וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליפסטיק הראשון בהיסטוריה? שפתון אדום בן 3,700 שנים נמצא באיראן

3.3.2024 / 0:16

ליפסטיק אדום בן 3,700 שנה נמצא באיראן וחוקרים מאמינים שהוא השפתון הישן ביותר שנמצא אי פעם. מוצר הקוסמטיקה הפרהיסטורי דומה להפליא לקוסמטיקה העכשווית

שפתון אדום בן 3,700 שנה שנחשף באיראן עשוי להיות הישן ביותר שנמצא אי פעם/Annelise Baer

חברות, מצאנו את הליפסטיק הישן ביותר בהיסטוריה! מה שחוקרים מאמינים שהוא שפתון מתקופת הברונזה בעל צבע אדום עמוק - ויתכן כי גם עם מעט שימר - התגלה באיראן, מה שמרמז על כך שייתכן שהפרסים הקדמונים הדגישו את שפתיהם מאז האלף השני לפני הספירה.

השפתון נמצא בבקבוקון כלוריט קטן ומעוטר, שהתגלה באזור ג'ירופט שבדרום מזרח איראן כבר בשנת 2001. תיארוך פחמן רדיואקטיבי שנערך לו לאחרונה חשף שהוא יוצר בתקופת הברונזה, איפשהו בין 1936 ל-1687 לפנה"ס, מה שהופך אותו כנראה ל"שפתון המוקדם ביותר בהיסטוריה שדווח אנליטית", כך כתב הצוות שמאחורי הממצא במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports.

עד כמה שאיפור בן כמעט 4,000 שנה נשמע מרשים, החוקרים מוסיפים כי גילו המתקדם של השפתון לא כל כך מפתיע "בהתחשב במסורת הטכנית והאסתטית ארוכת השנים והידועה בקוסמטולוגיה באיראן העתיקה". יסודות, צלליות ואייליינרים קוהל שחור נמצאו וזוהו בעבר במזרח הקדום ובמצרים. עם זאת, פיגמנטים אדומים עמוקים כמו אלה שנמצאו בשפתון לא התגלו - עד עכשיו.

כך נראה השפתון הקדום ביותר (שנמצא עד כה)

בקבוקון הכלוריט (משמאל) ותכולתו (מימין). Eskandari et al., Scientific Reports, 2024 (CC BY 4.0), אתר רשמי
בקבוקון הכלוריט (משמאל) ותכולתו (מימין)/אתר רשמי, Eskandari et al., Scientific Reports, 2024 (CC BY 4.0)

ניתוח כימי של השאריות שנותרו בבקבוקון, שכעת דומה לאבקה סגולה עדינה, גילה שהן מכילות בעיקר המטיט, המחצב העיקרי של ברזל הידוע בצבעו האדום העז, שהוכהה בעזרת המינירלים מנגניט ובראוניט, ומלא עקבות של גלנה, אנגלסיט ושאר רכיבים אורגניים. סיבים צמחיים היו נוכחים גם בתערובת הקוסמטית הארכאית, כנראה בשל תכונותיהם הארומטיות, שאולי נוצלו כדי להעניק גם ריח לשפתון.

החוקרים זיהו גם חלקיקי קוורץ, מחול טחון או גבישים - שאולי נכללו לטענתם כדי להוסיף מעט שימר - אם כי הסבר הרבה פחות זוהר הוא שהקוורץ פשוט התקלף מהמיכל המתכלה.

נוצץ או לא, התערובת הזו "היא בעלת דמיון מדהים למתכונים של שפתונים עכשוויים", כותבים מחברי המחקר. נראה שהקוסמטיקאיות של מסופוטמיה העתיקה ידעו את העבודה.

עוד באופנה:
המרכיב הסודי של הבשמים היוקרתיים שלכם הוא קיא לווייתנים - וחצי קילו שלו שווה 10 אלף דולר

זו הסיבה המפתיעה שלתחתוני נשים יש סרט פפיון מלפנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
השפתון כולל את הצבעים אדום (המטיט), צהוב (בראוניט), ורוד (קוורץ) וירוק (גלנה). Eskandari et al., Scientific Reports, 2024 (CC BY 4.0), אתר רשמי
השפתון כולל את הצבעים אדום (המטיט), צהוב (בראוניט), ורוד (קוורץ) וירוק (גלנה)/אתר רשמי, Eskandari et al., Scientific Reports, 2024 (CC BY 4.0)

הבקבוקון עצמו מעוטר בצורה מורכבת והוא "לא דומה לשום חפץ אחר המוכר כיום". בשל כך ועובדת תכולתו יוצאת הדופן, כותבים החוקרים כי זה "תומך ברעיון שמוצרי קוסמטיקה בימי קדם מותגו, נארזו ונסחרו בסוגים סטנדרטיים של מיכלים עם צורות ספציפיות המאפשרות זיהוי ויזואלי קל", כפי שקורה עם מוצרי קוסמטיקה ובשמים כיום.

אמנם לא ניתן לדעת מי היה הבעלים של השפתון, אולם הממצא מציע בכל זאת מעט תובנה על תעשיית הקוסמטיקה של תקופת הברונזה. מחבר המחקר, פרופסור מאסימו וידיל, אמר למגזין Smithsonian: "זה היה ביטוי יקר של מותרות שמילא תפקיד מכריע בעיצוב אינטראקציה חברתית בהיררכיות של הערים המוקדמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully