וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראי הנפש: הסטרס משפיע על עור הפנים שלנו - מה אפשר לעשות?

עודכן לאחרונה: 20.10.2023 / 14:34

שמעתן אזעקה? הבלוטה נכנסת לפעולה! מקבלת הוראה מהמוח להפריש הורמוני סטרס שנכנסים במהירות למצב חירום, תהליך זה משפיע יותר ממה שאתן חושבות על הגוף ועור הפנים. בדקנו עם מומחיות בתחום אסתטיקת העור והרפואה הסינית - וריכזנו את הטיפים החשובים ביותר לשורדת הקשובה

הבוקר אנחנו מציינות שבועיים אל תוך מלחמת הפתע, ימים קשים של חוסר וודאות מלווה בטראומה ובאבל גדול, חשיפה לסרטוני זוועות, צפייה ממושכת בתכני חדשות ובעיקר - חוסר מורגש באסקפיזם. מה שמוביל להתבוננות עצמית לראות מה חסר לנו? איך אפשר לשפר את מצב הרוח? לטפל בעצמנו כמו שצריך בימים כל כך רגישים?

בעוד שמתח מסוים הוא חלק נורמלי מחיים דינאמיים - אפילו כשמדובר בשינויים חיוביים, הסטרס הוא תמיד חלק מהשגרה במינונים "נורמליים" יותר. לחץ ומתח כרוני עלולים להזיק לבריאות, החל משינה לא רציפה ועד להתפרצויות אקראיות. אם נתמקד בהיבט הפיזי, אובר סטרס כמובן משפיע על הנראות, בין היתר בנשירת השיער המוכרת ובעיקר על העור - האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. עור הפנים הוא המראה לנפש שלנו, לכן עכשיו יותר מתמיד חשוב להקדיש להם מנות הרגעה יומיות וטיפול ממוקד שיפעל לטובת הנחת האישית שלכן והסובבים אתכן.

אישה מנקה את עור הפנים. ShutterStock
הורמוני הסטרס נכנסים למצב החירום החדש - אבל יש פתרון/ShutterStock

"בשבוע האחרון אנחנו מוצפים בהודעות מלקוחות שהמלחמה הכניסה אותן לסטרס ושינויים קיצוניים במצב העור", מספרת הקוסמטיקאית המומחית והוותיקה ענת אהרון ('אמבר פורמולה'), שפתחה לאחרונה קליניקה ראשונה מסוגה בישראל במרינה הרצליה. "הן מבקשות מענה לפתרון בעיות כמו נפיחות בעיניים, אקנה (פצעונים), אטופיק דרמטיטיס, סבוריאה, הרפס, חוסר באיזון הורמונלי שגורם לפריחות שונות".

הקוסמטיקאית ענת אהרון - אמבר פורמולה. יח"צ,
ענת אהרון: "הסטרס בפנים הוא ראי הנפש של האדם"/יח"צ

לדבריה של אהרון, אחת מההשפעות המזיקות לעור נגרמת עקב הסטרס שפוגע במנגנון ההגנה של העור ועל ידי כך יוצר בעיות שונות, כשהגוף בעצם מפריש כמות גבוהה מהורמון הקורטיזול (הורמון הלחץ) והוא משפיע על רבדים שונים בגוף. "חשוב לי לציין שעלינו לנסות לגלות סובלנות, לקחת פסק זמן ולדאוג לנפש, הסטרס בפנים הוא ראי הנפש של האדם. לאחר שנות עבודה רבות בתחום, את רוב הבעיות אני יודעת לזהות לפי הסימפטומים שמופיעים לי כמו מפה על העור, איבוד אלסטיות, אפרוריות, עור חסר חיות ועוד. לכל אלה כמובן יש פתרונות, אך גם המלצות לשיפור ומניעה מוקדמת של המצב".

טיפול פנים. ShutterStock
"חשוב לוודא שאין לנו חסרים של ויטמנים, במיוחד ויטמין D המשפיע על מצב הרוח"/ShutterStock

בין ההמלצות של אהרון המומחית (שמטפלת בין היתר בריטה, לינור אברג'יל ושאר נשות מפתח במשק הישראלי) נרשם כמובן אולי אחד הטיפים הכי פשוטים, טיפ שלא מרבים לממש וחבל - שתייה מוגברת של מים. בנוסף, ניקיון עור הפנים עם סבון ברמת PH נמוכה, מריחת תכשירים היפואלרגיים והסרה משגרת הטיפוח כל תכשיר שעלול לגרות את העור. טיפ חשוב לא פחות שמשפיע גם על שינויים במצב רוח הוא לוודא שאין לנו חסרים של ויטמנים, ביניהם ויטמין D (במיוחד), B12 וברזל. ואיך אפשר בלי תרופת סבתא מנצחת שהיא עצמה אימצה - "תה מזרעיי שומר, המסייע למגוון רחב של בעיות ונחשב למלך של תרופת סבתא העתיקה. כמות מומלצת כפית אחת של זרעיי שומר לכוס מים".

אשת מקצוע נוספת בתחום היא חוה זינגבוים מנכ"ל תאגיד הקוסמטיקה הנושא את שמה שגם היא לא מזניחה בימים אלו את קהל לקוחותיה הנאמנות. "המוח והעור קשורים קשר הדוק ומתקשרים זה עם זה. משמעות הדבר היא שכאשר אנו חווים מתח כרוני, מצטבר, ארוך טווח (להבדיל ממתח קצר מועד) העור מהווה מטרה ומקור להורמוני לחץ אשר עלולים להפוך את העור לפגיע לגרד, דלקת, גירוי וזיהום", מסבירה זינגבוים.

חוה זינגבוים. יח"צ,
חוה זינגבוים: "קשר ישיר בין סטרס מתמשך לבין הזדקנות העור"/יח"צ

"כמובן שיש קשר ישיר בין הלם וסטרס מתמשך כמו האירועים הקשים העוברים עלינו לבין הזדקנות העור. הורמוני הלחץ מפרקים את הקולגן והאלסטין בעור ומפריעים להתחדשות - מה שמאיץ את תהליכי ההזדקנות וגורם לקמטים". גם לגבי דילול ונשירת שיער היא מציינת שזו אמנם תופעה זמנית אך חשוב לטפלה במהירות כדי למנוע נזק בלתי הפיך ולהמריץ את מחזור הדם בקרקפת: "ממליצה לחפוף פעמיים-שלוש בשבוע". המלצה נוספת היא לגזור מעט את הציפורניים בתקופה זו עד שיירגעו הדברים, הציפורניים הן הראשונות להראות סימני פגיעה, כך שחשוב לשמור עליהן מסודרות כדי למנוע סדקים והתבקעות.

הטיפים של חוה: "לטפל בעור מיד עם הופעת התסמינים. למי שיש בעיות עור כרוניות (סבוריאה, פסוריאזיס) מומלץ להגביר את השימוש בתכשירים הקבועים, למי שהופיעו תסמינים חדשים, מיד לבקש טיפול מרופא עור או קוסמטיקאית מומחית אפילו באבחון אונליין כדי שהמצב לא יחמיר. ולחיילים הסובלים משפשפות מומלץ לשטוף את האזור, לנגב (עד כמה שניתן) ולמרוח משחה מתאימה, עשירה בוויטמין E".

עוד בוואלה!

"אתם חתיכים, חבל להרוס": החיילים מאמצים את הטרנד המפוקפק

לכתבה המלאה

אורלי טלמור L.Ac, מומחית לרפואה סינית ויפנית ומתמחה באונקולוגיה סינית בבי"ח בלינסון, נותנת דווקא נקודת מבט אנרגטית: "בעתות של מתח נפשי גם הכבד נמצא בעומס רב בשל חסימת אנרגיה שהצטברה ואינה זורמת באופן תקין בגוף. חסימה זו, מאפשרת את הופעתם של סימפטומים כמו מתח שרירי באזור הצוואר, הכתפיים והגב העליון, עצבנות, בעיות עיכול שונות, כאבי ראש ועוד. כשהמתח מתמשך, אנו נכנסים לשלב שבו הגוף מנסה בעצמו לתקן את הנזק שנגרם וזאת באמצעות חומרים המגיעים מהתזונה".

מעבר לפעילות גופנית, טיפולי דיקור ושיאצו שיעילים לשחרור וויסות האנרגיה - כאן חשובה מאוד התייחסות רצינית לתפקיד התזונה, התייחסות מזלזלת תגרום להמשך התדרדרות מצב הגוף. טלמור מוסיפה: "דרושה לגוף תזונה עשירה בחלבונים, בחומצה פנטוטנית, בויטמיני: E,B,C. ירקות ירוקים כמו חסה, עלי בייבי, עלי צנון, רוקט, ארוגולה, ברוקולי, תרד, כרוב, נבטים, בזיליקום, נבט חיטה טרי או מיובש".

מעבר לכך, קיים המרגיע הידוע - חליטות צמחי מרפא: קמומיל, מליסה שמזינים את מערכת העצבים המרכזית ואת הבלוטות. תה ירוק, שמכיל כמות קטנה של קפאין (לכן עדיף לא בשעות הערב) אך מסייע בטיפול בכאבי ראש, דיכאון, המרצת מערכת החסון, סיוע למערכת העיכול והרחקת רעלים מהגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully