וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיכרונות אהבה מאפריקה: ראיון עם ירון מינקובסקי

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 10:41

המעצב הוותיק והמוערך ירון מינקובסקי חוזר בהפקת אופנה "זיכרונות אהבה מאפריקה", אשר צולמה במהלך מסע ספארי משפחתי

ירון מינקובסקי בהפקת אופנה מיוחדת במינה: "זיכרונות אהבה מאפריקה". ירון מינקובסקי,
ירון מינקובסקי בהפקת אופנה מיוחדת במינה: "זיכרונות אהבה מאפריקה"/ירון מינקובסקי

מעצב האופנה ירון מינקובסקי (58), מבכירי מעצבי האופנה של ישראל, כבר ראה הכל ועשה הכל. ברשימת המתלבשות המכובדת שלו נכללות זמרות, שחקניות ודוגמניות; גלית גוטמן, סיגל שחמון, חנה לסלאו, הזמרת אילנית ועוד. לדנה אינטרנשיונל תפר חליפת דגלים לקדם אירוויזיון 1995, אורנה ומשה דץ לבשו את הבגדים שלו כשייצגו את ישראל עם השיר "כאן" בתחרות האירוויזיון ב-1991, ואת עפרה חזה המנוחה הכיר כשעבד ב- "גוטקס" וב- 1992 הלביש אותה בשמלה מרהיבה מקולקציית "ירושלים של זהב". גם בעשור האחרון מינקובסקי ממשיך להכות גלים, בדרכו הייחודית. בשנת 2021 השמלה "החד-פעמית" שעיצב הוצגה בתערוכת "הנשף" במוזיאון העיצוב בחולון (אותה אצרה ההיסטוריונית וחוקרת האופנה יערה קידר), יצירה שהייתה עשויה ממשי, טול ומאות חבילות של נייר טואלט.

"כשעובדים כל כך הרבה שנים בתחום מרגישים ויודעים מה עומד להגיע מבחינת טרנדים". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"כשעובדים כל כך הרבה שנים בתחום מרגישים ויודעים מה עומד להגיע מבחינת טרנדים". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

כבר בתחילת דרכו, עם סיום לימודיו בשנקר ב-1989, מינקובסקי זוכה בפרס המעצב הצעיר הטוב באירופה לשנת 1989 בקטגורית שמלות ערב. הוא עבד אצל גדעון אוברזון, חבר למותג בגדי הים "גוטקס", עיצב שמלות ערב לתצוגות אופנה ולתחרות מלכת היופי, ומשם רק המשיך וצמח. הבגדים שהוא יוצר נעים על קו התפר שבין אופנה לאומנות, וככאלה הם מצייתים למשמעת ההוט קוטור. כמעט בכל בגד מינקובסקי מטביע את חותמו האישי באמצעות עבודת יד, או רקמה ליתר דיוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
"האישה שלובשת מינקובסקי יודעת להעריך איכות, תפירה איכותית, בד וחומר". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"האישה שלובשת מינקובסקי יודעת להעריך איכות, תפירה איכותית, בד וחומר". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

מינקובסקי נשוי לשחקנית פזית ירון מינקובסקי ואב לארבעה. עמיחי בן 13, גד בן 17, אופיר בן ה-19 שהוא חייל, ואורי בת ה-21, אשר מדגמנת בהפקה המרהיבה הזו באפריקה, וכבר החלה את דרכה בעולם באופנה - בגיל 14 היא הציגה קולקציה ראשונה בשבוע האופנה גינדי תל-אביב, כיום היא קצינה בצה"ל ולומדת תולדות הלבוש בארכיון שנקר. מינקובסקי ומשפחתו מתגוררים בכפר שמריהו, כאשר אל הסטודיו שלו שממוקם ברחוב דיזינגוף בתל-אביב הוא עשה קאמבק בשנת 2021, אחרי שב-2019 החליט לקחת פסק זמן מעולם האופנה התובעני.

משפחה, יצירה ועבודה: אורי מינקובסקי מדגמנת באפריקה. ירון מינקובסקי,
משפחה, יצירה ועבודה: אורי מינקובסקי מדגמנת באפריקה/ירון מינקובסקי

איך אתה מרגיש בנקודת זמן זו לגבי החזרה שלך לזירת האופנה המקומית?
"פעלתי עם הסטודיו והחנות במשך למעלה משלושה עשורים. חנות זה דבר מאוד תובעני וכובל, והחלטתי בסוף שנת 2019 לעשות שינוי בחיי. סגרתי את החנות, אך לא את המותג, שהמשיך לפעול בסטודיו בבית ואפשר לי מרחב תמרון לעשות וליצור אומנות ללא מחויבות לשעות פתיחה של חנות. במשך כל התקופה פגשתי לקוחות בבית ועשינו דגמים נפלאים בפגישות אישיות. בתום התקופה של חוסר הודאות עם תחום המסחר ותחום האירועים, הופעל עלי לחץ מהלקוחות לפתוח מחדש את החנות. כיום אין כמעט מעצבים שיוצרים בגדים ברמה גבוהה, יצירתיים ושגם עושים תפירה אישית לפי הצורך. חזרתי לאותו בנין באותה כתובת בדיזנגוף, לאותה נקודה שממנה לקחתי פסק זמן, וחזרתי בפול גז".

"אני בוחן וחוקר תרבויות ושבטים, וניזון מבחינת השראה מצבעוניות ואסתטיקה שבטית". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"אני בוחן וחוקר תרבויות ושבטים, וניזון מבחינת השראה מצבעוניות ואסתטיקה שבטית". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

מה דעתך על האקלים הנוכחי בו מעצבים וותיקים מצמצמים פעילות ולקוחות מתעדפות אופנה מהירה וזולה?
"בעולם שהכל הופך מהיר ונטול דחיית סיפוקים ההשפעה היא גם על האופנה עילית. בישראל קשה לשרוד במיוחד כי אין תמיכה, הערכה וסיוע ממשלתי. מה שכן קיים במדינות כמו צרפת שמבינות שאופנה זה חלק מתרבות שיש לשמר. תעשיית הטקסטיל בארץ הוכחדה, הגאווה לאופנה ישראלית כבר לא נתמכת ע"י גופי תקשורת שניזונים כלכלית מענקי האופנה הגלובליים".

הנסיעה לאפריקה הייתה למטרת חופשה משפחתית, ובכל זאת חזרת משם עם הפקת אופנה.
"כל נסיעה מנוצלת ליצירת תוכן וצילומי אופנה ואוירה לרשתות החברתיות. לכל יעד אקזוטי שאנחנו נוסעים אנחנו תמיד לוקחים מזוודה עם דגמים שיתאימו לצילומים במקום, ומנסים להפיק את המיטב בעבודה בשטח. חשוב גם לציין שבני שבט המסאי שמצולמים עם אורי קיבלו תגמול בעבור הצילומים".

"כיום אין כמעט מעצבים שיוצרים בגדים ברמה גבוהה, יצירתיים ושגם עושים תפירה אישית לפי הצורך". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"כיום אין כמעט מעצבים שיוצרים בגדים ברמה גבוהה, יצירתיים ושגם עושים תפירה אישית לפי הצורך". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

תספר על ההשראה והעיצובים שצילמת באפריקה.
"אני בוחן וחוקר תרבויות ושבטים, וניזון מבחינת השראה מצבעוניות ומאסתטיקה שבטית. לא משנה אם זה שבטים בדואים או מסאיים, הכל נותן לי השראה. את הבדים אני אוסף ומלקט בכל העולם. הגלבייה הכתומה עשויה בד משי מודפס, השמלה השחורה ללא שרוולים עם עיגולי הזהב הרקומים היא שיפון משי שחור רקום חוטי, והשמלה השחורה הנוספת עשויה בדי משי וטול רקום בחרוזים כתומים מעץ. את מכנסי הבד הרקומים עשיתי בדפוס אופארט בשחור לבן, והחולצה הצבעונית היא מבד טול רקום".

מי היא האישה של ירון מינקובסקי? תוכל לאפיין אותה?
"האישה שלובשת מינקובסקי יודעת להעריך איכות, תפירה איכותית, בד וחומר. היא אישה שמעריכה ולא מפחדת מעיצוב שונה, או בצבע וטקסטורות ייחודיות."

העיצובים האותנטיים והייחודיים של ירון מינקובסקי משתלבים באפריקה בקונטרסט מופלא. ירון מינקובסקי,
העיצובים האותנטיים והייחודיים של ירון מינקובסקי משתלבים באפריקה בקונטרסט מופלא/ירון מינקובסקי

אתה אדיש לחלוטין לטרנדים התורנים ששוטפים את עולם האופנה?
"כשעובדים כל כך הרבה שנים בתחום מרגישים ויודעים מה עומד להגיע מבחינת טרנדים. אני מסתובב הרבה בעולם, ומעודכן ומעורה בכל התערוכות ואירועי התרבות שמשפיעים. כאמור אני אוסף בדים בכל העולם ובתערוכות בדים בפריז ובמילאנו. אותם בדים קונים גם בתי אופנה גדולים ומוכרים, רק שפה יש לי יתרון בזה שאני קטן ומהירות התגובה שלי זריזה, מה שלפעמים יוצר מצב שאני מקדים טרנד".

"יש לי יתרון בזה שאני קטן ומהירות התגובה שלי זריזה, מה שלפעמים יוצר מצב שאני מקדים טרנד". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"יש לי יתרון בזה שאני קטן ומהירות התגובה שלי זריזה, מה שלפעמים יוצר מצב שאני מקדים טרנד". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

האם אתה מכוון גם לשוק הבינלאומי?
"שנת 2023 מאופיינת בפיתוח עסקי הפונה לאמריקה הצפונית, ארה"ב וקנדה. בעבר הייתה לי התנסות וכניסה יפה לשוק האמריקאי, רק עם שותפים עסקיים לא ישרים מה שהוביל אותי לבחון מחדש את צעדי".

"כל נסיעה מנוצלת ליצירת תוכן וצילומי אופנה ואוירה לרשתות החברתיות". ירון מינקובסקי. ירון מינקובסקי,
"כל נסיעה מנוצלת ליצירת תוכן וצילומי אופנה ואוירה לרשתות החברתיות". ירון מינקובסקי/ירון מינקובסקי

יש פרויקטים מעניינם בקנה?
"יש תוכניות נוספות של פיתוח קולקציה מסחרית במזרח, ועוד פיתוחים נוספים שנגנזו עם פרוץ מגפת הקורונה וכיום עומדים לבחינה מחודשת".

אירוויזיון 1991: דץ ודצה לובשים ירון מינקובסקי

1992: עפרה חזה לובשת שמלה מרהיבה מקולקציית "ירושלים של זהב" שעיצב ירון מינקובסקי

השמלה "החד-פעמית" של ירון מינקובסקי שהוצגה בתערוכת "הנשף" במוזיאון העיצוב חולון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully