וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד הסתבכות בעולם האופנה: הסוודר הגזעני של גוצ'י שלועג לשחורים

גל סלונימסקי

10.2.2019 / 8:14

בית האופנה האיטלקי הוציא סוודר גולף שמכסה את החלק התחתון של הפנים ובו פתח לפה שנראה כמו שפתיים אדומות וגדולות. דקות אחדות אחרי פרסום הסוודר, הרשת כבר געשה וטענה כי מדובר בעיצוב פוגעני. בגוצ'י הגיבו מהר, הסירו אותו מהמדפים - ופרסמו התנצלות

גוצ'י סוודר גזעני. גוצ'י, צילום מסך
מה הם חשבו לעצמם? סוודר המחלוקת של גוצ'י/צילום מסך, גוצ'י

מה יש בעולם האופנה שמותגים גדולים ומעצבים משפיעים לא מפסיקים להסתבך בשערוריות גזעניות כאלה ואחרות? נראה כאילו עולם האופנה חושב שהוא שייך אך ורק לתרבות המערבית, ובעלי ההשפעה לא מפסיקים לגלות חוסר סובלנות כלפי כל תרבות אחרת. הפעם המסתבך התורן הוא גוצ'י, שכנראה הולך לפטר כמה מאנשי הקרייאטיב והעיצוב שלו.

המותג האיטלקי הוציא סוודר גולף שחור שמכסה את החלק התחתון של הפנים, בצורה שמזכירה מסיכת קומנדו, ובו נמצא פתח סביב הפה שנראה בצורת שפתיים אדומות. דקות אחדות אחרי שהדגם פורסם - הטוויטר כבר געש.

גולשים ברחבי העולם זעמו וטענו כי הסוודר נראה כאילו הוא יוצר פנים של אדם שחור - צבע הסוודר לצד השפתיים האדומות. לדברי הגולשים, שמיהרו להשתמש בכינוי הגנאי Blackface - מדובר בעיצוב שלועג לשחורים. הביטוי 'בלאק פייס' מתייחס לסגנון האיפור התיאטרלי שהיה פופולרי במאה ה-19 וה-20 בקרב שחקנים לבנים שצבעו את עורם בשחור ואת שפתיהם באדום באופן המציג את הפנים האפריקאיות כפארודיה גרוטסקית.

גוצ'י סוודר גזעני. גוצ'י, צילום מסך
"מתנצלים על העלבון שגרם הסוודר"/צילום מסך, גוצ'י

גוצ'י הגיבו במהרה והסירו את הסוודר מהחנות האינטרנטית ומיהרו לפרסם התנצלות. "גוצ'י מתנצלים מעומק ליבם על העלבון שגרם הסוודר. אנחנו יכולים לאשר שהפריט הוסר מיידית מהרשת ומכל החנויות. אנחנו מחשבים את הגיוון כערך עליון שיש לכבד, ולוקחים אותו בחשבון בכל החלטה שלנו. אנחנו מחוייבים להרחבת הגיוון בחברה שלנו ונפיק לקחים מהתקרית האחרונה".

כאמור, זו לא התקרית הפוגענית הראשונה בתקופה האחרונה. בדצמבר האחרון יצר בית אופנה איטלקי נוסף, הפעם מדובר בפראדה, בובות קטנות שמזכירות קופים כחלק מקולקציית 'Pradamalia'. הבובות שווקו כמחזיקי מפתחות וקישוטים לתיקים. הגרסאות השחורות והחומות של אותן בובות מעוצבות עם שפתיים אדומות גדולות ולכן קיבלו גם הן קישור לסימן ההיכר של ילדי אפריקה. גם כאן התגובות ברשת לא איחרו לבוא ופראדה פרסמו התנצלות.

עוד באותו נושא

בפראדה ייצרו בובות שחורות פוגעניות והסירו אותן מהמדפים

לכתבה המלאה
פראדה, בובות שחורות. אינסטגרם, צילום מסך
אומנות או גזענות? הבובות של פראדה שעוררו סערה/צילום מסך, אינסטגרם

חודש אחד קודם לכן, הסתבכו צמד המעצבים האיטלקים דולצ'ה וגבאנה עם הסינים. בית האופנה פרסם סרטון בו מוצגים ניסיונות הומוריסטיים של בחורה סינית לאכול ספגטי ופיצה בצ'ופסטיקס. מה שהמעצבים האיטלקים החשיבו כמצחיק, נתפס עבור הסינים כפוגעני, גזעני, סטריאוטיפי ומעליב. סין פתחה בחרם נגד צמד המעצבים, והתשובה שלהם - שחשבון האינסטגרם הרשמי של המותג נפרץ - הייתה דרך התמודדות ממש לא טובה עם המשבר. ההתנצלות שהגיעה אחר כך הייתה מאוחרת מידי, והכעס של הסינים עדיין לא חלף - ובצדק.

האירועים הללו רק מצטרפים לשורה של אירועים גזעניים ופוגעניים בעולם האופנה. החל מהסרטון של ג'יג'י חדיד מחקה את בודהה, שפגע מאוד במעריצים האסייאתים, דרך השער שלה על מגזין ווג שבו נצבע עורה בצבע כהה ועד פרסומת של H&M שבה ילד שחור לבש קפוצ'ון עם הטקסט "הקוף הכי מגניב בג'ונגל". נראה שלעולם האופנה המערבי יש עוד מה ללמוד על סובלנות כלפי האחר - ובעיקר תקינות פוליטית.

דולצ'ה וגבאנה, קמפיין סין. צילום מסך
הסתבכו חזק עם הסינים. הפרסומת הפוגענית של דולצ'ה וגבאנה/צילום מסך
ג'יג'י חדיד שחומה בגיליון מאי 2018 של ווג איטליה. סטיבן קליין, אינסטגרם, אתר רשמי
ג'יג'י חדיד מסתבכת סדרתית. "השער השחור" בווג/אתר רשמי, סטיבן קליין, אינסטגרם
ילד בפרסומת של H&M. צילום מסך
"הקוף הכי מגניב בג'ונג'ל". התמונה מאתר H&M שהציתה את הסערה/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully