וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוגרות בצלאל מציגות: הנעליים הכי מוטרפות שראיתם לאחרונה

עודכן לאחרונה: 4.8.2023 / 7:31

תערוכת בוגרי המחלקה לצורפות ואופנה של בצלאל יצאה לדרך: 34 סטודנטיות וסטודנטים הציגו השבוע את עבודות הגמר שלהם בקמפוס החדש של האקדמיה שהתמקמה בלב ירושלים, והשנה היו אלה דווקא עיצובי הנעליים שלכדו את עינינו בתערוכה המרשימה

תערוכת הבוגרים של המחלקה לצורפות ואופנה של בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, בראשות המעצבת שלי סתת-קומבור, שזו השנה השישית לכהונתה, נפתחה השבוע (3/8) במשכנה החדש, השקוף והחשוף, של האקדמיה בלב מרכז עיר הבירה, ואנחנו היינו שם רגע לפני שהקהל הרחב מגיע להתרשם ולחוות. 34 סטודנטיות וסטודנטים נרגשים קיבלו את פנינו כשהם עומדים בגאון לצד מיצגי פרויקטי הגמר שלהם, רגע אחד אליו מתנקזים ארבע שנות לימוד, מתיחת גבולות ועבודה אינטנסיביות עד מאתגרות. כמו בשנים עברו, העיסוק בסביבת הגוף בבצלאל, מלבוש, דרך צורפות, אביזרים ועד אובייקטים, מבטא את זהות המחלקה ואת ייחודה בזירה המקומית והבינלאומית. משכך, לא פלא שאת עינינו וסקרנותנו תפסו האביזרים, בדגש על נעליים וסנדלרות. הסטודנטים שבחרו לעסוק בכך הציגו קראפט מוקפד ועושר חומרי וטכנולוגי; ממלאכות יד מסורתיות, דרך סנדלרות ועבודה עם עור או חומרים מתקדמים, ועד להדפסה תלת-ממדית בטכניקות מתקדמות. עם כל הנעליים ניתן ללכת (לפחות 5-10 צעדים), וזהו למעשה התנאי שסתת-קומבור וצוות המנחים מציבים הסטודנטים.

ספיר בלומברג, בצלאל יחצ. אריאל שלו,
5-10 צעדים לפחות - תערוכת הגמר של בוגרי בצלאל/אריאל שלו

בפרויקט הגמר שלה "שחרור בשליטה", ניצן רוקח בחרה לעסוק ביכולת לשחרר שליטה לזמן מוגדר. זאת מתוך הבחירה להתמסר לרגש, לחוויה או לאדם אחר, כחלק מכניסה למצב של שקט מחשבתי, להתחברות לאני הפנימי ולשאיפות הכי גבוהות. במרכז הקולקציה שלה עמד כמוטיב חוזר: פרח השושן הצחור, כמסמל צניעות, מסירות וטוהר. רוקח הטביעה אותו כחותם הודות לשימוש בטכנולוגיות חדשניות של דו־ממד ותלת־ממד, ומגוון גדול של חומרים.

ניתן רוקח, בצלאל יחצ. גיא רשקובן,
"שחרור בשליטה" - ניצן רוקח/גיא רשקובן

הפרויקט כולל שלוש מערכות לבוש עם אלמנטים דואליים, שמצד אחד מגבילים ומזכירים את הצורך לפרוץ מתוך המגבלות העצמיות, ומהצד האחר משדרות חוזק ועוצמה, ואין ספק כי הנעליים שהיא עיצבה, לנשים ולגברים, אשר מציגים עקבים או סוליות רב-שכבתיות, הן חלק מסקרן בפער בעבודה שלה, כמו גם הפיס האחרון בפאזל שמהדק את מערכות הלבוש המוקפדות שיצרה. היא השתמשה בטכניקות סנדלרות קלאסיות ובהן מתיחת נעליים, עבודה על ספידות והכנת סוליות מעור, תפירה ידנית בחוטי שעווה, תדמיתנות ותפירה. בעוד שרוקח עסקה ברגש ובחוויה הפנימית, ספיר בלומברג בחרה להתעמק דווקא בגוף הפיזי. בפרויקט שלה, "קול השבורות", בלומברג בודקת את חווית הגוף הפרטי במרחב הציבורי.

ניתן רוקח, בצלאל יחצ. גיא רשקובן,
סוליות רב שכבתיות - ניצן רוקח/גיא רשקובן

בין אם בהקשר להיעדר גבול ברור בין המרחב האינטימי (הקשור בגופנו) למרחב השייך לנחלת הכלל, ועל היות אישה נוכחת כל העת תחת מבט ותגובה במרחב ובשיח. מערכות הלבוש שהיא עיצבה נוצרו מחלקים שחוברו באמצעות רצועות, חבלים, עצמות, רשתות או בדים של ממש, לכדי השלם המשובש - מנופח, מתוח או נפול, וכך גם בגזרת הנעליים. בלומברג יצרה סניקרס על גלגיליות, נעלי פמפס מפונפנות מטול שהציגו עקב שקוף דמוי יהלום, שליטרלי היינו מוכנות לנעול לאיוונט האופנה המכונן הבא, ו- 2 זוגות מגפיים - אחד בגובה ברך עשוי כותנה שקפקפה בסילואטה מתרחבת כלפי מעלה פלוס רקמה רומנטית בחרטום, צללית שיצרה גריד המאפשר לדמיין את גבולות השיח שנשים מהלכות בתוכו ודרכו בעולם. המגפון השני התהדר בעבודת קווילטינג משגעת, אמורפית ומתמסרת לגוף (כלומר לרגליים), כולל קשירות ועקב סיכה. היא עבדה בטכניקות של סנדלרות מסורתיות, יציקה, מידול והדפסת תלת־ממד.

ספיר בלומברג, בצלאל יחצ. אריאל שלו,
נעלי פמפס מפונפנות מטול - ספיר בלומברג/אריאל שלו
ספיר בלומברג, בצלאל יחצ. אריאל שלו,
עבודת קווליט, קשירות ועקב סיכה - ספיר בלומברג/אריאל שלו

במהלכו של תהליך שיקום ארוך כתוצאה מתאונת דרכים קשה שעברה והותירה בה נכות פיזית ונפשית, אופיר קרטס מצאה עצמה בשנתיים האחרונות נמשכת (כמו לאש) אל תהליך המטמורפוזה בחרקים. בפרויקט הגמר שלה "מטמורפוזה" היא עוסקת בשאלה 'מה הוא חופש', משהרגישה שכמו 'הופשטה' מכל אלמנט שלו בתהליך השיקום. ובטבע כמו בטבע, בסופה של המטמורפוזה, החרקים זוכים לחופש האולטימטיבי - היכולת לעוף. אז היא חקרה את הסימבוליזם של אותם חרקים, שהפכו השראה לעבודת הגמר שלה אשר הוקדשה כל כולה לנעליים.

אופיר קרטס, בצלאל יחצ. גיא רשקובן,
חרקים - השראה לעבודת הגמר של אופיר קרטס/גיא רשקובן

קרטס יצרה 3 זוגות נעליים בצבעוניות מרהיבה אותם בנתה בהתאמה לאנטומיה של כף רגלה, תוך שילוב של עבודת קראפט דיגיטלית לצד עבודת יד; היא יצקה גבס, סרקה, מידלה והדפיסה בתלת-ממד, ולבסוף עיצבה בחום. הנעליים מייצגות אלמנטים בחיפוש שלה אחר מעוף מחודש; החיפושית הפכה לכוח פיזי ונפשי, הצרעה להתמדה, והפרפר לחופש הפיזי, הנפשי והרוחני שאליו היא עצמה מייחלת. קרטס עבדה עם אפוקסי, PLA, סיבי זכוכית, גומי, נחושת, כסף ופליז. עבודתה, בייחוד משמבינים מה עומד מאחוריה, מרגשת ועשויה ברמת גימור גבוהה לעילא ולעילא.

אופיר קרטס, בצלאל יחצ. גיא רשקובן,
3 זוגות נעליים בצבעוניות מרהיבה - אופיר קרטס/גיא רשקובן

שלי סתת-קומבור, ראש המחלקה: "כעת, הבוגרות שלנו יוצאות אל העולם, לתעשיות הצורפות, האביזרים והאופנה, כשהן מצוידות בכלים המתאימים ובחשיבה יצירתית עם מבט קדימה לעשייה מקומית ובינלאומית. בצלאל שואפת להכשיר יוצרות החותרות למצוינות, מבינות את הסביבה בה הן פועלות ומכירות בכוח הנתון בידיהם ובאחריות המוטלת על כתפיהן; אזרחיות ביקורתיות ופעילות, הרוצות ויכולות להנהיג ולהשפיע על התרבות, החברה והכלכלה בישראל ובעולם. תערוכת בוגרים ובוגרות זו הנה הצעד הראשון עבורם במסע זה".

עוד בוואלה!

הצצה ראשונה לעבודות בוגרי שנקר 2023

לכתבה המלאה
ספיר בלומברג, בצלאל יחצ. אריאל שלו,
דברים שלא רואים בכל יום - ספיר בלומברג לבצלאל/אריאל שלו

התערוכה של בצלאל, בחסות קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, קליבלנד אוהיו ארה"ב, תהיה פתוחה לקהל הרחב עד ה-18.8.2023, בקמפוס ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל (רח' זמורה 1) שבמרכז העיר ירושלים.

  • עוד באותו נושא:
  • בצלאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully