וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמלה מ"אישה יפה" והביקיני מ"ג'יימס בונד": כמה שווים היום הפיסים האייקונים?

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 19:31

נעלי החלומות מ"הקוסם בארץ עוץ", השמלה הרותחת של ג'וליה רוברטס מ"אישה יפה", חצאית הטוטו המפורסמת של קארי בראדשו והמכנסיים האייקונים של אוליביה ניוטון ג'ון בגריז - אלו הם פריטי ההלבשה האייקונים מהמסך שנמכרו במחירים משוגעים

חצאית הטוטו של קארי בראדשו ב"סקס והעיר הגדולה"

כשקארי בראדשו נרתעת בתדהמה לאחור בקרדיט הפותח של "סקס והעיר הגדולה" אחרי שאוטובוס חולף משפריץ שלולית ניו-יורקית על חצאית הטוטו שהיא לובשת - רגע טלוויזיוני אייקוני נולד. לפני שלושה שבועות החצאית נמכרה במחיר מטורף של 52,000 דולרים (יותר מפי 4 מההערכה הגבוהה שלה) במכירה פומבית של יצירות אופנה "אייקוניות" מארונותיהם של שחקניות קולנוע, טלוויזיה וסלבריטאיות. חצאית הטול בלבן צדפה, לה 3 קומות ורצועת מותן מסאטן, שמסתיימת מעל לברכיים, הייתה צפויה להימכר ב-8,000-12,000 דולרים, אך גררה 24 הצעות במהלך מכירה של בית המכירות "ג'וליין" שבקליפורניה.

הפריט הסכריני נרכש במקור על ידי פטרישיה פילד, מעצבת התלבושות של הפקת הקאלט, מתוך פח של 5 דולרים(!) בזמן שערכה קניות לסדרה ברובע הבגדים של ניו-יורק. "בקופסה של הסייל - טרנדים מעונות קודמות שנגדעו באיבם - הציץ טול לבן כמו פסגת קצף של גל בים של שאריות", כך תארה פילד את הממצא בספרה "פט בעיר: חיי האופנה שלי, סטייל ושבירת כל הכללים". פילד האמינה כי שרה ג'סיקה פרקר, המגלמת את דמותה של בראדשו, תוכל להתחבר לחצאית "המטורפת הזו" (כך תארה) בשל הרקע של פרקר כרקדנית בלט, והיא צדקה. הטוטו השובבה הופיעה גם בסרט "Sex and the City" מ-2008, בסצנה שבה קארי בוחנת מה לפנות מארונה ומחליטה כי "It's a keeper". כשהחצאית הזו הפציעה לראשונה על המסך הקטן שלנו היא הייתה בלתי צפויה והרפתקנית, בערך כמו הסדרה כולה. היא נמכרה עם תעודת מקוריות חתומה על ידי פילד.

חצאית טוטו לבנה של קארי בראדשו. giphy, Giphy
חצאית הטוטו האייקונית של קארי בראדשו מ"סקס והעיר הגדולה"/Giphy, giphy

מלתחה טובה/מפתיעה/מעניינת יכולה בהחלט להפוך סרט למהנה יותר, אבל יש מספר מערכות לבוש שנכנסו לדפי היסטוריית האופנה, או אוספי המוזיאונים, ובכך הפכו סרט או סדרה לבלתי נשכחים ואייקוניים. העובדה כי חצאית טול כל כך זולה - אשר מגלמת בפריט אחד ויחיד את המהות של "סקס והעיר הגדולה" - נמכרה במחיר אסטרונומי, ראשית מוכיחה כי גם בגד זול יכול לספק אדוות של השראה לאורך עשורים קדימה. ושנית, הגילוי הזה שלח אותנו במורד היסטוריית הקולנוע והטלוויזיה לתור אחר פרטי לבוש נוספים ושווים לכל כיס, שגם הם השאירו חותם משמעותי חוצה תרבויות ותקופות, הנחילו טרנדים, ושהסיפור שמאחוריהם לפעמים מפתיע כמעט כמו המחיר המופקע שהם שווים היום. הרי הם לפניכם.

השמלה של ג'וליה רוברטס ב"אישה יפה"

ישנן מספר שמלות כל כך מפורסמות שכמעט כל אישה בעולם יכולה מיד לזהות לאיזה סרט או סדרה זה משויך, ואחת מהן היא השמלה שג'וליה רוברטס המופלאה לובשת בסצנת הפתיחה בסרט "אישה יפה" משנת 1990. כאשר ויויאן וורד ניגשת אל ה"מיליונר" (הלא הוא ריצ'רד גיר) בשדרות הוליווד, כל העיניים היו נשואות לצללית האולטרה-סקסית שלה. בבוקר למחרת היא עושה את 'הליכת הבושה' אל עבר בוטיקי יוקרה, אך מסולקת משם בבושת פנים (מה שנקרא, Big Mistake. Big. Huge).

על שמלת המיני האייקונית - שהלכה למעשה עזרה לקדם את רוברטס לעבר מעמדה ככוכבת הוליוודית - אחראי המותג הבריטי הונזה (Hunza) בעיצובו של פיטר מדוז. תאמינו או לא, אבל מעצבת התלבושות של הסרט (מרילין וואנס) שמה לב החליטה שעל אף גופה החלומי, מותניה וירכיה של רוברטס אינם מובחנים מספיק, ועל כן חיפשה בגד שיחטב את הפיגורה ויהפוך אותה לנחשקת במיוחד.

השמלה, עשויה שני חלקים מבד סטרצ'י שביניהם חיברה טבעת מתכתית, לבן ממעל וכחול בפרינט "שמים" מתחת, השאירה מעט מאוד מקום לדמיון, אבל הרבה מאוד מקום לנחשקות. זה נכון שמגפי הירך מויניל והפאה הבלונדינית הזניקו את דמות הפאם פאטאל שרוברטס גילמה לנקסט לבל, אבל השמלה השערורייתית (בזמנו) בהחלט עומדת בפני עצמה בקטגוריית הקאלט. ב-2015 הונזה הוסיפו את ה-G לשם המותג, כאשר ג`ורג`יאנה הודארט השיקה אותו מחדש והפכה למנהלת הקריאטיבית.

שנתיים לאחר מכן, המותג בניהולה חבר לאתר אסוס ושחרר קולקציית קפסולה שעושה הומאז' ליצאנית האהובה עלינו בכל הזמנים. העיצוב המחודש נמכר באסוס ב-210$, ולנו נותר רק להניח שזה היה פלוס-מינוס גם שוויה המקורי של השמלה. "זה נראה טוב באותה מידה על אישה במידה 16 (L) כמו על מידה 8 (S)" הודארט אמרה בזמנו. אנחנו חולקות על כך, אבל נו בסדר. בספטמבר אשתקד הונזה השיקו את השמלה המחודשת (והפחות מוצלחת לטעמנו) באתר המותג, אך היא כבר סולד אאוט. כך או כך, גם 34 שנים אחרי, העל-זמניות של העיצוב עומדת בפרספקטיבה של זמן ומגמות מתחלפות.

הביקיני של אורסולה ב"ג'יימס בונד"

כשהאני ריידר (בגילומה של אורסולה אנדרס האגדית) יצאה מן המים, משל הייתה ונוס של בוטיצ'לי ועל רקע חוף חלומי, לסתות נשמטו. גם מטאפורית וגם הלכה למעשה. היה זה בגד-הים הנועז, שלימים כונה "הביקיני המפורסם בעולם", אותו אנדרס לבשה בסרט "Dr. No" (הראשון בסדרת סרטי ג'יימס בונד) אשר הפך את השחקנית הצעירה לכוכבת בין לילה. הביקיני עוצב על ידי אנדרס בכבודה ובעצמה בשיתוף פעולה הדוק עם מעצב התלבושות טסה פרנדרגאסט. הוא היה עשוי כותנה די פשוטה בגוון שנהבי, והתהדר בתחתונים עם מותן נמוכה בשילוב חגורה, כאשר החזייה הציגה מפתח פרינסס עם קשירה. הסרט, שיצא לאקרנים בתחילת שנות ה-60, עם שחר המהפכה המינית, הציג את הביקיני הזה כמעין קריאה לגלות את הגוף הנשי. בשנת 2001 הוא נמכר במכירה פומבית של כריסטי'ס בכ-150,000 דולרים גבירותיי ורבותיי.

עוד בוואלה!

שערות ערווה ואיפור גוויתי: על התצוגה הזו ידברו עוד שנים קדימה

לכתבה המלאה

המכנסיים הצמודים של אוליביה ניוטון ג'ון ב"גריז"

גם המכנסיים הסקסיים שלבשה אוליביה ניוטון-ג'ון ב"גריז" נמכרו במחיר דומה: אלברט וולסקי, מעצב התלבושות של הסרט, רצה להישאר מדויק ככל הניתן לפיפטיז, אז הוא מצא מכנסי וינטג' ישנים עשויים ספנדקס שחור בגימור מבריק, מגה צמודים וגבוהים, שלתוכם נתחב טופ חושף כתפיים וז'קט בייקר מעור מעל. אפילו רוכסן המכנסיים היה שבור ונדרש תיקון. "הם היו כל כך ישנים, והיה רק זוג אחד, אז לא היה מקום לטעויות. קרע אחד ואסון", חשפה ניוטון-ג'ון בספר הזיכרונות שלה. מתברר כי, להשתחל למראה האגדי לא הייתה משימה פשוטה עבור השחקנית. ובכל זאת האאוטפיט, והמכנסיים בפרט, השאירו רושם מתמשך בתרבות הפופ, והפכו למושא פנטזיה בעבור נשים רבות - להיכנס לפיס בלתי-אפשרי שכזה ובה בעת להיות חבוקה צמוד צמוד לג'ון טרבולטה.

לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, ניוטון-ג'ון נפטרה בשלווה בחווה שלה שבדרום קליפורניה באוגוסט 2022, אבל דמותה האייקונית של "סנדי", שהפכה מילדה טובה לרעה ומורדת בחסות אותם מכנסיים לוהטים, תישאר בליבנו לעד. מה שמסביר איך ב-2019 אותם מכנסיים זולים ומעט מרוטים נרכשו במכירה פומבית ב-162,000 דולרים ע"י מייסדת לייבל ההלבשה התחתונה Spanx, שרה בלייקלי. מחיר "קטן" בהתחשב בעובדה שהמכנסיים שימשו השראה עבורה למותג שלה ששוויו מוערך במיליארדי דולרים. "אני הולכת למסגר אותם ולתלות ב-Spanx", היא אמרה בתוכנית בוקר ברשת CBS. גם אנחנו היינו עושות את זה שרה, גם אנחנו.

נעלי הסירה האדומות ב"הקוסם בארץ עוץ"

ונסיים עם זוג נעליים קסומות שהפכו למושא החלומות של כל ילדה, נערה ואף אישה על הפלנטה, אשר נכנסו לרשימת הנעליים המפורסמות ביותר בתולדות הקולנוע. אנחנו מדברים כמובן על נעלי הסירה האדומות שמעוטרות בפאייטים מנצנצים ופפיון משובץ אבנים, אותם נעלה דורותי גייל בפנטזיה המוסיקלית "הקוסם מארץ עוץ" (1939), בעודה מקישה 3 פעמים בעקבי הבלוק הנמוכים שלהם.

בספרו המקורי של ליימן פרנק באום, נעלי הקסם של דורותי הם כסופים, אך עבור הסרט יוצרו נעליים בגוון רובי עז בכדי שיבלטו יותר כנגד דרך האבנים הצהובות. גילברט אדריאן, מעצב התלבושות הראשי לשעבר של אולפני MGM, ייצר באזור 7-10 זוגות במידה 35 עבור השחקנית ג'ודי גרלנד בת ה-16, שישמשו אותה למהלך הצילומים, אך רק 5 מהם שרדו.

משנות ה-30 עד שנות ה-60, אולפני הקולנוע לא הצליחו להכיר בערך של מזכרות קולנוע, ולעתים קרובות הפנו אביזרים ותלבושות לאשפה או לתרומות. זה השתנה ב-1970 כאשר MGM ארגנה את המכירה הפומבית הראשונה שלה והחלה להרוויח, רק אז יצאו נעלי הרובי (The Ruby Slippers) לאור הזרקורים. מאז ועד היום, תועדו מספר זוגות שעברו הרבה ידיים כשבכל פעם מחירם הרקיע, בעוד שאחרים נחשדו כמזויפים, והיה אפילו זוג אחד שנגנב ממוזיאון "ג'ודי גרלנד" שבארה"ב עד שאותרו ע"י ה-FBI לאחר חיפוש של 13 שנים. ב-2011 השחקנית המנוחה דבי ריינולדס, שהייתה אספנית מזכרות הוליוודיות ידועה והחזיקה בבעלותה בגרסה הראשונה של נעלי הסירה האייקוניות (בעיצובו של אדריאן), מכרה אותם במכירה פומבית במחיר של 510,000 דולרים. ובשנת 2012, קבוצה רכשה זוג עבור מוזיאון האקדמיה לאמנויות ומדעים לקולנוע תמורת 2 מיליון דולר, הסכום הגבוה ביותר עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully