר, והיא - מתנגדת בתוקף

צילום: מתוך הפייסבוק של ABC7 Sarasota, עריכה: תומר לוי

בשבוע שעבר חשפה הדוגמנית אמילי רטאייקאוסקי סוגיה כואבת של חוסר שוויון במערכת היחסים בין צלמים למצולמות, במסגרתה מאבדות המצולמות את כוחן אל מול הצלמים. היא ציפתה להרעיד את תעשיית האופנה כדי לשנות את המצב הקיים, אבל היא בטח לא חשבה שזה יוביל לחשיפתו של סיפור מטריד במיוחד על צלם בולט בתעשייה. עמוד האינסטגרם "דיאט פראדה", ששם לו למטרה לחשוף עוולות בתעשייה, פרסם סיפור מטריד במיוחד על צלם מוביל בתעשייה האופנה בניו יורק, דיוויד פול לארסון, שהשתמש בכוח ובמעמד שלו כדי לצלם דוגמניות בעירום. התחביב המשונה שלו - להכניס עצמו לפריים ואז להשתמש בתמונות האלה מבלי לאשר עם הדוגמניות.

בעמוד שיתפו את הסיפור של הדוגמנית פאולינה קאמי, שהגיעה ליום צילום עם לארסון ב-2016. "רציתי לעבוד איתו כי ראיתי שהדוגמניות שהוא מצלם חתומות בסוכנויות שאני ממש רוצה לחתום איתן", היא סיפרה. "חשבתי שהעניין שלו לצלם אותי זה אישור לכך שאני טובה מספיק כדי לחתום בסוכנויות האלה". ברשימת הלקוחות של לארסון יש גם שמות גדולים כמו אדריאנה לימה ולאקי בלו סמית', מה שנתן לקאמי את הביטחון לקבוע איתו יום צילום.

הצלם דיוויד פול לארסון עם הדוגמנית לורן קאי

קאמי ידעה שבצילומים עם לארסון יהיו גם תמונות עירום, אבל זה לא מנע מהאווירה להפוך מתוחה במיוחד. היא אולי באה מוכנה לצילומים מהסוג הזה, אבל האמירות של הצלם על הסט, תוך כדי הצילומים, הובילו לאי-נוחות גדולה מצד הדוגמנית. במהלך הצילומים, החליט לארסון להכניס עצמו לפריים. זה התחיל רק מצילומי כפות הרגליים שלו ליד גופה העירום של הדוגמנית, והמשיך כשביקש ממנה לעמוד עירומה מול מראה - וצילם גם את עצמו דרך ההשתקפות. כשקאמי התחילה לחוש חוסר נוחות של ממש מכך שהוא מצטרף לצילומים שלה, הוא הראה לה תמונות נוספות שלו עם דוגמניות, כולן בעירום, שמתמסרות אליו בתמונות - מניחות את ידן על גבו, מתקרבות אליו ומסתירות בעזרת הידיים שלו את איבריהן המוצנעים. "זה הרגיש כמו הדרך שלו להראות בעלות", היא מספרת. "אני נראית בתמונות פגיעה וחסרת משמעות עד כדי כך שאני ברמת כפות הרגליים שלו. זה הרגיש כמו משחק כוח מוזר". קאמי יצאה מהצילומים נסערת, וניסתה להרגיע את נפשה בכך שזה 'לשם האומנות', ושהצילומים האלו ישתלמו בהמשך.

עוד בוואלה! אופנה

לא רק קולב: הצלם הבא שייפגש עם אמילי רטאייקאוסקי יצטרך לחשוב פעמיים

לכתבה המלאה

הסיפור התפוצץ בשבוע שעבר, כאשר לארסון יידע את קאמי שהצילומים שלה יופיעו בספר חדש שלו. היא מחתה ואמרה שלא הסכימה לפרסם בספר שלו את תמונות העירום הללו שצולמו לפני שנים, כשהייתה דוגמנית מתחילה. לארסון מצדו השיב כי בזמנו היא נתנה לו אישור לעשות שימוש בתמונות ומותר לו לפרסם את הספר, גם שנים אחרי שהתמונות הללו צולמו.

בדיוק כאן צפה שוב אותה בעיה עליה דיברה רטאייקאוסקי בטור הארוך שלה בניו יורק מגזין - העובדה שברגע שתמונות מצולמות, הזכויות עליהן שייכות לצלם, ולמצולמת אין שום יכולת להביע את דעתה. היעדר הכוח של הדוגמניות היא בעיה של ממש שצריך לחשוב איך אפשר לפתור, בעיקר כשצלמים עושים בתמונות שימוש אחר מזה המקורי. וכן, גם אם זה אומר לשנות את כל התשתית שעליה יושבת תעשיית האופנה. קאמי ניסתה להביע את מחאתה, אבל זה לא עזר. ככה עובדת התעשייה. התמונות הן אכן בבעלות הצלם, והצילומים המעוותים שמציגים כוח, שליטה וניצול נשים - יזכו לפרסום בספר שלו.

אלא שקאמי, בדיוק כמו רטאייקאוסקי שביקשה לקחת את הכוח לידיים בטור שכתבה, מבקשת גם היא להחזיר לעצמה את השליטה. חיפוש שערכה ב"רשימה השחורה" של תעשיית האופנה, העלה את שמו של לארסון. ברשימה, שבה אפשר למצוא את שמות עובדי התעשייה שכלפיהם התקבלו תלונות על התנהגות בלתי מוסרית, יש תיעוד של שלוש תלונות שהתקבלו נגד לארסון, לפיהן הוא חצה את הגבולות בעבודתו. באתר הרשמי שלו כתוב: "אני נהנה מהאותנטיות שבעבודה אך ורק עם הדוגמניות העירומות בסטודיו שלי. בלי מעצב שיער, בלי מאפר, בלי ארט-דירקטורים ובלי לקוחות על הסט".

הסיפור הסתיים בהודעה שכתבה קאמי לצלם: "כדי שיהיה ברור - אני לא מאשרת לך שימוש בתמונות שלי ומבקשת שלא תשתמש בהן בספר שלך או לכל מטרה אחרת. זה הגוף העירום שלי! איך זה בכלל עומד לדיון?". להודעה הזו לא התקבלה תשובה. לארסון חסם את קאמי, ואם בא לכם לבקר בחשבון האינסטה שלו - הוא פרטי, ולא סתם. כמו שזה נראה כרגע, זה רק עניין של זמן עד שהפרשה הזו תתפוצץ לחלוטין. ההאשטג המפורסם של הצלם, שמאדיר את שמו: "גם אני הצטלמתי עם דיוויד פול לארסון", עוד יכול להפוך לכזה של מחאה. צריך עוד כמה נשים כמו רטאייקאוסקי ואולי יהיה כאן סדר סוף סוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully