וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוגעת בלב: התערוכה של משכית היא כל מה שקיווינו, ואף מעבר

30.7.2024 / 7:03

תערוכה חדשה נחנכה במוזיאון ארץ ישראל - משכית 70/30/10 - המוקדשת למורשת בית האופנה האייקוני לאורך 70 שנות פעילות רבת תהפוכות | ריגשו אותנו בפער מערכות הלבוש ששילבו בין משכית ההיסטורית למשכית החדשה, קולקציית בגדי היַלְדוּת משנות ה-50 והתכשיטים, הו התכשיטים

מתוך משכית משכית 703010 במוז"א/וידאו: טלי ארבל

מוז"א, מוזיאון ארץ ישראל שבתל אביב, התחדש אמש (שני) בתערוכה חדשה, חשובה ומרגשת, מה שרק מתעצם לנוכח הימים הקשים, שהם מציאות חיינו, בהם לכולנו לא תזיק מנה הגונה ואיכותית של מסורת, זיקה ושייכות. משכית 70/30/10 מציגה את ההתפתחות של בית האופנה האייקוני לאורך 70 שנות היסטוריה, אופנה ותהפוכות: מראשיתה כחברה ממשלתית לטיפוח תעסוקת בית בקרב עולים חדשים, דרך צמיחתה לרשת חנויות ברחבי הארץ במחצית השנייה של המאה ה־20, בואכה ההחלטה (הבלתי נמנעת) על סגירה בשנת 1994, ועד לתחייתה כמותג אופנה בבעלות פרטית עשרים שנה מאוחר יותר, ב-2014, בהובלתם של המעצבת והיזם שרון וניר טל.

משכית ההיסטורית עוטפת את משכית החדשה - מתוך תערוכה של משכית במוזיאון ארץ ישראל. דנה קופל,
משכית ההיסטורית עוטפת ומכילה את משכית החדשה/דנה קופל

"צר לי שרות דיין לא זכתה לחגוג איתנו", אמרה בדברי הפתיחה שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה אשר "ירשה" את המותג הנוסטלגי מרות דיין ז"ל. דיין המייסדת והגברת הראשונה של האופנה הישראלית שהצליחה להפוך את משכית למותג העילית הראשון בארץ לאופנה וטקסטיל אשר מזוהה עד היום עם רב-תרבותיות, מקוריות ואיכות. "כשהשקנו את משכית" היא ממשיכה, "באירוע הפתיחה אמרנו לרות שיש לנו חלום - עוד עשר שנים תהיה תערוכה על משכית בעבר ובהווה, שיתחברו ויוצגו ביחד כך שמבקרים יוכלו להעריך את החיבור בין השורשים לבין עדכניות ורלוונטיות בימינו. רות צחקה ואמרה שהיא כבר לא תהיה... לצערי כמו תמיד, היא צדקה, אבל לא בהרבה. רות נפטרה לפני 3.5 שנים בגיל 104 פחות חודש. אני בטוחה שהיא הייתה גאה בדרך שמשכית עוברת, מתפתחת וממשיכה לייצר סגנון על זמני ורלוונטי, תוך שמירה על השראות וערכים מקומיים. אני גאה להיות המעצבת הראשית של משכית ולהנות מהיסטוריה עשירה ומחייבת, אבל לא פחות חשוב מעתיד מבטיח! דווקא בתקופה כל כך לא פשוטה, ובפרט בתחום התרבות, להיות נחושים ועיקשים לקיים תערוכה כזו היא תעודת כבוד למוזיאון ארץ ישראל".

שרון טל מעצבת ראשית בית האופנה משכית. רועי דדו,
שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה/רועי דדו
המעצבת רות דיין בביתה 1973 (משכית). כל הזכויות שמורות ליעל רוזן,
המעצבת רות דיין בביתה 1973/כל הזכויות שמורות ליעל רוזן

התערוכה מדגישה את תרומתה המשמעותית של משכית לעיצוב הזהות הישראלית ולפיתוח מה שלימים הפך להיות מוכר כ"אופנה ישראלית מקורית", כפי שבא לידי ביטוי בעבודתן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף ונאורה ורשבסקי (אופנה וטקסטיל בהתאמה), שתרמו רבות לעיצוב "המלתחה המשכיתית". באמצעות תצוגה ייחודית, המאורגנת ומחולקת לכדי פרקים נושאיים מרתקים, המבקרים יוכלו להתרשם מפריטים היסטוריים לצד עיצובים עכשוויים, ובכך לחוות את ההמשכיות של המותג ואת השפעתו המתגלגלת על תעשיית האופנה הישראלית. "מארג", "מסורת", "אדמה", "מדבר", "צבע", "לבנה", "כוכב" - 7 פרקים, אשר מוצגים, כמעט מרחפים, על גבי 7 במות נפרדות, כאשר כל פרק מציג היבט ייחודי אחר של הסגנון והאסתטיקה שהפכו את משכית למה שהיא.

משכית 70/30/10 - מתוך תערוכה של משכית במוזיאון ארץ ישראל. דנה קופל,
70 שנות היסטוריה, אופנה ותהפוכות/דנה קופל

עוד בוואלה

נשלף מהארכיון: אייל שני חוגג חופש בהפקת אופנה נועזת

לכתבה המלאה

הישן והחדש שמוצגים זה לצד זה בערבוביה ובסמיכות, ובכך מאפשרים דו־שיח בין עיצובים עכשוויים לבין דגמים היסטוריים, זה מה שבאמת תפס את עינינו. לדוגמא, אנסמבל של אוברול עשוי טול מיקרופייבר שמתהדר בהדפס מונוגרמה, אותו טל עיצבה ב-2023, מבצבץ לו מתחת למעיל מדבר ארוך ומרשים מצמר באריגה ידנית משנת 1970 - משל הייתה זו משכית ההיסטורית עוטפת ומכילה את משכית החדשה.

משכית 70/30/10 - מתוך תערוכה של משכית במוזיאון ארץ ישראל. דנה קופל,
"המלתחה המשכיתית"/דנה קופל

המאמץ הזה של אוצר התערוכה, שחר אטואן, לשלב בין התקופות והעיצובים בקבוצות מעורבות, ולא באופן כרונולוגי "קר", מוערך עד מאוד. "התערוכה מציעה הווה מתמשך לסיפורה של משכית עם חידוש פעילותה בשנת 2014", אטואן מחדד. "היא מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהתערוכה מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום".

מערכת לבוש בהשראת בדי נחל חבר, 1963, עיצוב נאורה ורשבסקי ופיני לייטרסדורף למשכית. טר הרצוג, ארכיון נאורה ורשבסקי, מאוספי הספרייה הלאומית,
מערכת לבוש בהשראת בדי נחל חבר, 1963, עיצוב נאורה ורשבסקי ופיני לייטרסדורף/טר הרצוג, ארכיון נאורה ורשבסקי, מאוספי הספרייה הלאומית

ארבע קטגוריות נוספות, מרתקות ומרגשות לא פחות, שתפגשו בתערוכה (בעוד שהשתיים האחרונות שנפרט להלן הפתיעו, חידשו וריגשו אותנו בפער), הן;

מרבדים - השטיחים המרהיבים של משכית שנארגו מחומרים שונים פזורים על הקירות ברחבי החלל במוזיאון, במנעד רחב של טכניקות ומסורות, אשר זכו להצלחה מסחרית בארץ ובעולם. / זֹהַר - קטגוריה שתיקח אתכם לסיבוב יפהפה בין רגעי השיא של משכית על המסך, הקטן והגדול. מהמלתחה השלמה שלייטרסדורף עיצבה ב-1960 עבור הגיבורה הראשית בסרט "איי לייק מייק", ועד כפתן המשי האפרפר משובץ ברקמה ידנית של צמד טווסים אותה לבשה קארי בראדשו (בגילומה של שרה ג'סיקה פארקר) בפתיח העונה הראשונה של "פשוט ככה" ב-2021.

משכית 70/30/10 - מתוך תערוכה של משכית במוזיאון ארץ ישראל. דנה קופל,
התכשיטים, הו התכשיטים/דנה קופל

יַלְדּוּת - האזור הזה בתערוכה קסום במקסימום - קולקציות בגדי היְלָדוֹת נמכרו במשכית מסוף שנות ה־50 ועד לאמצע שנות ה־70 (באופן לא סדיר). התצוגה הייעודית הראשונה נערכה ביוני 1959, בגינת "רמת אביב" בשעות אחר הצהרים, והדגמים עוצבו על ידי חנה יערי ויוכבד נאמן בזיקה למלתחת הנשים של משכית; בגדים מהודרים שנגזרו מאריגים מקוריים ועוטרו ברקמות עשירות. / משוטטי החופים - מחלקת התכשיטים של משכית פעלה בשנים 1977-1954 והעסיקה עשרות צורפים, מעצבות ואמניות שיצרו במנעד רחב של טכניקות וסגנונות. החל מצורפות במסורות תימניות עתיקות של משה בן דוד ועד לדגמים מודרניסטיים שעיצבה ביאנקה אשל גרשוני, וכמובן עדיים שהוענקו כשי לרעיות של דיפלומטים ונשיאים, כגון סיכת ירושלים שעיצב קורט פפרמן, או תליון זהב בצורת מגילת מצדה שעיצבה מרים הרשקוביץ. גם לייטרסדורף ניסתה כוחה בעיצוב תכשיטים ויצרה קולקציה שלמה מזכוכיות - ענקים, טבעות, צמידים, סיכות ואף מחרוזת צוואר מקסימה שצורתה אשכול ענבים - שכונתה על ידה "משוטטי החופים".

המעצבת רות דיין ומלכת היופי שרה טל בחנות משכית, 14.6.1956. הנס פין, אוסף לשכת העיתונות הממשלתית, ירושלים,
המעצבת רות דיין ומלכת היופי שרה טל בחנות משכית, 14.6.1956/הנס פין, אוסף לשכת העיתונות הממשלתית, ירושלים

"כולי תקווה שכולנו נחגוג כאן את יומולדת 80 למשכית, והכי חשוב - עם כל החיילים והחטופים שיחזרו הביתה לשלום", סיכמה טל, ואנחנו חד משמעית מצטרפות לאיחוליה.

התערוכה "משכית 70/30/10" תינעל ב-14 בדצמבר 2024 | מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב - מרכז רוטשילד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully