וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוגרי לימודי עיצוב אופנה 2022: אלה הכישרונות שצדו את עינינו

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 11:06

81 בוגרים מוכשרים מהמוסדות המובילים ללימודי עיצוב אופנה הציגו בשבוע שעבר את פרויקטי הגמר שלהם. איך זה נראה ומה מחכה להם ביום שאחרי? ראשי המחלקות מדברים

בק סטייג שנקר דורית רבליס לובשת ליאור וינברג. עדי סגל,
דורית רבליס לובשת ליאור וינברג בתצוגת שנקר/עדי סגל

השנה ייצאו אל שוק העבודה 81 בוגרי לימודי עיצוב אופנה צעירים ומוכשרים, מצוידים בכלים ובפרקטיקות אשר מבטיחים לסייע להם בהשתלבות חלקה ככל האפשר אל תוך נבכי תעשיית האופנה המקומית המבעבעת, ואף מעבר לים למי שמחזיקים בחלום הזה.

התייצבנו בשורה הראשונה כדי לצפות ביצירות המקוריות עליהן שקדו הבוגרים; שנקר הביאו את השואו כמו תמיד, עם קולקציות מוקפדות שהדהדו Ready-To-Wear למרחקים, ושני סטודנטים כבר הספיקו לזכות בתחרויות יוקרתיות באירופה. בבצלאל העיסוק בעיצוב בסביבת הגוף בפרויקטי הגמר המרהיבים ביטא את זהות המחלקה וייחודה בזירה המקומית והבינלאומית, ועל במת המסלול המגוון בויצו חיפה נצפו לא מעט עבודות קונספטואליות מעניינות, המעלות שאלות ומציעות השראה למכביר.

עכשיו משהתצוגות והתערוכות המושקעות מאחוריהם, האם הבוגרים מוכנים להשתלב בתעשיית האופנה? וכמה מהם צפויים להתברג בה הלכה למעשה? פנינו אל ראשי המחלקות בשלושת המוסדות האקדמיים המובילים ללימודי עיצוב אופנה, וקיבלנו תשובות אופטימיות למדי. גללו גם להתרשם מקולקציות הגמר המעניינות ביותר.

בק סטייג שנקר הבוגרת ליהי גלפנד. עדי סגל,
הבוגרת ליהי גלפנד מאחורי הקלעים בתצוגת שנקר/עדי סגל

שנקר

בתצוגת בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, בהפקתו של מוטי רייף, הציגו 31 סטודנטים את עבודות הגמר שלהם על מסלול מרשים, בעוד שני סטודנטים זכו במקומות הראשונים בתחרויות יוקרתיות לעיצוב אופנה באיטליה ובספרד. השנה הקולקציות בשנקר עסקו בסוגיות חברתיות, בתודעה האנושית, באינדיבידואל, במגדר ועוד.

אילן בז'ה, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר: "עם התהליכים שהסטודנטים עברו בשנתיים האחרונות עם פרוץ מגפת הקורונה, גם תהליך הלימודים עבר מפיזי ופרקטי ללימודים היברידיים, מה שהביא לכך שהחלק המחקרי קיבל יותר מקום ועומק, והחלק המעשי הצטרף בשלב יותר מאוחר. זה הביא את הסטודנטים להעמיק את יכולותיהם הטכנולוגיות והווירטואליות - כל האופנה הדיגיטלית, דו-ממד על המסך ולאחר מכך האופנה הווירטואלית שזה כבר תלת-ממד על המסך. שיאו של התהליך מוגש בימים אלה בשיתוף פעולה עם התואר השני במחלקה לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים, בפיתוח ועיצוב של משחקים בתחום האופנה. כתוצאה מכך, הנושאים בהם עסקו הסטודנטים בפרויקטי הגמר השנה הם התגשמות של הסתכלות אישית וחדשה, שבוחנת מהלכים חברתיים וגלובאליים. החופש היצירתי והביטוי האישי שאנחנו נותנים לכל סטודנטית וסטודנט מאפשרים להם לבחון בתנאי מעבדה רעיונות עיצוביים חדשניים, מקוריים ופורצי דרך, של חומר, צורה, צבע וגזרה. כך נוצרת אווירה קריאטיבית ללא גבולות".

כיצד אתם מכינים את הבוגרים להשתלב בתעשיית האופנה? וכמה מהם מתברגים בה הלכה למעשה?
"במסגרת התואר הסטודנטים עוברים קורסים משולבים עם בית הספר לתעשייה וניהול בשנקר, שמטרתם להקנות להם כלים משמעותיים בניהול אופנה וניהול פיננסי. במקביל הם עוברים קורסים בבניית קולקציות ו-רדי טו וואר, המכינים אותם לעבודה בתעשייה. לאורך השנים בוגרי המחלקה, כמעט כולם, משתלבים בעמדות מפתח בתעשיית האופנה המקומית והבינלאומית. ממותגי על כגון: אלכסנדר מקווין, ראלף לורן, דיזל, מארני, סקפירלי, אקנה סטודיו, רשתות אופנה כגון: H&M וזארה ועד מעצבים בעלי שם בתעשייה המקומית. אין בית אופנה או רשת אופנה שבוגרי המחלקה לא נמצאים בהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דולב אלרון - "מערבולת מקרית"

דולב אלרון שנקר. עידו לביא,
דולב אלרון, בוגר שנקר/עידו לביא

ג'ינס חמישה כיסים, חולצת טי, ג'קט פרפקטו, גופיית סבא, חולצת משבצות: פריטי לבוש אלו ואחרים, שהם בין קלאסיקה לקלישאה, הפכו מסמל של תת-תרבות מרדנית ורדיקלית במאה ה-20 לבגדים גנריים לחלוטין. בפרויקט הגמר שלו דולב מזריק בהם משמעות חדשה ומחזיר אותם להיות יוצאים מן הכלל. הקולקציה משבשת קלישאות של גבריות ומציגה אשליה אופטית של נורמטיביות.

שביט לקח - "מְנַקֵּר עֵינַיִם"

מסלול תצוגת שנקר הבוגרת שביט לקח. עידו לביא,
שביט לקח, בוגרת שנקר/עידו לביא

היא גדלה בבית שלבש אסתטיקה משונה, פנטסטית, מקסימליסטית ומרובת קיטש, אך כזו שהייתה עבורה לגמרי רגילה, על אף שהתנגשה בערכי הקיבוץ "של פעם" שדגל באחידות, פשטות וצניעות. פרויקט הגמר עסק בפערים הללו - בין התכליתיות לבין קישוטיות חסרת התכלית, בין השאיפה לאחידות לבין ריבוי הפרטים והעומס.

בצלאל

בתערוכת הבוגרים של המחלקה לצורפות ואופנה בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים, 32 בוגרות ובוגרים הציגו את פרויקטי הגמר שלהם אשר שילבו את תחומי סביבת הגוף הנלמדים במחלקה ומייחדים אותה: לבוש, צורפות, אביזרים ואובייקטים, תוך התייחסות למה שקורה כאן ועכשיו. המיקוד של המחלקה במחזור הנוכחי היה לקדם את המרחב המקיים (sustainability). המעצבת שלי סתת קומבור, ראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל: "קיימות היא אתגר מאוד גדול והתחלנו בתהליכים כך שבכל קורס יהיה היבט מקיים. אנחנו חייבים לתת על זה את הדעת. לדוגמא ready made או הדפסה תלת-ממדית שהכמות בה מוערכת מראש, התדמיתנות עברה להיות ממוחשבת ואז אין שאריות נייר, ועוד. זה המחזור הראשון שקיבלתי ובו המחלקה בעצם מאפשרת לסטודנטים להחליט אם להתמחות בתחום מסוים, בין אם זה צורפות, לבוש, נעליים או אביזרים, או להחליט לא להתמחות וללמוד את הכל. ואז באמת ניתן לראות פרויקטים שהם גם וגם וגם".

כיצד אתם מציידים ומסייעים לבוגרים לקראת "היום שאחרי" והשתלבותם בתעשייה?
" אני חושבת שיש לנו מלחמת עולם באופנה כרגע ויש זעזוע, אנחנו צריכים להיות מאוד ערים לכך והאחריות שלי להוציא את הבוגרים עם כמה שיותר כלים ומיומנויות כדי שיוכלו להשתלב בתעשייה. לשם כך אנחנו עושים שני מהלכים מאוד חזקים: בסוף שנה ג' הכנסתי קורס התמחויות במהלכו הסטודנטים בונים תיק עבודות שכולל צילומים מקצועיים, הם בעצם יוצאים להתמחות וזה מוכר להם כנקודת זכות. בנוסף, בשנה ד' רקמתי קורס חובה שנקרא "מחממת הלימוד לשדה היצירה" שמכין אותם לתעשייה - בין אם זה מדיה חברתית, קיימות, פרסום, ראיית חשבון ואפילו עורך דין לזכויות יוצרים. מה זה סטורי-טלינג, עיתונות ועוד. היום המותגים הגדולים וגם ברנדים יותר קטנים עושים הכל, את הטוטאל-לוק, ומעצבים שמסיימים אצלנו מקבלים את הכלים לעשות את זה".

יש לך נתונים או אומדן על איזה אחוז מבוגרי בצלאל אכן מתברגים בתעשייה עם תום הלימודים?
"אין לי. זו שאלה חשובה אבל אולי היא צריכה להיות הרבה יותר רחבה, כמו - מי ממשיך לעסוק בתחום? גם אם זה לימודים לתואר שני, וגם אם זה כעסקים עצמאיים או כשכירים שמשתלבים בתוך מותגים קיימים, ואף כאלה שנוסעים לחו"ל ועובדים שם. אז אני חושבת שסך הכל לא מעט משתלבים בתעשייה, ואני חושבת שיש הצלחה".

איווט חמוד - "תמונה מהדרך"

בוגרי אופנה 2022: איווט חמוד בצלאל. שליו אריאל,
איווט חמוד, בוגרת בצלאל/שליו אריאל

הקולקציה עוצבה בהשראת אמירה בערבית שמיתרגמת ל- "הדרך הביתה יפה יותר מהבית עצמו". דרך חווית המרחק והנסיעה הארוכה והקבועה שאיווט חוותה בכל שבוע במשך ארבע שנים מירכא לירושלים, היא יצרה מערכות לבוש המתייחסות לאהבה לנסיעה, למוזיקה, לנופים המשתנים והשכבתיות, תוך תשוקה להגיע ליעד לעומת הרצון שהדרך לא תיגמר.

מאיה קפלן - "בובה אנושית"

מאיה קפלן בצלאל. שליו אריאל,
מאיה קפלן, בוגרת בצלאל/שליו אריאל

הקולקציה, אשר כוללת ביגוד, נעליים ואביזרים, עוסקת בדימוי שלה עצמה כמריונטה אשר ספק שולטת בגופה ספק נשלטת, ומעלה שאלות על חירות האדם לנוע ולהתנהל בעולם באופן עצמאי וייחודי, למרות מגבלות והשפעות סביבתיות. השפה העיצובית נעה בין אורגניות למכניות, כאשר כל החלקים מתברגים לתלבושות המשמשות כקליפה לגוף וניתנים להחלפה. מאיה שילבה מלאכת קראפט מסורתית לצד טכנולוגיות חדשניות.

ויצו חיפה

על מסלול שהוקם באולם אצטדיון סמי עופר בחיפה, בהפקתה של סמדר גנזי, 17 סטודנטיות וסטודנט אחד הציגו את פרויקטי הגמר שלהם אשר עסקו בנושאים שמגיעים מעולמם האישי. רחל גץ סלומון, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה: "במחזור הנוכחי ההתמקדות של המנחים וההכוונה היא כלפי המחקר של הנושא בפן ההיסטורי והתרבותי הרחב שלו, ומחקר טקסטילי מעמיק שמגיע בעקבותיו. עם זאת, השנה היו כמה וכמה נושאים שהיו משותפים - הטרדות מיניות, המשבר האקולוגי, זהות אישית, פגיעות גופנית ועוד. המשותף לכולם הוא שאלה הם נושאים חברתיים בוערים ובכך מסתמנים הבוגרים כמעצבים לעתיד בעלי מודעות חברתית מוגברת. בויצו אנחנו שמים דגש גם על כלים שיכינו את הסטודנטים לעבוד בתעשייה - ישנם קורסים העוסקים בבניה של תיקי מוצר, אונליין דיזיין, וכן סטאז' בסוף שנה ג' בו הסטודנטים משתלבים במשך חודשיים בעשייה העיצובית בתעשייה, בעבודה עם מעצבים ובחברות האופנה השונות".

האם אחוז גדול מהבוגרים בויצו חיפה מתברגים הלכה למעשה בתעשייה?
"בוגרי ובוגרות המחלקה שלנו הינם מעצבים מובילים בתעשייה. חברות כמו גולף, דלתא, מאניה ג'ינס ועוד מובלות על ידי מעצבים שסיימו את לימודיהם במחלקה והתפתחו לכדי אנשי מפתח בתעשיית האופנה המקומית, וגם בעולם. עוד נמצא בוגרים שפועלים כמעצבים עצמאיים. המרכז האקדמי ויצו מעניק לבוגריו גם תעודת הוראה ולכן נמצא גם בוגרים שמובילים את מהפכת לימודי האופנה במגמות העיצוב בתיכונים בארץ וגם באקדמיה".

קמר אבו חאטום - "מוגזמות או לא להיות"

קמר אבו חאטום ויצ"ו חיפה. ניר שטיינברג ותיאה פרנק,
קמר אבו חאטום, בוגר ויצו חיפה/ניר שטיינברג ותיאה פרנק

הפרויקט עוסק בתרבות הצריכה המוגזמת, השאיפה להתבלט ופערי מעמדות - מי שיותר גדול או עשיר הוא יותר חשוב. קמר בחן צווארונים מהמאות ה- 15-16 בחצרות המלוכה האירופאית כהמחשה לאותו צורך אובססיבי ומוגזם להגיע למעמד מיוחל. השימוש בצווארון בקולקציה מבטא את הניסיון להתבלט, לייצר ייחודיות מוגזמת ומיד לחפש את המוגזמות הבאה.

שיראל אברג'ל - "I used to be you"

שיראל אברגל ויצו חיפה. ניר שטיינברג ותיאה פרנק,
שיראל אברג'יל, בוגרת ויצו חיפה/ניר שטיינברג ותיאה פרנק

דרי רחוב הם אוכלוסייה שקופה המתמודדת עם מציאות קשה. הקולקציה מציגה שלבים של מעבר מחיים רגילים של יציבות לאובדן פיזי של קורת גג, אובדן נפשי ועוד. שירל מתמקדת במעיל כמגן, בכובעים, בעומס ובשכבות אשר מבטאים את המציאות היום יומית של כל אותם אנשים שקופים, ומציגה זאת בקונטרסט לצבעוניות העזה והחזקה של רגשותיהם, תחושות של תקווה ונקודות של אור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully