וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אמר הפרופסור על הדוגמנית הזו שגרם לפיטוריו?

2.3.2022 / 23:45

יו"ר המחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה צייץ תמונה של דוגמנית כהת עור במיוחד ולמרות שקרא לה "מראה יפהפה לעין" הוא הסתבך והודה בעצמו שהתייחס אליה בגזענות וסקסיזם

נייקים גטביץ היא "מלכת האופל"/queennyakimofficial

פרופסור ג'פרי א. ליברמן, יו"ר המחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה, הושעה מתפקידו ועומד לעבור שימוע לפני פיטורים בעקבות ציוץ על דוגמנית. בציוץ תיאר ליברמן את הדוגמנית הדרום סודנית נייקים גטביץ כ"עיוות של הטבע".

בעקבות זאת ליברמן הושעה מהאוניברסיטה וגם הודח מתפקידו כפסיכיאטר הראשי במרכז הרפואי אירווינג של אוניברסיטת קולומביה/בית החולים ניו-יורק-פרסביטריאן.

חשבון הטוויטר של ליברמן כבר נמחק אבל הציוץ שלו שותף באינסטגרם של גטביץ עצמה וניתן לראות שהוא שיתף מחדש פוסט שטען שהיא מחזיקה בשיא גינס עבור "העור הכהה ביותר בעולם" וכתב "בין אם מדובר ביצירת אמנות או בעיוות (פריק) של הטבע - היא מראה יפהפה לעין".

הציוץ שחולל את הסערה

ותגובתה

את הטענה לגבי השיא הכחישו לא פעם בעבר גם הדוגמנית וגם ועדת שיאי גינס העולמית. גטביץ כתבה ש"נציגי שיאי גינס אישרו שהם לא עוקבים ולא מנטרים את גווני העור".

הציוץ של הפרופסור עורר סערה וגטביץ אמרה ל-NBC ניו יורק שהוא "פשוט גזעני". היא הוסיפה ש'כשאמירה כזו מגיעה ממישהו עם כל כך הרבה כוח - זה כל כך מאכזב".

בעקבות הדברים, ליברמן הושעה בשבוע שעבר ובאימייל של חבר צוות בכיר מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה נכתב: "אנו מודיעים שד"ר ג'פרי ליברמן הושעה מתפקידו כיו"ר המחלקה לפסיכיאטריה במכללת וג'לוס לרופאים ומנתחים והוסר מתפקידו כפסיכיאטר ראשי באופן מיידי. אנו מגנים את הגזענות והסקסיזם המשתקפים בציוץ של ד"ר ליברמן ומכירים ומשתתפים בפגיעה, העצב, הבלבול והרגשות המטרידים שנוצרו בגללו".

עוד על הדוגמנית

שחורה אני ונאוה: הדוגמנית הסודנית שהפכה לגיבורת רשת

לכתבה המלאה

לפני השעייתו, שלח ליברמן מייל לעמיתיו שבו התנצל על הציוץ, כך דווח בניו יורק טיימס. במייל הוא כתב שהוא "מתבייש עמוקות בציוץ ובדעות הקדומות וההנחות הסטריאוטיפיות' שלו וליברמן עצמו אף הגדיר את הציוץ כ"גזעני וסקסיסטי".

"ההתנצלות שלי בפני הקהילה השחורה, נשים וכולכם אינה מספיקה", נכתב במייל. "פגעתי ברבים, ואני מתחיל להבין את העבודה שניצבת לפני ואת השינויים האישיים שנדרש ממני לבצע ועם הזמן אני מקווה להחזיר את האמון שלכם בי".

"אני גאה להיות מלכת האופל"

סיפור ההצלחה של גטביץ, שזכתה בארה"ב לכינוי "מלכת האופל" מבוסס על מאבק עקבי ועיקש שלא להיכנע לתכתיבים אמריקניים לבנים, במטרה להפוך את גוון העור שלה למקובל. היא נולדה בדרום סודאן בתקופה שבה המדינה הייתה בעיצומה של מלחמת אזרחים אכזרית. אי היציבות הפוליטית טלטלה את ילדותה והביאה לכך שהתגוררה במחנות פליטים באתיופיה ובקניה. בסופו של דבר, היא היגרה בגיל 14 לארה"ב, מלווה באמה ובאחותה, והן השתקעו בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה.

בראיון לווג היא סיפרה שכנערה היא הייתה מושא ללעג בבית הספר, והעיסוק בדוגמנות כלל לא חלף בראשה. אבל כל זה השתנה לקראת סוף תקופת התיכון, לאחר שכמה זרים שאלו אותה אם שקלה אי פעם לצעוד על מסלול דוגמנות או לעמוד מול מצלמה. היא עלתה לכותרות לאחר פוסט ששיתפה, בו סיפרה כי היא נשאלה אם הייתה מוכנה להלבין את גוון עורה השחור תמורת סכום של 10,000 דולרים, בהנחה שהוא כהה מדי מכדי לעמוד בסטנדרטי היופי המקובלים של החברה. מה הייתה תגובתה? "לעולם לא הייתי עושה את זה, אני מחשיבה את גוון העור שלי לברכה", היא אמרה.

למרות שיש לה לו"ז צילומים עמוס, ההערכה האמיתית כלפיה מגיעה מהפעילות שלה ברשתות החברתיות. חשבון האינסטגרם שלה, מתהדר בכמעט מיליון עוקבים, והוא הפך לכלי של הפצת השראה לאהבה ולקבלה עצמית, שם היא מעבירה בבירור את המסר שאין לה כל כוונה להתנצל על גוון העור שלה, הנחשב כהה גם בקרב יוצאי אפריקה.

"בעידן של ימינו, אנשים שחורים מוכים ונרצחים ללא סיבה, והם מתוארים בתקשורת כפושעים וכבריונים", כתבה לעוקביה. "אנחנו חייבים להתאחד ולתמוך באנשים שחורים, לאהוב אנשים שחורים, לעמוד לצד אנשים שחורים ולהראות לעולם כמה הם חזקים". גטביץ אומרת שהחשיפה הגבוהה שלה ברשתות החברתיות וגוון העור שלה מביאים לכך שהיא מקבלת הן הודעות נאצה ועלבונות והן הודעות של נשים צעירות ששואבות ממנה השראה - והיא בוחרת כמובן להתמקד בצד החיובי.

"אני אוהבת את העור הכהה שלי ואת הכינוי שלי "מלכת האופל", אבל מעולם לא אמרתי שאני האדם הכי כהה עלי אדמות", סיכמה גטביץ את הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully