וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא אתן לזה להרוס אותי": הדוגמנית שנפלה קורבן לתרמית טלגרם

5.7.2023 / 8:50

הדוגמנית שיר לוי לא דמיינה שבעיצומה של נסיקה בקריירה הבינלאומית שלה היא תמצא עצמה 'מככבת' בקבוצות טלגרם מפוקפקות. על אף ההתלבטות היא מחליטה לחשוף את המקרה האישי שלה בכדי לנסות לעזור לבנות אחרות ובעיקר, להעלות מודעות לסכנות הטמונות באפליקציות מוצפנות

הדוגמנית הבין-לאומית שיר לוי, שברזומה עבודותיה ניתן למצוא קמפיין לענקית האונליין הבריטית ASOS, שני קמפיינים ל-Pretty Little Thing שהצטלמו במנצ'סטר, צילומים ל- NA-KD, Lavish Alice, 4th & Reckless, Sisters & Seekers, ואף שימשה פרזנטורית של עדיקה במשך שלוש שנים, לא דמיינה שתמצא את עצמה במרכזה של פרשיית טלגרם על טהרת הזיופים.

על אף ההתלבטות הראשונית, החליטה לחשוף את המקרה כדי להעלות מודעות ולהזהיר בנות אחרות מפני הסכנות שאורבות להן ברשת, ובאפליקציות מוצפנות בפרט. היא במקור מפתח תקווה וכיום, כשהיא נמצאת בארץ, מתגוררת בקריית אונו יחד עם אמה ואחותה הקטנה. הוריה של לוי התגרשו כשהייתה רק בת 5, והגירושים הקשים גבו ממנה מחירים בילדותה ואף הביאו לנתק ארוך שנים מאביה. בגיל 12 היא חזרה להיות עמו בקשר, ועל אף שלוי מספרת שהיא עדיין כואבת את תחושת הפספוס, "היום הוא החבר הכי טוב שלי" היא מכריזה וממשיכה, "כל קידוש כמעט אני עושה אתו. או שאצלו בבית או בדרום אצל סבתא, אמא שלו".

תאמינו או לא, אך על אף גילה הצעיר, לוי למעשה מדגמנת מזה כשני עשורים, כבר מגיל שנתיים הרך, והספיקה להצטלם מספר עונות לשילב ולפוקס, לנעלי נמרוד ועוד. "אימא בעקרון דחפה וכיוונה אותי לזה מילדות" היא מספרת.

שיר לוי. אור דנון,
נפלה לתרמית טלגרם. שיר לוי/אור דנון

באיזה גיל התחלת להבין ולהתחבר למקצוע הדוגמנות?
"אני חושבת שבגיל 14 בערך, כשהתחלתי להתבגר ולהבין פחות או יותר מה זה באמת התעשייה הגדולה הזו. בגיל 17.5 טסתי לראשונה לעבוד בלונדון, והייתי לבד אז זו הייתה חוויה קצת מרתיעה ובסוף סבתא שלי הצטרפה אליי. עד היום, כבר שלוש שנים, אני עובדת חזק בלונדון".

כמה העבודה בחו"ל באמת שונה מהעבודה בארץ?
"בחו"ל יש אווירה יותר קלילה ויחד עם זאת מרגיש ששם משקיעים טיפה יותר, גם כי יש שם תקציבים יותר גדולים. אבל אני באמת נהנית לעבוד גם בארץ".

שיר לוי. אור דנון,
חיה על קו ישראל-ניו יורק-מיאמי-לונדון/אור דנון

לוי בת ה-21 שהייתה מיוצגת בעבר על ידי שתי סוכנויות דוגמניות אחרות בארץ, הצטרפה בחודשים האחרונים לסוכנות יולי ובעזרתם היא מקדמת בכל הכוח את הקריירה הבינלאומית. היא הספיקה לקבל ויזת עבודה במיאמי ולעשות שם טסטים ואודישנים, בנוסף הצטלמה לאחרונה לקמפיין של Royalty By Maluma - ליין בישום ואופנה בשיתוף עם מאלומה, הזמר הקולומביאני הרותח - אשר צפוי להתפרסם בקרוב. אין ספק שהעובדה שהיא מנהלת מערכת יחסים לונג דיסטנס עם בן זוגה שחי בניו-יורק מסתדרת כמו כפפה עם חייה כרגע על קו ישראל-ניו יורק-מיאמי-לונדון, פלוס גיחות לדובאי.

אבל שום דבר מזה לא הכין אותה לשיחת הטלפון שקיבלה במפתיע מקרוב משפחה ולסחרחרה שזה הכניס אותה - כשביום בהיר אחד היא מגלה שנפתחו מספר קבוצות טלגרם מזויפות, עם קישור לאתר בשם "שובבים", שם מופצות תמונות וסרטוני עירום שהם לכאורה שלה. חשוב לציין כי מאז הגילוי התמונות והסרטונים שהודבקו לשמה של לוי הוסרו מהטלגרם, הכל בזכות התושייה שלה כמובן.

שיר לוי. צילום מסך טלגרם, צילום מסך
תמונות מזויפות של לוי שהופצו ברשת/צילום מסך, צילום מסך טלגרם

איך סיפרו לך בעצם על התמונות בטלגרם?
"לפני כחודשיים כשנפשתי בדובאי, קיבלתי שיחת טלפון מפתיעה מקרוב משפחה די רחוק שלא דיברתי איתו המון שנים, אז תביני כמה חמור זה היה שהוא חייג אליי. נפתחו מספר קבוצות טלגרם עם שמות מזעזעים בהן השתמשו בפנים שלי, בתמונות שלי, והכל מזויף. בעזרת אותו קרוב משפחה הצלחנו להגיע לשם של מי שאחראי על פתיחת הקבוצות המזויפות".

ומיד ניגשת להגיש תלונה במשטרה - האם נעשה עם זה משהו?
"כשהגעתי למשטרה לא ידעתי להגיד מי בדיוק הבן אדם שעומד מאחורי זה, למרות שהצגתי אפילו תמונות שלו, כי היו מספר משתמשים שמצאנו תחת שמו הפרטי אבל עם שמות משפחה שונים (למרות שדומים מאוד). כמובן שציפיתי שהמשטרה תאתר אותו, אך לצערי אחרי מספר ימים החליטו לסגור את התיק כי לא הצליחו למצוא אותו".

אבל לוי סירבה לוותר ולעצור שם, לכן היא שכרה את שירותיו של חוקר פרטי שהצליח לאתר פרטים על זהותו ומקום הימצאו של הנוכל שאחראי לכאורה על פתיחת קבוצות הטלגרם המזויפות. משם היא חזרה לתחנת המשטרה, יחד עם אימה, ואחרי מאמצי שכנוע רבים, "ממש הפכנו את התחנה" לוי מבהירה, לבסוף חוקר אחד הסכים להקשיב להן באמת. זה הביא אף למעצר של חשוד במעשים, אך מאז הוא שוחרר.

שיר לוי. צילום מסך טלגרם, צילום מסך
אין לדעת לאן דברים יכולים להתגלגל/צילום מסך, צילום מסך טלגרם

לאחר התלבטות ארוכה, החלטת כן לשתף ברשתות את מה שקרה לך.
"בעיניי זה נושא חשוב שצריך לדבר עליו ולהעלות את המודעות. זו גם הסיבה ששיתפתי על המקרה שלי באינסטגרם והעליתי שני סרטונים בטיקטוק. כמו שיש הרבה מקרים של אונס, התעללויות בגנים וכו' שלא לכולם מתייחסים כמו שצריך, וחשוב להציף את הדברים. בהתחלה לקחתי את הזמן לעצמי, כי היה לי מאוד קשה לחשוף דבר כזה, זה מאוד אישי. גם חששתי שאנשים שאני מכירה או עובדת איתם עוד עלולים להיחשף לתכנים האלה ולחשוב שזו באמת אני. אבל החלטתי לשחרר ולא לתת לזה להרוס אותי, אלא כן להסתכל קדימה ולעזור אולי לאחרות. יש בנות שגם חס וחלילה מתאבדות בגלל מקרים כאלה. גם אם תרמתי את חלקי רק במעט בהעלאת המודעות, לפחות עכשיו בנות יוכלו להיזהר יותר וללמוד מזה. לי אישית אומנם אין דברים כאלה, אבל חשבתי על בנות שכן יש להן תמונות וסרטונים פרטיים בנייד, והרבה מהן שולחות אותם, לפעמים בנאיביות ולמי שהן חושבות שאפשר לסמוך עליו או עליהם, אבל חשוב שיבינו לאן זה יכול להתגלגל. או כמו מה שקרה לי, שיהיו מודעות שמישהו יכול פשוט להחליט להשתמש בשמן ולקחת תמונות שלהן בבגד ים או הלבשה תחתונה מהרשתות כדי להביא ליותר כניסות לפלטפורמות המפוקפקות האלה".

שיר לוי. אור דנון,
"החלטתי לשחרר ולא לתת לזה להרוס אותי"/אור דנון

אז למה בעצם לא לחשוף גם את שמו של האדם שאת מאמינה שאחראי על התרמית הזו?
"אני כן רוצה לחשוף אותו, אבל קודם צריכה גם לחשוב מה נכון לי לעשות, ועל צעדי המשפטיים. אני עובדת על זה מול עורך דין".

בעידן שבו אנשים מחפשים ריגושים, אתגרים וערוצי תקשורת המאפשרים להם אנונימיות והצפנה ברשת, אפליקציית טלגרם מאפשרת בדיוק את זה - אנונימיות ויכולת לשתף תכנים מבלי להיחשף. על המצע (הפרוץ) הזה החלה 'לפרוח' בשנים האחרונות גם עבריינות מין ופגיעה בפרטיות במסווה של קבוצות "למבוגרים", כשבפועל ישראלים רבים מנצלים את האנונימיות של טלגרם בכדי להפיץ בקבוצות השונות תמונות וסרטונים המתעדים נשים בצילומי עירום או נשים שמקיימות יחסי מין, ללא ידיעתן והסכמתן ובניגוד לחוק" - כך על פי דוח מיוחד של אתר gov.il (המרכז שירותים ומידע מכלל משרדי הממשלה) אשר סוקר את מעללי אפליקציית הטלגרם, בעקבותיו בשנים האחרונות המשטרה עצרה חשודים, סגרה עשרות קבוצות ואף הגישה כתבי אישום נגד מנהלי קבוצות טלגרם. בין הנפגעות היו גם קטינות.

שיר לוי. יח"צ,
מדגמנת ל-Pretty Little Thing/יח"צ

עם ובלי קשר למה שקרה לך, יש לך קווים אדומים מבחינת העבודה בתעשייה?
"בחיים לא עשיתי עירום או עירום חלקי, וגם לא נראה לי שאעשה. אני גם מאוד מכבדת את אבא שלי, והמשפחה מהצד שלו שהיא דתית. לא שזה כובל אותי, אבל זה פשוט לא מרגיש לי נכון עבורי. אני כן מצטלמת בבגדי ים ובהלבשה תחתונה, לא אגיד שלא. אבל עירום זה קו אדום מבחינתי".

מה החלום הכי גדול שלך בקריירה?
"השאיפה היא לפתוח עסק משלי, ליין אופנה, ואני מתחילה לעבוד על זה. יש לי ויז'נים לכמה פיסים מיוחדים שאין בארץ, אני לא מתכוונת להעתיק מה שכבר יש. אני רואה שיש בנות שמתעניינות כל הזמן במה אני לובשת, אז אני באמת חושבת שזה משהו שיכול לעבוד. בכל הנוגע לקריירת הדוגמנות, אני מאוד רוצה להצליח בארה"ב, בקמפיינים בינלאומיים, החלום הוא לעשות קמפיין ביוטי למותגי על כמו דיור או שאנל, ולעבוד עם ברנדים גדולים כמו אלו יוגה למשל. גם בישראל, למצות את המקסימום שאני יכולה עם קמפיינים טובים".

שיר לוי. אור דנון,
"תמיד שווה להילחם על דברים ולא לוותר כשנעשה לנו עוול"/אור דנון

לסיכום, מה המסר הכי גדול שהיית רוצה להעביר בעקבות מקרה הטלגרם שהתמודדת איתו?
"שבנות ונשים יהיו יותר זהירות עם מה שהן משתפות עם אנשים. ובעיקר, שידעו שתמיד יש מה לעשות. גם אם זה נראה להן סוף העולם, וגם אני הרגשתי ככה בהתחלה והייתי המומה שזה קרה לי, תמיד שווה להילחם על הדברים ולא לוותר כשנעשה לנו עוול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully