וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראינו אדום של דם": עולם האופנה חזה מראש את ההרס

עודכן לאחרונה: 17.11.2023 / 8:41

מאז ומתמיד מלחמה וסכסוך פוליטי השאירו טביעת אצבע על עולם האופנה. חודש וחצי לתוך המלחמה, הטרנדולוגית נתלי יצחקוב, מותגי האופנה אלמביקה, Oma ורשת סטורי מתייחסים למצב והשלכותיו על אופנה, טרנדים והרגלי צריכה משתנים

משחר ההיסטוריה, מלחמות משפיעות על אופנה. עולם האופנה איננו מתקיים בוואקום או בעולם אקראי, ובדיוק כמו יתר תחומי החיים, גם אופנה מושפעת מתופעות תרבותיות, כלכליות, אקולוגיות ופוליטיות, ולבטח בעתות מלחמה. אם מלחמת העולם הראשונה (1914-1918) הדגישה את התפוררות הנורמות והסילואטות המגבילות באופנת הנשים; שמלות כבדות וארוכות התחלפו בחליפות מכנסיים, בדגש על בדים קלים יותר, המחוך הלך ונכנסה החזייה, התרופפות סביב המותניים, מראה אנדרוגיני יותר, הצלליות השתנו וקווי המכפלת התקצרו - אז מלחמת העולם השנייה (1939-1945) שינתה אפילו עוד יותר את האופן שבו נשים התלבשו, זאת בעקבות השיפטינג באחריותן בכוח העבודה, ולו באופן זמני.

כשגברים נקראו לחזית, נשים נקראו להחליף אותם בשוק בעבודה. במפעלים הן לבשו לרוב סרבל חסר צורה, ואספו שערן מתחת למטפחת ראש - "רוזי המסמררת" הפכה לאייקון של הנשים העובדות. באותן השנים כבר ניתן גם לחזות בטרנדים נוספים שצצים, תחת הכותרת של "הסטייל הצבאי". נשים החלו ללבוש חליפות מכנסיים, מעילים ואוברולים פונקציונאליים, החולצות והז'קטים רפרפו יותר לצבאיים וגבריים עם כריות כתפיים, ואף כובעים עוצבו בדומה לכומתות של צבא ארה"ב.

עבודת הגמר של תמר אלון בוגרת המחלקה לצורפות ואופנה באקדמיה בצלאל ירושלים. גיא רשקובן,
התעוררות, התפכחות - עבודתה של תמר אלון בוגרת בצלאל שפורסמה גם בווג פורטוגל/גיא רשקובן

פאסט פורוורד לימינו, מלחמת אוקראינה-רוסיה (שפרצה בפברואר 2022) לא הותירה מותגים ומעצבים אדישים כלפי המצוקה של העם האוקראיני, וזה התבטא על המסלולים וברשתות - עולם האופנה ממש "התגייס לקרב" על דעת הקהל והתודעה, ולזאת אנו עדים גם מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שטלטלה את חיינו משעות הבוקר המוקדמות ב-7 באוקטובר. אל מול התומכים, המתגייסים והתורמים מרחבי העולם מתייצבים גם המתנגדים והמחרימים. בנוסף, אנחנו כבר עדים לביטול או דחייה של אירועי אופנה ותרבות, אם זו הגאלה של האקדמיה לקולנוע לשנת 2023 שהייתה צפויה להתקיים בלוס אנג'לס, או טקס פרסי המוזיקה של MTV אירופה (שהוא תמיד מפגן של אופנה) אשר היה אמור להתקיים ב-6 בנובמבר בפריז ובוטל בגלל המלחמה בישראל וגם בשל חשש מאירוע בטחוני בעיר האורות, שכרגע מצטיירת כ"חשוכה" מאי פעם.

אך מעבר למאבק על התודעה ברמת ההסברה וההזדהות הפוליטית, ככל שהזמן יחלוף "התגובה" של תעשיית האופנה כלפי המלחמה תתחיל להתבטא גם באופנים ספציפיים יותר, שהלכה למעשה ישפיעו על האופן שבו אנחנו מתלבשים וצורכים, וכן, אפילו על טרנדים. מגפת הקורונה אולי קצת הכינה אותנו לזה. עם התפרצותה לפני כמעט ארבע שנים, תעשיית האופנה פשוט עצרה, אף קרסה בחלקה, אך גם ההתאוששות הגיעה, ובתוך כך אנחנו אימצנו את בגדי הבית והפנאי כעוגן במלתחה. אבל הפעם זה מרגיש ונראה אחרת, הפעם אנחנו בעיצומה של מלחמה קיומית, שצפויה להשפיע עלינו בצורה רחבה בהרבה.

נתלי יצחקוב. מיכאל טופיול,
"העולם מתחיל להתערער ולהישבר כבר תקופה די ארוכה" - הטרנדולוגית נתלי יצחקוב/מיכאל טופיול

"כשהסתכלנו על איסוף המידע זה הפחיד אותנו"

כדי להבין עד כמה מלחמה משפיעה על טרנדים ואופנה, פנינו אל נתלי יצחקוב בעלת סוכנות "דה ויז'נרי" ((The Visionary לחיזוי טרנדים, מחקר וייעוץ קריאטיבי, אשר מלקטת את ההשראות והרעיונות החדשים ביותר, במטרה לשמש צינור מידע עבור לקוחותיה - מאדריכלות ועיצוב פנים, ביוטי, תיירות ואירוח, חינוך ועד הייטק ונדל"ן - ולחשוף את המגמות העתידיות והטרנדים הרלוונטיים ביותר בתחומם.

דה ויז'נרי הוקמה על ידי יצחקוב (37), בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, בשנת 2014, מיד עם שובה לארץ בתום תקופת עבודתה בפריז במחלקה לייעוץ בסוכנות לחיזוי הטרנדים "Trend Union", אותה ייסדה ומובילה לי אדלקורט (אחת מחזאיות האופנה המפורסמות בעולם). בימים אלה היא וצוותה עמלים לסיים את תחזית הטרנדים החדשה של הסוכנות לשנת 2024-25 שנקראת "The Outgrow: freeze, fight, flight or fawn", וצפויה להתפרסם בסוף השנה הנוכחית. "אנחנו עכשיו במשבר אמון קשה מול הממשלה, ומול גופים נוספים כמו הרפואה. אנשים מתחילים להבין שאין יותר על מי לסמוך אלא על עצמם. חשוב להבין שזה לא משהו חדש" היא מחדדת, "היו אסונות טבע לפני המלחמה הנוכחית, העולם מתחיל להתערער ולהישבר כבר תקופה די ארוכה, הוא זועק. אנחנו שומעים על משברים כלכליים בכל העולם, עלייה של הימין בכל העולם בצורה גורפת, משבר אמון בממשלות. מה שמעלה את העניין איך יותר ויותר אזרחים פחות רוצים להיתלות בממשלה, ואולי תיווצר פה תנועה חדשה שאזרחים לא יהיו תלויים בה יותר. התחושה היא שלאט לאט אנחנו נצטרך להיות מאוד אחראיים על הבית שלנו, על המחשבות והדעות שלנו, על הדת שלנו. אז מבלי להבהיל מדי, האחריות שלי כטרנדולוגית זה להתחיל לטפטף לאנשים מה צפוי לקרות בעולם. וזוהי התחזית שאנחנו מכוונים אליה בסוכנות תחת הכותרת "The Outgrow", כלומר ההתעוררות, ההתפכחות, ההבנה".

לפני פרוץ המלחמה התחזית כמעט והייתה מוכנה, כך יצחקוב שיתפה לאחרונה בחשבון האינסטגרם של הסוכנות, אך בימים אלה הדוח מתעדכן בעקבות המצב, המלחמה. "הדוח אכן השתנה" היא מספרת, "אבל כשהסתכלנו על איסוף המידע זה הפחיד אותנו, כי כבר אז במחקר שלנו ראינו והדגמנו הרס עולמי. כשהמלחמה פרצה היינו בתחילת הסקת המסקנות, ואז הייתה איזושהי עצירה בעבודה. לפני שבועיים חזרנו לעבוד על התחזית". וזו לא פעם ראשונה שהיא חוזה את העתיד לבוא. כך למשל בראיון לאתר Xnet בשנת 2016 יצחקוב למעשה צפתה לא רק שתהיה קורונה אלא גם טרור ומלחמה.

בגדים דינאמיים, נעלי בית והרבה אדום וכסף

את צופה שטרנדים ספציפיים באופנה ייעלמו או יידחקו הצידה כתוצאה מהמלחמה? ומנגד יצוצו אולי העדפות חדשות שעליהם יהיה פוקוס וביקוש?
"אני לא חושבת שטרנדים מובילים ייעלמו, אבל כן יהיה פחות ביקוש או פוקוס על טרנדים מסוימים, או שהם יעברו אבולוציה. למשל כל עולם המחויטים, טרנד שמלווה אותנו כבר עשורים רבים, הולך להשתנות - להתרכך טיפה. כלומר הצלליות יהיו יותר מותאמות לעולם החדש שצפוי לנו. דוגמה נוספת היא נעלי הבלרינה, מה שמתחיל להסתמן כטרנד, ונראה שההתפתחות שלהן תהיה לצללית שנראית יותר כמו נעלי בית. זה חלק מקטגורית ה"Fawn" (האינגייג'מנט) בתחזית - זיהיתי לא מעט סילואטות של נעלי בית, כמו שמקבלים בבתי מלון וזה מרגיש כל כך הגיוני, כי אנחנו נרצה להרגיש בנוח גם בתוך הבית וגם מחוצה לו. כל הזמן נתעסק בחיבור הזה בין הבית לבין החוץ, ואיך נרגיש מוגנים בשני המקרים. אז על אותו משקל גם נראה יותר ויותר חלוקים לבישים, וזה יכול להתבטא אפילו במעיל טרנץ' אבל שייראה יותר משוחרר ונינוח, כזה שאפשר ללבוש גם בבית".

"מבחינת חומרים, אני צופה שהנטייה תהיה לחומרים מאוד נעימים, מכילים, שיעטפו אותנו. ברמת הטקסטורות, כשאנחנו מסתכלים למשל על הפרק של "Fight" בתחזית, אז אנחנו מתבוננים על הטקסטיל ואולי יהיו הרבה יותר קרעים, שפשופים מסוימים, זריקות צבע, דברים שכבר ראינו וימשיכו איתנו אבל עם אבולוציה. או למשל מסלולי אופנה שנראים כזירת קרב או כמו שראינו מסלולים מלאים בבוץ. ראינו המון בגדים דינאמיים שיגנו עלינו במקרה הצורך, למשל להתנפח, לשלוף אביזרים מסוימים, להפוך בשניות לבגד חירום, וזה חלק מפרק ה-"Flight". ברמת הסילואטות, נראה צלליות מאוד רחבות ובדים שהם עוזרים ומכילים, מחומרים לא מסוכנים או רעילים".

ומה בנוגע לצבעוניות?
"צבעים כמו שחור ולבן תמיד איתנו. בכל שנה ובכל עונה, הצבע המוביל בקולקציות ועל מסלולי האופנה יהיה שחור. ויש עונות שהלבן טיפה יותר בולט. מעבר לכך יש תקופות שהכחול חזק, ואז הוורוד העז למשל, כלומר צבעים שכל הזמן מתעדכנים ומתחלפים. כבר לפני המלחמה ראינו המון המון אדום דם, או הרבה וורדים אדומים, בכמויות, מה שכמובן הופיע גם על מסלולי האופנה. ושאלתי, 'זו איזושהי תחזית ללוויה שהולכת לקרות? מה קורה?'. הרגשנו עננה מאוד מוזרה מרחפת באוויר. בנוסף, בעבודה על התחזית שמנו לב שיש עליה גבוהה ואפילו מטרידה של הגוון המטאלי הכסוף, וניסינו להבין למה זה קורה. נראה שזה מעיד על חזרה לעולמות נוסטלגיים, לשנות השבעים-שמונים וכדורי הדיסקו עם כל המראות וההשתקפויות. זה צבע קר שיכול להיתפס כמאוד מנוכר. אני חושבת שבשנה הקרובה תהיה תחושת אֵבֶל גדולה, ונראה כאמור הרבה מאוד אדום נועז, כסף קר וכמובן שחור, גם קבוצות נשים מסוימות אולי יעדיפו בגדים יותר צנועים ופחות חושפניים, בעוד שאחרות יבחרו להקצין. ייתכן ונראה גם עליה בנחשקות של תכשיטי כסף ופחות בזהב. זה גם ניכר בעולם של עיצוב הפנים". מה שמיד הזכיר לנו את שיתוף הפעולה החדש והנחשק של Rabanne x H&M שהושק ברחבי העולם בשבוע שעבר (ואלינו יגיע באיחור), אשר מציע גם פריטים לעיצוב הבית בסגנון הספייס אייג'.

והאדום - אדום מאוד

ואם כבר בצבעוניות עסקינן, לאור הרגישות הגוברת בימים אלה כלפי סממנים לאומיים מזהים (צבעי דגל, איך לא), אין זה מפליא כי את הרשתות החברתיות סוחפות שלל קונספירציות בנושא; החל מהאימג' בצבעי אדום-ירוק-שחור שענקית האופנה המהירה זארה העלתה לחשבון האינסטגרם שלה ומיד נתפסה ("הואשמה") כתומכת באופן חד-צדדי בצד הפלסטיני, או גרוע מכך - בחמאס, בעוד שקולות מרגיעים אחרים טוענים שזו מהומה רבה על שום דבר שהרי, כריסמס קרב ובא. ומה עם הג'נרית הצעירה? האם קיילי ג'נר תומכת בלעדית בצד הישראלי במלחמה עד כי אפילו הצבעוניות שנבחרה לקמפיין של הבייבי החדש שלה KHY הוא תכול-ולבן? ושום מילה על כך שבחירת הצבעוניות והקריאייטיב נעשו מן הסתם כבר לפני חודשים רבים.

קיילי ג'נר. אינסטגרם, צילום מסך
קיילי ג'נר משיקה מותג חדש ואי אפשר שלא להתרגש מבחירת הצבעים/צילום מסך, אינסטגרם

תעשיית האופנה המקומית ממשיכה כמתוכנן

על פי נתוני חברת שבא (מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי), הוצאות הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי צנחו ב-29% בשבוע הראשון של מלחמת חרבות ברזל לעומת שבוע ממוצע מתחילת השנה, כאשר ענף ההלבשה וההנעלה הוא בין הענפים שנפגעו ביותר מהמלחמה בשבועיים הראשונים. לאחר מכן החלה מגמת התאוששות בפעילות המשק, שאומנם נעצרה בשבוע החמישי למלחמה. חשוב להבין כי הקולקציות מעוצבות כשנה קדימה, וחלק מהעונות הקרובות כבר בתהליכים מתקדמים יותר כמו ייצור וכיוב', כך גם הקניינות ברשתות שכבר הושלמה לעונות קדימה. לצד האתגרים שהמלחמה (וככל שהיא תימשך) תציב מול מעצבים, מותגים ורשתות אופנה מקומיים, מעניין לראות כי הם דווקא שומרים על אופטימיות, ממשיכים בתוכניותיהם, ואינם מתכננים שינויים מהותיים באסטרטגיות עיצוב, ייצור או אחרות.

מעצבת האופנה הוותיקה הגר אלמביק בעלת המותג אלמביקה, לו סניפים רבים בארץ וייצוא ענף לעולם, מרגישה שזה עוד מוקדם מדי לשפוט אם ואיך המלחמה תשפיע על מגמות וטרנדים מובילים בישראל, וכרגע לא נותנת לזה ביטוי בעבודתה בכל הקשור לאסטרטגיית העיצוב והייצור, שממשיכים כמתוכנן. "אנחנו עוד לגמרי בהתחלה ובתוך תהליך. עכשיו נשים בוודאי רוצות בגדים נוחים, ביתיים, גם מהסיבה שלא יוצאים כל כך הרבה ואין אירועים", היא מספרת. "הבדים לקולקציית החורף הבאה אפילו כבר נבחרו ונקנו, אז זה לא שתהיה בחירה אחרת של צבעוניות או צלליות מעבר למה שתכננתי. והחורף של שנה הבאה נראה אופטימי. אני רק הולכת עם עצב גדול שבטח עוד ייתן את אותותיו בהמשך, אך כרגע אני מתמקדת בעשייה. להגיע כל יום, לפגוש פה את כל הצוות שלי ולעודד אותם, לתת הרגשה שיש המשכיות, ושיש בשביל מה לעבוד".

אלמביקה. ירון רוקו אשכנזי,
"אני רק הולכת עם עצב גדול שבטח עוד ייתן את אותותיו בהמשך" - הגר אלמביק/ירון רוקו אשכנזי

גם סיון חימי, ארטדיירקטור ומעצבת של המותג Oma, לא חושבת על שינויים מבחינת העיצוב והייצור: "כרגע סיימתי לעצב את קולקציית הקיץ ואני נמצאת בתחילת העיצוב לחורף הבא. העשייה ב-Oma מתבצעת תמיד שנה קדימה כך שאין לעיצוב משמעות מיידית על המצב הנוכחי. האופנה הישראלית היא חלק בלתי נפרד מעולם האופנה העולמי ושואבת את ההשראה והשפעה ממקורות שונים. אני מאמינה שאחת ההשפעות של המלחמה על הלקוחה הישראלית תהיה מודעות גבוהה יותר לעיצוב כחול-לבן, הזדהות ותמיכה בעסקים מקומיים. אז אני ממשיכה לעצב ללקוחה הישראלית תוך התחשבות בגזרות ומידות, ובנוסף מחשבות על כל מה שחסר לה כדי ליצור את המלתחה המושלמת עבורה. אני יודעת ומאמינה שנצליח להתגבר על המשבר שעברנו, ומאמינה שלקוחות ימשיכו לקנות את הקולקציה על פי הרלוונטיות שלה עבורן".

oma. הילה שייר,
"אני מאמינה שאחת ההשפעות של המלחמה על הלקוחה הישראלית תהיה מודעות גבוהה יותר לעיצוב כחול-לבן". סיון חימי ל-OMA/הילה שייר

עוד בוואלה!

שמלת החטופים: המעצבת הישראלית מטלטלת את הרשת

לכתבה המלאה

מטבעם של הדברים, המותגים המקומיים בהחלט הרגישו את העצירה בקניות בשבוע-שבועיים הראשונים לפרוץ המלחמה, אך כרגע הם מתמקדים בסימני ההתעוררות המעודדים, ואף יכולים כבר להתחיל להעיד על הביקושים שצצים. הגר אלמביק: "הסתכלתי על מה שקנו באתר ובחנויות, ואני רואה שקונים המון מכנסיים נוחים וסווטשירטים, חולצות נוחות. בגדים קרובים לגוף ונעימים, פחות "שואו". כרגע ללקוחות יותר נוח לרכוש באונליין, למרות שזה משתנה אחרי זמן מה, כולם רוצים להתחיל קצת לצאת. אין ספק שיש ירידה עצומה בקניות, ורק עכשיו קצת מתחילה התעוררות סביב השופינג IL והעידוד לקנות כחול-לבן".

באופן דומה, סיון חימי מזהה שלקוחות מתחילות לגשש יותר ולאחר מכן גם רוכשות: "באופן טבעי בימים הראשונים הרגשנו עצירה בקניות כחלק מהאבל המקומי. יחד אתו לאט לאט, הלקוחות מתחילות לפנות מתוך רצון לחזור לשגרה. הרצון הטבעי המניע בכל עונה להתחדשות ולריענון המלתחה האישית, בהחלט ניכר גם עכשיו ואף יותר. אנחנו כעם בוחרים לדבוק בחיים, לחזור לנהל חיי שיגרה, וכל אחד ואחת עושה זאת על פי דרכו".

סטורי. עירד נצר,
פרויקט ייחודי בשם "BORDER STORY". כל הרווחים תרומה לארגוני הסברה/עירד נצר

עדי טיגר-אזולאי, סמנכ"לית שיווק 911 אופנה, מבהירה כי הם אינם צפויים לשנות את אסטרטגיית הקניינות של רשת סטורי: "להיפך, אנחנו ממשיכים להביא ולמכור את המותגים הידועים ואהובים שלנו וקהל הלקוחות ממשיך לקנות אותם. זה נכון שבשבועיים הראשונים מאז ה-7.10, מצב הרוח היה נמוך אבל גם אנחנו וגם הלקוחות מבינים שלשנות את שגרת החיים זה בעצם לתת לגיטימציה לאויבים שלנו לשבש ולשנות לנו את שיגרת החיים. פורטפוליו המותגים שמיוצג על ידינו בחנויות סטורי ובאתר החברה, בבסיסו נשען על ערכים מוצקים בהיבטים של סביבה וחברה והקשרים עם המותגים עמוקים בהרבה מקשרי מסחר בלבד, ומושתתים על מערכות יחסים חזקות וארוכות שנים. כולם מגויסים לתמוך בנו בתקופה הקשה הזו בכל הקשור להתנהלות המסחרית ובחלקם הגדול פעילים גם בסיוע ותרומות לצרכים השונים. סקוץ' אנד סודה מסייעים בשילוח תרופות, ציוד וכספים לארץ. מותגים כמו גורין, P448, הפי סוקס תורמים אלפי פריטים ושולחים אותם לארץ". בנוסף למותגים הבינלאומיים אותם רשת סטורי מייבאת, החברה גם מייצגת ומקדמת מעצבים מקומיים, ובימים אלה ממש יוצאת עם פרויקט ייחודי בשם "BORDER STORY", מתוך הרצון להביא בגוף ראשון את הסיפורים שקרו בשבעה באוקטובר; שלושה מעצבים שחיים בעוטף והיו בביתם באותה שבת ארורה עיצבו קולקציית טישירטים שתבטא את החיים שלהם לפני ה-7.10 ואחריו. כל הרווחים מהקולקציה יועברו לתרומה לארגוני הסברה.

סטורי. עירד נצר,
שלושה מעצבים שחיים בעוטף עיצבו קולקציית טי-שירטים נוגעת/עירד נצר

"הרס ואז רנסאנס"

"בעקבות המשבר של הקורונה, ומה שקורה עכשיו, יש תחושה שאנשים יבזבזו פחות כסף, אם כי הם עדיין ימשיכו לקנות אבל יחפשו מוצרים שיש בהם המון ערך או אג'נדה", מוסיפה הטרנדולוגית יצחקוב. "אנשים יתחברו יותר לחברות שעוסקות בנתינה, בחינוך לערכים אמיתיים, בהתנדבות, כמו שאנחנו כבר רואים שקורה, מתוך רצון להיות ממש חלק משמעותי מהמותג. יכול להיות שתהיה פה התפרקות מאוד קשה של חברות אופנה, אפשר כבר להבחין בזה, וקריסות לצערי הרב. אבל ההתפרקות הזו מאוד חשובה בשביל בניה מחדש וסדר חדש, שהולך להיות גם בעולם הבטחוני-אישי-כלכלי, וגם בעולם האופנה, כי הדברים לא יכולים להמשיך להתנהל אותו הדבר. וזה בעצם הפאטרן, הדפוס של התאוששות אחרי מלחמות - שיקום ובנייה. אני מאמינה שתהיה הענות גדולה ללוקאלי, ולעשייה ביתית. אז מצד אחד יש פה הרס, ומצד שני הזדמנויות לבנייה חדשה, יותר אנושית, יותר בריאה, יותר מכילה ומדויקת".

על אף שחלק מדבריה אינם פשוטים לעיכול, יצחקוב מבקשת לחדד את הצד האופטימי והחיובי בתקופה שלפנינו, אותו היא צופה שיגיע לפתחנו בשנת 2025: "לאורך ההיסטוריה תמיד היה רוע בעולם, אבל גם המון אופטימיות. הכל תלוי באיך כל אחד בוחר להתמודד עם מצב של טראומה. בסופו של דבר התחזית תיתן איזושהי תקווה לאנשים, ותשמש כמעין מדריך לעזרה. התחזית גם תיתן אפשרות של בחירה - להתחיל לפקוח עיניים ולקחת אחריות על הדעות שלנו, על התגובות, על הבחירות, על הכסף שלנו. זה בדיוק החלק של ה-Fawn. ברגע שהמלחמה תיגמר, ועל הצד הטוב ביותר אני מקווה, תהיה התאוששות, החלמה, התעוררות ושיקום, ואז יתחילו לקרות המון דברים טובים - רנסאנס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully