וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הייתי בחיים כמעט בכל המקומות השפלים והקשים שיש"

עודכן לאחרונה: 11.4.2021 / 12:22

למוניקה ג'וזף לא היו חיים פשוטים. היא נולדה בסודאן, עברה למצרים ומשם הגיעה לישראל. לפני שלוש שנים החלה לדגמן, הרבה בזכות שלי גפני, ומאז הכול השתנה. עם ג'וב חדש בתור פרנזטורית, "וי" על שבוע האופנה ותפקיד חדש בסרט - ג'וזף כמעט מעיזה לחלום שוב. ריאיון

מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב רונן חן. ערן לוי,
תתחילו לשנן את השם. מוניקה ג'וזף מדגמנת עבור רונן חן בשבוע האופנה קורנית תל אביב/ערן לוי

נראה שבשנים האחרונות הביטוי "סיפור סינדרלה" הפך די נפוץ. נראה כאילו קל להצמיד אותו להרבה מאוד נשים שהתחילו בתור מעין "לכלוכית" ומצאו את עצמן חיות את החלום בתור נסיכה מהאגדות. ואולם, לשמע הסיפור של מוניקה ג'וזף, אי אפשר שלא לחשוב על אותה נערה מהקלאסיקה של האחים גרים, רק בהרבה יותר אקסטרים. משהו שכנראה אפילו הם לא הצליחו לחשוב עליו. לאחרונה ג'וזף שולחת זרועות אל כל חלקה טובה בתעשיית האופנה והתרבות המקומית, כך שלא רחוק היום בו בלתי אפשרי יהיה להתחמק מהשם שלה.

מוניקה ג'וזף, דוגמנית בת 21, נכנסה לתעשייה רק באוגוסט 2018. לפני כן, היא נאלצה להתמודד עם המציאות, שהייתה "לא פשוטה" לדבריה, בלשון המעטה. ג'וזף הגיעה לישראל בסוף שנת 2007, כשהייתה בת שבע, בסוף מסע תלאות - שלא נגמר גם כשכף רגלה דרכה כאן. היא נולדה בסודאן ואחרי כמה חודשים כבר עברה למצרים, משם הגיעה לארץ. גם פה לא חיכו לה חיים קלים. לא צריך להכביר במילים כדי לתאר מה חווים פליטי סודאן במדינת ישראל, עד היום שבו מלאו לה 18 - ואז הכול השתנה.

מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב ויוי בלאיש. ערן לוי,
"אף פעם לא התעניינתי בדוגמנות". מוניקה ג'וזף צועדת על המסלול של ויוי בלאיש/ערן לוי

"אף פעם לא התעניינתי בדוגמנות", היא מודה. "נכנסתי לעולם הזה בעזרת הדוגמנית שלי גפני, שהיא גם מאפרת. היא איפרה אותי בגיל 12 למסיבת בת מצווה וכבר אז היא התלהבה מאיך שאני נראית. נוצר בנינו קשר מדהים ומיוחד, אבל חיכינו לגיל 18. היא פתחה לי את הדלת, חנכה אותי. בהתחלה מאוד חששתי מהתעשייה, אבל מפה לשם, אני כבר שלוש שנים בתוך העסק הזה וכל יום רק לומדת יותר ויותר. זה עולם ענק שאני שמחה שנכנסתי אליו".

בשלוש שנים בסך הכול, ג'וזף הספיקה לעבוד עם לא מעט שמות גדולים. דורית בר-אור, שחר אבנט, נטשה דנונה, אלון ליבנה ועוד ועוד. ואז הגיעה הקורונה, שהקפיאה לא מעט פרויקטים. ג'וזף, שבדיוק החלה ליהנות מחיי הדוגמנות לאחר שהוחתמה בסוכנות יולי, כבר חלמה על פרויקטים מעבר לים - ונאלצה להתבדות ולהבין שכרגע שום עבודה בחו"ל לא תהיה פה. בחודשים האחרונים, עם החזרה לשגרה, הגיע מבול של עבודות לג'וזף שהתניעו מחדש את הקריירה. בשבוע שעבר היא צעדה על המסלולים של שבוע האופנה קורנית תל אביב, נבחרה להיות הפרזנטורית של מותג הנעליים סקופ לצד יוצאי "המירוץ למיליון" נטע ועומר ברזני והדוגמנית עומר ברבי, והיא מצטלמת לסרט "הפוכות".

עוד בוואלה! אופנה

מבית "האח הגדול" - אל שבוע האופנה: דרור קונטנטו בא לנפץ את כל המוסכמות

לכתבה המלאה
מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב נדב רוזנברג. ערן לוי,
"מהיום שבו חתמתי בסוכנות דוגמנות, הדבר הראשון שרציתי לעשות זה את שבוע האופנה"/ערן לוי

איך את מסכמת את הפעם הראשונה שלך על המסלול בשבוע האופנה?
"מהיום שבו חתמתי בסוכנות דוגמנות, הדבר הראשון שרציתי לעשות זה את שבוע האופנה - והשנה זו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה. זה לא היה כמו שדמיינתי את זה בראש עם קהל ואנרגיות, אבל זו הייתה חוויה מטורפת. לא חוויתי משהו כזה אף פעם. זה להרגיש מקרוב את מה שהמעצב רצה להוציא החוצה. נהניתי מכל רגע".

בשנים האחרונות הצוות של שבוע האופנה הישראלי מקדם את שינוי אידיאל היופי. את מרגישה מהצד שלך שבאמת היה גיוון?
"ברור. היה מגוון רחב מאוד של דוגמנים ודוגמניות, וזה מאוד שימח אותי. פחדתי קצת שזה לא יהיה המצב, אבל אפשר לראות בבירור שיש מגוון. היום כבר אין דבר כזה אידיאל יופי אחד".

לאורך השנים שלך בתעשייה, נתקלת בגזענות כלפייך?
"לא. מרגע שנכנסתי לעולם הזה אני אפילו מרגישה קצת הערצה למוצא שלי".

כלומר, זה אף פעם לא עצר בעדך או מנע ממך פרויקטים?
"להפך. אני מרגישה שזה יותר דוחף אותי קדימה. היום בתעשייה מחפשים אנשים שונים - צבע עור, מוצא. להיות יפה זה כבר לא מספיק".

מוניקה ג'וזף סקופ SCOOP. שי פרנקו,
"להיות פרנזטורית זה טייטל שחיכיתי לו". מוניקה ג'וזף בקמפיין של סקופ/שי פרנקו

בתעשיית הדוגמנות יש לא מעט אתגרים. על אף שהמוצא של ג'וזף, שאולי אמור היה להערים קשיים, לדבריה של מוניקה הוא רק יתרון, יש עוד לא מעט סיכונים במקצוע. אחד מהם הוא ההטרדות המיניות, שחרף המודעות העולה לנושא, עדיין נחשב לאחד הנושאים הפרוצים במקצוע. "תודה לאל, אני לא נתקלתי בהטרדות מיניות על סט צילומים, אבל לצערי הרב יצא לי לשמוע בסביבתי אחרות שנתקלו בזה", היא משתפת. "אני חושבת שתנועת Me Too שינתה ואולי אפילו הלחיצה אנשים שהיו מרשים לעצמם בעבר לעשות דברים, אפילו אם זה רק לזרוק הערות. אבל כמו שאמרתי - אני לא חוויתי, ומאחלת לעצמי שזה גם לא יקרה".

קרה פעם שמישהו זרק לך הערה לא במקום בתעשייה הזו?
"קרה לי הרבה פעמים שלקחתי הערות שאמורות להיות סוג של 'בונות' ללב. לפעמים העירו לי שהחזה שלי קטן או שאני רזה מדי ולא 'מילאתי' את הבגד. לרוב זה היה מנשים דווקא. מניחה שלא התכוונו לפגוע, אבל לפעמים אנשים לא חושבים על המשמעות של המילים שלהם על אנשים אחרים. עבדתי קשה כדי לבנות את הביטחון העצמי שלי ודברים כאלה יכולים לגמרי לערער אותי. אני משתדלת לא לתת לזה יותר מדי משקל, אבל בסוף כולנו בני אדם".

מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב ויוי בלאיש. ערן לוי,
"קרה לי הרבה פעמים שלקחתי הערות ללב. זה לגמרי יכול לערער אותי"/ערן לוי

אחת ההפתעות הגדולות לגבי ג'וזף היא העובדה שאין לה אינסטגרם, אחד הכלים ההכרחיים לתיק עבודות בעולם הדוגמנות. יתרה מכך, לא מעט מפרסמים מעדיפים לפעמים אושיית רשת, משפיענית או מישהי בעלת נוכחות חזקה ברשתות החברתיות עם אג'נדה ואמירה מאשר דוגמנית עם ניסיון. "היה לי אינסטגרם, אבל לאחרונה בחרתי לקחת הפסקה. הרגשתי שזה מעמיס עליי", היא אומרת. "הרגשתי שאני משווה את עצמי כל הזמן לאחרים. בין אם במראה ובין אם בחוויות. זה הפך להיות משהו גדול יותר ממה שזה באמת, והחלטתי לחלוטין במודע לקחת הפסקה ולהמשיך לעשות מה שאני אוהבת בלי לתקשר את זה ברשתות".

זה די מטורף בתחום שלך. את לא מרגישה שזה עלול לפגוע בקריירה שלך?
"אין ספק שזה כלי חשוב, אם לא העיקרי, בתחום שלנו היום. אבל הבריאות הנפשית חשובה יותר מהכול, לפני העבודה. כשהרגשתי שזה 'חונק' אותי, החלטתי שזה לא מספיק שווה את זה. אולי אחזור לזה בהמשך".

מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב נדב רוזנברג. ערן לוי,
"הרגשתי שהאינסטגרם חונק אותי ואני כל הזמן משווה את עצמי לאחרים"/ערן לוי

כאמור, מלבד שבוע האופנה, שבמסגרתו צעדה על המסלולים של אלון ליבנה, ויוי בלאיש, דורין פרנקפורט, ששון קדם, רונן חן ונוספים, בתקופה האחרונה היא גם הוסיפה לקורות החיים את הטייטל "פרנזטורית", לאחר שלוהקה על ידי מותג הנעליים סקופ להחליף את ספיר נרקיס שהייתה בתפקיד בשנה האחרונה. "זה טייטל שחיכיתי לו", אומרת ג'וזף ומוסיפה: "שמחתי לפגוש במציאות אנשים שסחפו אותי והצחיקו אותי על המסך ולעבוד איתם. כל הצוות היה מדהים. הצעד הבא שלי הוא עולם המשחק". ונראה שגם לשם היא צועדת בצעדי ענק, עם סרט ראשון שבו היא לוקחת חלק ומצטלם בימים אלו. "כשקיבלתי אודישן לסרט עפתי ברמות. אני רוצה לפרוש כמה שיותר זרועות לכמה שיותר כיוונים - והסרט החדש הוא חלק גדול מזה".

כמה חשובה לך העצמאות הכלכלית שלך?
"זה הכי חשוב לי. לצערי, אין לי אף אחד אחר שיכול לעשות את זה עבורי. הגב הכלכלי שלי זה אך ורק אני".

מוניקה ג'וזף סקופ SCOOP. שי פרנקו,
"יש הבדל קיצוני מאוד מהמקום שבו גדלתי לאיפה שאני נמצאת היום". ג'וזף בקמפיין של סקופ/שי פרנקו

אין ספק שג'וזף עובדת קשה בימים אלו, אבל עבודה קשה היא לא משהו שיכול להלחיץ אישה צעירה שגדלה אל תוך מציאות מפחידה ומאיימת. "יש הבדל קיצוני מאוד מהמקום שבו גדלתי לאיפה שאני נמצאת היום. הייתי בחיים כמעט בכל המקומות השפלים והקשים שיש. חייתי עם בעיות כלכליות, בעיות ביטחוניות - גם בסודאן, גם במצרים וגם פה. הייתה לי ילדות לא פשוטה, אבל משם רק עליתי".

"לא אשכח את המעבר פיזית לישראל", מספרת ג'וזף, "לחצות את הגבול כשאת ילדה בת שבע. זו הייתה סיטואציה שהייתי צריכה להיות בה מאוד עירנית לכל הסכנות שיכולות להיות. החוויה הזאת גרמה לי לפתח הרבה מאד מגננות, זה גרם - ועדיין גורם לי - להיות כל הזמן בכוננות, דרוכה, מדודה בכל דבר שאני עושה ואומרת. הייתי שמחה להרגיש יותר ביטחון בבית שלי. אני עובדת על זה".

מוניקה ג'וזף שבוע האופנה קורנית תל אביב אסיה. ערן לוי,
מוניקה על המסלול של אסיה/ערן לוי

וכשהיית קטנה, בתוך המציאות המורכבת הזו, מה חלמת להיות כשתהיי גדולה?
"זה קצת עצוב להגיד, אבל כשהייתי ילדה לא חלמתי. הייתי צריכה להתעסק במציאות, וזה לא אפשר לי לחלום. עכשיו, כשהגעתי לגיל 21, החלום שלי הוא להוריד ממני את השריון, את העטיפות, השכבות והמגננות ששמתי על עצמי, לבנות את הביטחון העצמי שלי ולא להיכנע לאנשים עם ראיית עולם שונה שלי. זה נשמע קיטשי, אבל כל מה שאני רוצה זה להיות שלווה, חופשיה ומאושרת. אני בדרך לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully