וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצבים של קווין בי מדברים: "לביונסה יש סיבות משלה לא לתייג באינסטגרם"

קוג'טים ומרי ברישה מקוסובו נגעו בכוכבים כשנבחרו לעצב עבור ביונסה בכבודה ובעצמה. בראיון לוואלה! אופנה סיפרו על העבודה מול הזמרת (נתנה חופש יצירתי), על הסטורי הפרו-פלסטיני של דואה ליפה (לא מייצגת) ועל היוזמה הישראלית שמביאה את הקולקציה שלהם עד לתל אביב

ביונסה בסרטון אינסטגרם/צילום מסך

מה הייתם עושים אם יום אחד בהיר תתקבל בתיבת המייל שלכם הודעה מהסטייליסטית של ביונסה בכבודה ובעצמה, בה היא מבקשת סקיצות לשמלה עבורה? קרוב לוודאי שתחשבו שמדובר במתיחה, כי זה בדיוק מה שעבר בראשם של קוג'טים (50) ומרי (47) ברישה, זוג מעצבים מקוסובו ומבעלי מותג הקוטור Kujta & Meri, כשפנתה אליהם סרינה זקס, האחראית על המלתחה של קווין בי.

"עד שלא דיברנו איתה בטלפון לא האמנו שהיא עובדת איתה", סיפר קוג'טים בראיון בלעדי לוואלה! אופנה. "הלבשנו את הכוכבות הכי גדולות בקוסובו, אך ביונסה היא הכוכבת הבינלאומית הראשונה שפנתה אלינו מיוזמתה".

הפנייה הפתיעה מאוד את זוג המעצבים, בעיקר בשל העובדה שהם לא מעסיקים חברת יחסי ציבור המשמשת בדרך כלל כמתווכת רשמית בעסקאות מסוג זה. עם זאת, את ההצעה לעצב לביונסה הם כמובן תפסו בשתי ידיים, מה שהוליד שתי שמלות מתוקשרות עד מאוד, אותן לבשה הזמרת בשתי הזדמנויות שונות: האחת, שמלת סטרפלס מקטיפה שחורה עם עיטורי זרקוניה, עבור יום הולדתו של הראפר פי-דידי והשנייה, א-סימטרית מנומרת עם כובע תואם, באחת מסצנות הפרויקט המוזיקלי האחרון שלה, Black is King.

Kujta & Meri מרי וקוג'טה. יח"צ חו"ל, אתר רשמי
"העבודה עם ביונסה הייתה קלה". קוג'טים ומרי ברישה/אתר רשמי, יח"צ חו"ל

לדברי מרי, העבודה על שמלת הקטיפה השחורה, בה צולמה ביונסה בשלל תמונות שאותן העלתה לאחר מכן לאינסטגרם שלה, החלה בפנייה של הסטייליסטית, שפשוט ביקשה שמלה שחורה. "היא לא השאירה הרבה הנחיות ואיפשרה לנו חופש יצירתי מבחינת העיצוב והסטייל". כשזקס פנתה אליהם בשנית, הפעם עבור Black is King, גם אז התאפשר לזוג ליצור כיד הדמיון הטובה עליו. אולם בפעם הזו, זקס הבהירה כי היא מעוניינת בשמלה של מלכה לביונסה. "מלבד זה, הכול היה לבחירתנו", אמר קוג'טים.

התהליך העיצובי כלל שיחות זום רבות עם הצוות של קווין בי. "הראינו להם כמה אופציות לבדים, וביונסה בחרה במנומר". מיד עם אישור הסקיצה, הם קיבלו את מידותיה של הזמרת ותוך שבועיים היו צריכים להכין את השמלה מאפס. מרי סיפרה כי הם עבדו עליה עד השעות הקטנות של הלילה "והיא כבר הייתה על טיסה לאל.איי כמה שעות אחר כך".

ביונסה לובשת שמלה של Kujta & Meri. Courtesy Parkwood Entertainment Disney, אתר רשמי
שמלת הקטיפה אותה לבשה ביונסה במסיבת יום ההולדת של פי דידי/אתר רשמי, Courtesy Parkwood Entertainment Disney

כששאלנו מה דעתם על המנהג המעט מגונה של הזמרת שלא לתייג באינסטגרם את בתי האופנה שהיא לובשת, ענו השניים בזהירות דיפלומטית כי "נכון שהיא לא מתייגת מעצבים באינסטגרם, וכנראה יש לה סיבות משלה. אנו מסתפקים בידיעה שהעולם ראה את העבודות שלנו עליה ויודע שהעיצובים והשמלות הם שלנו. היו גם פלטפורמות אחרות מלבד אינסטגרם שהציגו את שיתוף הפעולה הזה, כמו ווג והארפר'ס בזאר".

ואכן, עיצוב שמלה עבור ביונסה הוא אולי הפסגה הגבוהה ביותר שאפשר לשאוף לה בקריירה (תשאלו את אלון ליבנה), אך לזוג המעצבים פרויקטים נוספים בקנה, שהבולט בהם הוא פתיחת שואו-רום בישראל, באמצעותו יתרחבו גם לשוק המקומי.

בחנות המותג, שנפתחה לאחרונה בתל אביב, תימכר הקולקציה של הצמד לקהל הרחב, ותכלול, תאמינו או לא, את שתי השמלות המדוברות אותן לבשה ביונסה בכבודה ובעצמה. והמחירים? בעבור 7,000 עד 15,000 שקלים תוכלו לחוש באבק הכוכבים ולעטות על גופכן את מחלפותיה של המלכה האם. קוג'טים ומרי גם צפויים להגיע לארץ בעתיד הקרוב, להשקה מיוחדת של המותג - אחרי שנסיים עם סאגת הקורונה כמובן.

הבאת Kujta & Meri ארצה נעשה הודות לשיתוף הפעולה עם אלעד בורנשטיין, מבעלי חברת "ברוניי", המייצגת בתי אופנה ישראליים ובינלאומיים בפעילות העסקית שלהם בארץ ובחו"ל. גם כינון היחסים הדיפלומטיים עם ישראל בספטמבר האחרון, אחרי שנים בהן לא הכירה בקוסובו כמדינה, סייעה ליוזמה לתפוס תאוצה. "ההזדמנויות הן הרבה יותר קלות עכשיו, הודות להכרה במדינה שלנו", אמרה מרי. "אנחנו מאוד שמחים על ההתפתחות הזו".

מה ידעתם על ישראל לפני כן? היו לכם פחדים או הסתייגויות כשבאתם לעשות כאן עסקים?
קוג'טים: "היה לנו ידע מוקדם על ישראל, בהתחשב בעובדה שהיא הייתה חברה נאמנה של קוסובו לאורך השנים. בשל הקשר החזק בין המדינות, שהיה ידוע לנו, לא היה כאן בכלל פחד, להיפך - זו הייתה הגשמת חלום שלנו במשך המון זמן".

אחרי ביונסה, יש כוכבת ישראלית ששמתם עליה עין?
קוג'טים: "מתים להלביש את ניקול ראידמן כמובן, היא משדרת את הנועזות והחדשנות שיש בבגדים שלנו".

עוד בוואלה!

בליגה משלה: גל גדות מככבת על שער מגזין "ואניטי פייר"

לכתבה המלאה

קוסובו אולי מוכרת לרבים מאיתנו כמדינה אירופית בה התנהלה מלחמה עקובה מדם באמצע שנות ה-90, אך לאחרים היא ידועה דווקא כארץ מוצאה של זמרת הפופ הבריטית, דואה ליפה. במאי האחרון עוררה הכוכבת סערה בקרב 46 מיליוני עוקביה באינסטגרם, כששיתפה בסטורי פוסט אנטי-ישראלי שהעלה הצלם והבמאי האמריקני וין ארפוסו, בו נראים חיילי צה"ל מובילים נער כפות ומכוסה עיניים. "זה מה שקורה בכל יום בפלסטין", נכתב בפוסט. "הבחורים הגדולים והרעים של צבא ההגנה לישראל נהנים להכות ולירות בילדים". הפוסט נמחק כעבור זמן קצר, אך האנטגוניזם הישראלי כלפי הזמרת נשאר.

לדואה ליפה היו כמה דברים להגיד על המצב הפוליטי כאן, חששתם מזה?
מרי: "דואה ליפה לא מייצגת את דעותיה של קוסובו כמדינה או את דעותיהם של תושביה. לדעתי אמנות צריכה להיות גשר לשלום בין העמים, ובשל כך, אמן אינו יכול להיות בעל נטייה פוליטית, חברתית או תרבותית כלשהי. שיפוט של פעולות המתרחשות מחוץ לתחום האומנות אינו שייך לאומנות. אנחנו, כאמנים, לא כשירים להתערב בפוליטיקה".

הסקיצה של KUJTA & MERI לשמלה של ביונסה בBlack is King. -, אתר רשמי
הסקיצה של KUJTA & MERI לשמלה של ביונסה ב-Black is King/אתר רשמי, -

מה מאפיין את תעשיית האופנה המקומית בקוסובו?
מרי: "התעשייה מפותחת מאוד, נראית קצת כמו סין בקטן, אבל זו גם הסיבה שאנחנו לא כל כך אוהבים אותה. כל יום צעירים פותחים כאן סטודיו או מותג, כשהם חסרי ניסיון וללא ידע. הם ילדים עשירים שעושים את זה בשביל הכיף. יש כאן מעט מאוד מעצבים שהם באמת ראויים, שמגיע להם, ואז הם בדרך כלל חסרי תקציב".

כמו רבים מהעסקים בתקופה הזו, הקורונה לא פסחה על המותג, והכתה בו בטיימינג צורם במיוחד. "רגע אחרי הפרסום עם ביונסה, בשיא ההזמנות, זה הגיע גם אלינו", מודה קוג'טים. עם זאת, המצב עודד אותם דווקא להתרחב למקומות נוספים בעולם, בהם הקורונה שכחה או שרמת התחלואה בהם נמוכה. "דווקא בתקופה הזו החלטנו למנף את העסק, עברנו גם למכירה באונליין".

הזוג ברישה נפגש בתחילת שנות ה-90, כשקוג'טים כבר עמוק בתעשיית האופנה, עם מותג שמלות ערב משלו. "הייתי סטודנטית לסיעוד", סיפרה מרי, "ונפגשנו במסיבה של הפקולטה. כנראה התלבשתי ממש יפה באותו ערב כי משכתי את תשומת ליבו. תמיד התחברתי לעיצוב, היו לי סקצ'ים שהייתי מאיירת, ותמיד אהבתי אופנה. היה לי אוסף של תיקים, צעיפים וכפפות". עם זאת, מרי מודה כי אין לה חלק בעיצוב הבגדים עצמם, והיא אחראית רק על הפן הניהולי. "קוג'טים מכין הכול ויודע הכול. כשיש מולו בד, הוא פשוט יודע מה לעשות איתו".

המותג מקוסובו, לו 280 אלף עוקבים באינסטגרם, מתאפיין בגזרות נשיות, ריבוי בד, שסעים ומחשופים א-סימטריים. רבים מהעיצובים של המותג משלבים בתוכם שזירה של פנינים, אבנים, קריסטלים, נוצות ומרקמי שונים של בדים כקטיפה, משי, תחרה, קרושה ושיפון, אותם הם מפתחים בעצמם לשמירה על ייחודיות.

גם את תפירת השמלות עצמן מבצעים השניים אך ורק במתפרות שלהם, כדי לפקח על האיכות. "הגזרות שלנו תמיד מורכבות מכמה וכמה חלקים. אין גזרה שחוזרת על עצמה יותר מפעמיים בקולקציה, כך שיש מגוון רחב של גזרות", אמרה מרי. טווח המחירים שלהם נגיש יחסית, ונע בין 800 ל-4,000 יורו.

שמלה של Kujta & Meri. יח"צ חו"ל, אתר רשמי
שמלת קטיפה א-סימטרית עם עיטורי זהב של Kujta & Meri/אתר רשמי, יח"צ חו"ל

איך הייתם מגדירים את הסגנון של Kujta & Meri?
קוג'טים: אם הייתי צריך להגדיר את הסגנון שלי, בפשטות, זה אמנות. התחלתי מוקדם מאוד לפתח את הכישרון הזה. בכל יום הייתי מחדד יותר את הסטייל שלי באמצעות רעיונות חדשים שצצו לי בראש. המשכתי ליצור את העיצובים בדרך שלי, לפעמים על ידי רימייק מחדש של יצירות ישנות שהפכו לעיצובים חדשים. אני אף פעם לא מקבל השראה מאחרים ותמיד הייתי בקצב אחר. בדיוק בגלל זה אני חושב שהעבודה שלי מעניקה השראה דווקא למעצבים רבים אחרים".

ובכל זאת, מאיפה אתה שואב השראה?
"אני מקבל השראה מהדמיון הרחב של העולם בו אני חי. כל חיי עיצבתי ואני חי ביקום של רעיונות. כל מה שאני צריך זה הזדמנות להחיות את הדמיון שלי".

מיהי הלקוחה האידיאלית שלכם?
מרי: "אישה פמיניסטית, בעלת כוח והערכה עצמית. במילים פשוטות יותר, כל אחת מהלקוחות שלנו הן נשים קרייריסטיות הרואות עצמן כמלכות בכל מקום בו הן חיות".

מה דעתכם על תעשיית האופנה העולמית? יש בה מקום לשינוי?
קוג'טים: "תעשיית האופנה מתפתחת, לחלוטין. אך מותגי העל שהם עמודי התווך שלה, עדיין נותרו היוצרים האמיתיים. כיום, למרבה הצער, יש מעט מאוד מעצבים אמיתיים שבאים ליצור משהו חדש. התעשייה הופכת לזירה של גניבות אמנותיות והעתקות, וזה עצוב. בגלל שאנחנו מתחברים לייחודי, אנחנו נשארים נאמנים לכישרון שלנו. אנחנו שואפים להיות מיוחדים כדי למשוך לקוחות שלא רואים את עצמם בכל מקום, אלא רק בנו".

הקולקציה של Kujta & Meri מוצגת בימים אלה בבית רסיטל (מגדלי חג'ג'), מנחם בגין 156 (קומה 17), תל אביב - מספר לתיאום ובירורים: 050-6820828

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully