וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזה עשור מנסים לפענח מה נכתב בפתק החבוי בשמלת משי מהמאה ה-19 - ועכשיו הצליחו

20.12.2023 / 0:08

שמלת משי מהמאה ה-19 הטרידה רבים מאז שהרוכשת שלה חשפה שמצאה בה פתק עם הודעה מאוד משונה הכתובה בפנים. מזה עשור מנסים לפענח את הכתוב האניגמטי - ורק עכשיו נמצאה התשובה

תהליך אידוי שמלת משי עתיקה בהכנה לצילומים/Cora Ginsburg LLC

שמלת משי חומה מהמאה ה-19 הצליחה למשוך המון תשומת לב ולא בגלל העיצוב או הוותק שלה. ב-2013 רכשה אותה שרה ריברס קופילד בחנות עתיקות בקניון במיין ומצאה בה, בכיס סודי, פתק המכיל טקסט באנגלית. היא ניסתה לקרוא את הכתוב אבל לא הצליחה לחבר משפט אחד הגיוני מרצף המילים הכתובות. היא שיתפה ברשת את הפתק, שהוחבא שם מזה יותר מ-100 שנה, וביקשה את עזרת פותרי הקודים למיניהם בפיענוח משמעות הטקסט.

כפי שציינו, בדף הופיעו שורות טקסט המלאות מילים אקראיות לכאורה, כמו למשל שורה אחת בה כתובים המילים: "Bismark, omit, leafage, buck, bank". לאחר ששיתפה את הממצא ברשת, רבים ניסו לסייע לה בפענוח, כשחלק הציעו את האפשרות שההודעה נכתבה באמצעות טלגרף.

בהתחשב בקיצור ובאופי הסטקטו של התווים, יחד עם השמלה שהגיעה מתקופה שבה השימוש בטלגרף הפך לצורה נפוצה של תקשורת, ההנחה הזו נראתה מבטיחה. עם זאת, משמעות ההודעה נותרה בגדר תעלומה במשך 10 שנים נוספות. "קריפטוגרמת שמלת המשי", כפי שנודעה, נחשבה על ידי חובבי קריפטוגרמה מומחים וחובבים ברחבי העולם כאחד מ-50 הקודים הבלתי פתירים המובילים בעולם", הסבירו ב-NOAA (מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארה"ב - מיד תבינו איך הם קשורים לזה)

בתוך כיס סודי של שמלת משי חומה התגלתה הודעה כתובה בקוד לאחר שהוחבאה במשך יותר מ-100 שנים. NOAA, צילום מסך
בתוך כיס סודי של שמלת משי חומה התגלתה הודעה כתובה בקוד שהוחבאה במשך יותר מ-100 שנים/צילום מסך, NOAA
המכתב כלל שורות טקסט מלאות במילים אקראיות לכאורה - אבל כעת נפתרה התעלומה. NOAA, צילום מסך
המכתב כלל שורות טקסט מלאות במילים אקראיות לכאורה - אבל כעת נפתרה התעלומה/צילום מסך, NOAA

אז מה כתוב שם?

פריצת הדרך התרחשה כאשר חוקר מאוניברסיטת מניטובה, וויין צ'אן, שפותר קודים כתחביב, הגיע למסקנה שמילות הקוד בדף דומות לאלו שבהם השתמש חיל האותות של צבא ארה"ב כדי לדון במזג האוויר. כן, המילים שסיקרנו מיליונים מזה עשור הן למעשה נתוני מזג האוויר באותה תקופה.

התקופה הזו היא עידן שצ'אן כינה אותה "תקופה שחלפה בה הטלגרף הוביל עידן חדש למטאורולוגיה מבצעית". כדי לאשר את הקשר הזה בין קריפטוגרמת הטלגרף לשמלת המשי, צ'אן הצליח לעיין בעותק PDF של ספר קודים של טלגרף מזג האוויר משנת 1892, הזמין כעת בספרייה המרכזית של NOAA בסילבר ספרינג, מרילנד. הספר, שכותרתו "קודי מזג אוויר", פורסם על ידי לשכת מזג האוויר בתוך משרד החקלאות האמריקאי. צ'אן גם סינן משאבים אחרים של NOAA, שעזרו לו לאשר שההודעות הגיעו מתחנות מזג אוויר של שירות אותות או מתחנות ששלחו ותרגמו מברקים מקודדים על מזג האוויר, בארה"ב ובקנדה.


עוד בנושא:
הזמינה ברשת שמלה שקופה סקסית למסיבת הרווקות שלה - וקיבלה משהו מגוחך

מדדה את "השמלה הצרה ביותר בעולם" ונותרה מבועתת: "זה לא מחמיא"

השמלה הייתה שמלת משי משנות ה-80, לפי NOAA, והיא נמצאה על ידי שרה ריברס קופילד בקניון עתיק במיין ב-2013. NOAA, צילום מסך
שמלת משי משנות ה-80, לפי NOAA, והיא נמצאה על ידי שרה ריברס קופילד בקניון עתיק במיין ב-2013/צילום מסך, NOAA
חוקר מאוניברסיטת מניטובה, וויין צ'אן, למד שכל שורה בהודעה מכילה קודים על תצפיות מזג אוויר במקומות מסוימים. NOAA, צילום מסך
חוקר מאוניברסיטת מניטובה, וויין צ'אן, למד שכל שורה בהודעה מכילה קודים על תצפיות מזג אוויר במקומות מסוימים/צילום מסך, NOAA

הוא גילה שכל שורה בהודעות מכילה קודים על תצפיות מזג אוויר במקומות מסוימים. לדוגמה, לפי NOAA השורה "Bismark, omit, leafage, buck, bank" פירושה:

1. שם תחנת BISMARK: ביסמרק, טריטוריית דקוטה (בצפון דקוטה של היום).
2. OMIT, טמפרטורת אוויר: 56 F לחץ ברומטרי: 0.08 ב-Hg.
3. LEAFAGE נקודת טל: 32°F זמן תצפית: 22:00.
4. BUCK מצב מזג האוויר: בהיר. משקעים: אין. כיוון הרוח: צפון.
5. BANK מהירות רוח נוכחית: 12 קמ"ש. שקיעה: בהירה.

צ'אן גם גילה שתצפיות מזג האוויר הללו בוצעו ב-27 במאי 1888.

בנוגע לאישה שכתבה את ההודעות המקודדות ולבשה את שמלת המשי החומה, אף אחד עדיין לא יודע דבר, אם כי צ'אן ניסה לאתר את זהותה ללא הצלחה. אולי בעוד עשור ימצאו את התשובה גם לתעלומה הזאת - ולמה הפתק הזה בכלל הוחבא בשמלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully