וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה המפתיעה שלתחתוני נשים יש סרט פפיון מלפנים

9.11.2021 / 0:02

האם יצא לכם לתהות מה עומד מאחורי סרט הפפיון הדקורטיבי בתחתוני נשים? מתוסף שימושי להבחנה מגדרית - הנה הסיפור המלא מאחורי הפפיון

למה יש סרט פפיון על תחתוני נשים?/@yaron_zilberstain

לפני שנתהה על קנקנו של הפפיון, האם בכלל שמתם לב שבחזית של (כמעט) כל תחתוני הנשים ישנו סרט פפיון דקורטיבי? אנחנו כל כך רגילים אליו שלרגע לא עצרנו לחשוב למה הוא שם? מי שהסבה את תשומת ליבנו אליו היא משתמשת רדיט שהעלתה את השאלה בפורום נשים: "למה לכל כך הרבה תחתונים יש את הסרט הקטן הזה בחזית? מהיכן הגיעה המסורת?". ב-Screen Shot החליטו לחקור את העניין לעומק ומצאו שיש כמה השערות לקיומו של הפפיון הקטנצ'יק הזה, כשמה שהתחיל בתור תוסף שימושי הפך כיום לסמל להבחנה מגדרית שמסייע ליצרנים להרוויח על חשבון הצרכן. הנה הסיבות לקיומו:

תחתוני אישה עם סרט פפיון מלפנים. Wirestock Creators, ShutterStock
גם לכם יצא לתהות מדוע הוא שם?/ShutterStock, Wirestock Creators

בעבר

תחתוני נשים הוצגו לראשונה בתקופת הרנסנס. הם שימשו בעיקר לשמירה על היגיינה, אולם גם חיממו נשים בתנאי מזג אוויר קשים. בנוסף, תחתונים נהגו לחסוך לנשים את "המבוכה" אם נפלו מסוס. ההנחה היא שבתקופה ההיא לסרט הפפיון המעטר את התחתונים הייתה מטרה פרקטית. אם נחזור לתקופת ימי הביניים, גם בתחתוני וינטג' לגברים תמצאו סרטים דומים. הסרט נועד למעשה לקשירה, כדי למנוע מהתחתונים ליפול בימים שעוד לא הומצאו התחתונים האלסטיים.

אחת כתבה בנושא ברדיט: "באשר לשורשיו, הפפיון מגיע מימי טרום האלסטיות, בהם התחתונים הוחזקו במקומם בעזרת חתיכת סרט שהושחל דרך חלקה העליון של התחרה. הפפיון הקטן הוא המקום שבו נהגנו לקשור את הסרט הזה".

בנוסף, לפני מאות שנים אנשים חיו ללא חשמל ורבים נאלצו להתלבש לאור נרות או בחשיכה מוחלטת. בעיקר היו אלו הנשים שנטו להתלבש לפני עלות השחר כדי לבצע את מטלות הבית. לכן הן נעזרו בסרט הפפיון כדי לזהות באיזה כיוון הן צריכות ללבוש את התחתונים.

ב-HistoryExtra הוסיפו כי בתקופת ימי הביניים אישה שלבשה תחתונים עם סרט נתפסה כאישה חזקה אך גם כפרוצה. כלומר, כאחת ששוכבת עם כל אחד בימים בהם נשים הורשו לשכב מרצונן עם גבר רק אם הייתה להן כוונה להתחתן ולהביא איתו ילדים. באתר נכתב: "מכנסיים ותחתונים נחשבו לסמל של כוח גברי. הנשים שלבשו אותם נחשבו לרעיות חריפות המנסות לגזול את סמכות בעליהן, או נשים בעלות מוסר נמוך".

פוסט ישן ברדיט העוסק בפפיון:

תחתוני אישה עם סרט פפיון מלפנים. Yevhen Prozhyrko, ShutterStock
מה הקשר בין הפפיון לתיאוריה הפמיניסטית של "המבט הגברי"?/ShutterStock, Yevhen Prozhyrko

וכיום

בפורום AskWomen ברדיט עלו טענות שסרט הפפיון שבעבר היה שימושי, כיום מהווה אלמנט דקורטיבי בלבד כדי לבצע הבחנה ברורה בין תחתוני נשים לתחתוני גברים, כשהדעה הרווחת היא שהסרט נתפס כנשי. חברות הלבשה תחתונה נעזרות בתפיסה הזאת כדי להרוויח יותר. נניח במשפחה הכוללת שני ילדים, אחות ואח קטן ממנה, ההורים לא יסכימו להעביר את התחתונים של הילדה הגדולה לאחיה הצעיר כי הן מעוטרות בפפיון בעל הקונוטציה הנשית - ולכן הם יאלצו לקנות לילד בנפרד תחתוני בנים. מסקנה: חברות רבות מרוויחות כלכלית מההבחנה המגדרית העתיקה.

בנוסף, במדינות מסוימות פפיון בתחתונים מסמל איכות גבוהה של הפריט ולעתים קרובות מוסיפים אותו כדי להסתיר פגמים קטנים - וזו הסיבה שחזיות נוטות גם להתקשט בפפיונים.

סיבה נוספת לקיומו של הפפיון, כך מניחים, היא דווקא מה שנקרא בתיאוריה הפמיניסטית "נקודת המבט הגברית", המציגה ומייצגת נשים כאובייקט מיני להנאתו של הצופה הגברי ההטרוסקסואל. תחשבו על זה - ברוב המקרים הפפיון ממוקם ממש מעל איבר המין הנשי, בין העור החשוף של האישה למה שכבר לא ניתן לראות - ומושך את תשומת ליבו של הגבר ושובה אותו. יש בכך סמל לתשוקה. התיאוריה הזו אושרה בעבר על ידי הפסיכולוג הצרפתי לודיווין ביילארד-רוברט בראיון ל"באזפיד". במילים אחרות, הפפיונים האלו מייצגים החפצה של נשים אשר מונצחת בידי החברה שלנו למטרת ריצוי המין הגברי.

גולשים רבים (ובעיקר גולשות) הופתעו משלל הסיבות לקיומו של סרט הפפיון: "תמיד תהיתי למה הם שם. חשבתי שהם די מטופשים ולמדתי להתעלם מהם. מעניין לגלות מה הייתה מטרתם המקורית", כתבה אחת ואחרת הוסיפה: "זה נשמע נורא. מהיום אני גוזרת אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully