וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצעונים לפנים: התופעה שמטרידה את הכוכבות. וגם אותנו

27.12.2020 / 7:00

קנדל ג'נר, נטלי דדון, אלכסה דול וג'סטין ביבר הם רק חלק מתנועת "אקנה-פוזיטיב" שקוראת להפסיק להתבייש בפצעים על הפנים. הלחץ של תקופת הקורונה והמסיכות הארורות רק החמירו את התופעה, אבל המומחיות מסבירות שזו לא גזירת גורל

AP

בשבוע שעבר, כוכבת "היית צריכה לדעת", השחקנית היפהפייה מתילדה דה אנג'לס, חשפה בפני עוקביה באינסטגרם תמונה נטולת פילטרים המציגה מקרה חמור מאוד של אקנה. "הפרצוף שלי נאכל על ידי האקנה", כתבה וגרפה למעלה מ-100,000 לייקים של הזדהות. "בכל יום אני צריכה לקום ולהסתכל על עצמי במראה ואחר כך במצלמה, ולקחת את כל המטען הרגשי הזה, ולהיות הכי מעולה בתפקיד שלי. ויחד עם כל זה, הפחדים וחוסר הביטחון שלי מתרכזים ומופיעים באופן מילולי על העור שלי".

גם טיפולים מסורים מידיי קוסמטיקאיות מפורסמות או מלאכת איפור של צוות מיומן לא תמיד יכולים להסתיר את עקבות האקנה בעולם ה-4K. אחד מהמקרים שהפכו בדיעבד לביסוס תנועת האקנה-פוזיטיב, הוא עור הפנים של קנדל ג'נר בטקס גלובוס הזהב 2018, שזימן לה קמפיין מוצרים וריאיון העצמה מפרגן, ולנו - הוכחה שאין מספיק מייק-אפ בעולם גם כשאת אחת הנשים הכי נחשקות בתעשייה.
.

מתילדה דה אנג'לס. אינסטגרם רשמי, צילום מסך
"הפרצוף שלי נאכל על ידי אקנה" - מתילדה דה אנג'לס/צילום מסך, אינסטגרם רשמי

תסכולים בעקבות הפצעונים מתרחשים גם בזירה המקומית ולפני כשבועיים אלכסה דול חשפה את הפער בין החיים המוצגים בפיד לאמיתיים, או המחוצ'קנים יותר אם לדייק. "לא נמאס לך? לא נמאס לך להתעורר בבוקר ולהרגיש בסדר עם עצמך, אבל תוך דקה שגללת את הפיד נכנסת לסטורי וראית עוד איזו אושיית רשת מחייכת אליך עם פילטר מושלם. פתאום כל הביטחון הלך לאיבוד? התמודדתי עם אקנה, בדיוק בכיתי חצי שעה כי אני לא מסוגלת להסתכל על עצמי במראה מרוב שהפנים שלי מפוצצות פצעונים ופיגמנצטיה".

גם הפוסט של דול, מתחבר לאותה אג'נדה שמגנה את תרבות האינסטגרם והאידיאלים המושלמים-מפוקסלים. נטלי דדון עשתה זאת מוקדם יותר השנה וחשפה לא רק התפרצות אקנה, אלא גם כמה קל ונוח זה לשקר עם הפילטר הנכון והמדויק. "בתור ילדה הסתובבתי בחוסר ביטחון מוחלט, בטוחה שזה כל מה שרואים בי. המציאות מלמדת אותך שהחיצוניות זה כרטיס הביקור שלך. אני נטלי ואני רוב הזמן מחוצ'קנת ואתגר למאפרות שלי. שחררו את הפיד - זה מגזין לכל דבר, אף אחד לא באמת נראה ככה".

עוד בוואלה! אופנה

"האקנה מעולם לא עצר אותי": הכוכבת שחשפה תמונות קשות של עור הפנים

לכתבה המלאה
קנדל ג'נר. GettyImages
הולידה תנועה שלמה של "אקנה-פוזיטיב". קנדל ג'נר ב-2018/GettyImages

על דבר אחר אפשר להסכים - אקנה יכול לכתוש את הביטחון והדימוי העצמי גם הרבה אחרי גיל ההתבגרות. בין אם מקור הפרנסה מתבסס על מראה חיצוני ותהילה ובין אם אתם נמנים עם כותבת שורות אלו. שברון הלב אחרי עוד טיפול חדש או תרופה שכשלה הוא כואב ואמיתי. וחיי החברה שלנו, שחלק מהותי מהם עבר להתקיים דרך מסך מפותח, לא מאפשרים לנו לחמוק מהסטנדרטי. במקרה הזה - עור פנים מודלק ומוגלתי - אאוט, פילטר נצנצים - אין. נדמה שכל שנותר לנו במאבק מול האקנה, הוא ערימת פיקסלים שמסדרים לנו את הפייס מחדש תוך שניות, והפרחים - לצוקרברג.

אלכסה דול אקנה. אינסטגרם, צילום מסך
אלכסה דול משתפת את העור נטול העריכה/צילום מסך, אינסטגרם

גם ג'סטין ביבר הספיק להגדיר שמבחינתו חצ'קונים "זה אין", הזמרת לורד סיפרה על אינסוף ההתנסויות הטיפולים שכשלו, קיקי פאלמר חשפה תמונות קשות של אקנה כחלק מאבחון תסמונת השחלות הפוליציסטיות והזמרת קייטי פרי סיפרה בעבר על הביטחון העצמי שנפגע וההתחבאות בבית. אז איפה היינו כשקמרון דיאז חטפה שיימינג על מראה העור המחוטט שלה? לא באינסטגרם!

ריהאנה, קיילי ג'נר ואפילו פארל וויליאמס שהשיק בחודש נובמבר ליין חומצות פעילות לעור, החליטו לקחת את חוויית האקנה הפרטית שלהם והפכו אותה לביזנס של ממש עם קו מוצרים טיפוליים. למזלם - כולנו כבר מבדילות בין חומצה סליצילית, גליקולית או לקטית.

נטלי דדון אקנה. אינסטגרם, צילום מסך
"יש לי אקנה על הפרצוף. זה מה שיש וזה יעבור, לא נותנת לזה להגדיר אותי". נטלי דדון/צילום מסך, אינסטגרם

MASKNE (מסיכה + פצעונים), או כמו שכולנו מרגישות - תופעת הלוואי האמיתית של משבר הקורונה, מכירה באקנה מסוג חדש שנוצר בעקבות השילוב הקסום הכולל: עטיית מסכות ממושכת, החום והלחות שנאגרים בתוכן ויוצרים חיכוך וחסימה של העור, לחות כבדה ובסוף התפרצות פצעונים קטלנית אך לא אופנתית. כך שאם אתן סובלות מאקנה - מומלץ להחליף את המסכה פעמיים ביום ולא לחפף בשגרת הטיפוח.

אם צרת רבים מספקת מידה של נחמה, תשמחו לדעת שהתופעה לא מבדילה בין מפורסמות לפשוטות העם, "אקנה הינה בעיה אשר פוגעת בכ-85 אחוז מבני הנוער ובכ-15% מהנשים אחרי גיל ההתבגרות", מסבירה ד"ר להבית אקרמן, יועצת מדעית לוישי, ומציגה תמונת מצב שמנונית, אך קולקטיבית. "עיקר הבעיה באקנה, היא בהחלט הפגיעה בדימוי העצמי והאישי ובעיקר משפיעה על התחושות הפנימיות". בפועל, אקנה נפוצה גם בגילאים מתקדמים והסיכון להצטייד בטוטאל לוק מגורה, שמנוני ולא אסתטי שמותיר אחריו הצטלקויות בלתי הפיכות גדול.

ג'סטין ביבר היילי ביבר בולדווין אקנה. פייסבוק, צילום מסך
ג'סטין ביבר חושף את בעיות העור שלו בסרטון טיפול פנים לצד אשתו היילי/צילום מסך, פייסבוק

שבי, תנשמי

"כידוע, אקנה מתפתחת בעקבות פעילות הורמונלית כמו הריון, טרום מחזור, הנקה או שינויים בשל גיל המעבר", מסבירה ליאת פליסר-הלפרט, סמנ"כלית הדרכה ופיתוח בדרמלוג'יקה ישראל. "גם בימי חוסר הוודאות הנוכחים שמאופיינים במתח נפשי, חרדות והתמודדויות שמקבלות ביטוי על העור שלנו באמצעות פצעים מודלקים".

"האווירה של השנה האחרונה שינתה לנו את ההרגלים ובאיזשהו מקום גם התנהלות העור השתנתה. חוסר הידיעה ממה יהיה מחר יוצר סטרס, שמשחרר הורמון מהמוח. אחת מתופעות הלוואי של אותו הורמון זו התפרצות אקנה", מסבירה הקוסמטיקאית של הכוכבות - פולה בליק. לדבריה, חשוב לשמור קודם על צ'יל. בין אם יוגה, מדיטציה או התפחת מחמצת. העיקר שזה עובד לכם.

לורד אקנה. GettyImages
"ניסיתי את כל התרופות והטיפולים". הזמרת לורד/GettyImages

פחות לקרצף

"הכי חשוב לא להתאפר מתחת למסכה. אנחנו רק חוסמים וסותמים את העור והנקבוביות. בלי קרמים כבדים. עדיף חומצות למיניהן שמנקות ומאחות את העור גם מתחת למסכה. והכי חשוב - אסור לעשות פילינג על אקנה. אסור לגרות את העור. באופן כללי, כמה שפחות לגעת ולהתעסק", מסבירה בליק.

"ישנה הנחה שגויה כי ניקוי העור באופן מסיבי בפילינג, סבונים וקרצוף הם התשובה לעור נקי", מוסיפה פליסר-הלפרט. "פילינג הוא דרך מעולה לנקות את העור מתאים מתים, אבל הוא ממש לא אמור להיות חלק משגרת טיפוח יומיומית. שימוש מוגבר יוביל לשריטה של השכבה העליונה של העור, מה שגורם לו לייצר עודף שמנים טבעיים שמובילים להתפרצות. עור אקנתי צריך להיות מוגן בקפידה מהשמש באמצעות מקדמי הגנה ייעודיים לעור שמן", היא מוסיפה, "באופן כללי, חשוב להשתמש בתכשירים שאינם מכילים אלכוהול, דטרגנים, חומרי בישום או שאינם מתאימים לעור שמן".

ריהאנה אקנה. אינסטגרם, צילום מסך
עשתה מזה ביזנס. ריהאנה עם חצ'קון ראשון ל-2020/צילום מסך, אינסטגרם

ומה הרופאה אומרת?

בסופו של דבר, רוב בעלות המקצוע ששוחתי איתן, מותירות אותנו עם מסר מרגיע לאנושות: אקנה אינו גזירת גורל. גם כשהכול נראה מחוצ'קן ואבוד, גם כשנדמה שאין כוח חזק רצון חזק יותר משל פצעון הורמונלי פנימי וכאוב שמבשר על בוא המחזור, תתפלאו - אבל הם ייעלמו בסוף. כמובן שמעבר לטיפולים קוסמטיים או ביתיים, גם עולם הרפואה הקונבנציונלית מספק לא מעט פתרונות יעילים: "השיטות המסורתיות בעולם הדרמטולוגיה, הן תרופות אנטיביוטיות שהאפקט שלהן יעיל לפצעי אקנה בגיל בגרות בעודם מודלקים. תופעות הלוואי הן קלות וניתן לצלוח איתן מקרים של מחלת אקנה קלה יחסית", מסבירה ד"ר סיוון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר. "אופציות נוספות, הן תכשירים הורמונליים כמו גלולות למניעת הריון או תכשירים המבוססים על נגזרות של ויטמין A כמו ראוקוטן. מדובר בתכשיר שנחשב ליעיל מאוד אך הוא אסור לשימוש לנשים בהריון ועלול לגרום לתופעות לוואי רבות המחייבות מרשם ומעקב קפדני של הרופא המטפל".

טיילור היל אקנה. אינסטגרם, צילום מסך
גם מלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט סובלות מזה. טיילור היל בסלפי חשוף/צילום מסך, אינסטגרם
  • עוד באותו נושא:
  • אקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully