וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצינו שהעולם ייראה אותנו": שבוע אופנה אוקראינה חזר הביתה, לקייב

5.9.2024 / 15:20

לראשונה מאז תחילת הלחימה מזה שנתיים וכמעט כנגד כל הסיכויים, שבוע האופנה האוקראיני חזר לקייב והוכיח כי גם כשהתותחים והכטבמ"ים רועמים המוזות לא שותקות | טלי ארבל מפנה זרקור לעבר 4 מותגים אוקראינים משובחים שהשבוע הדגימו סמל להתנגדות יצירתית

שבוע אופנה קייב, אוקראינה. ספטמבר 2024. Zinchenko, GettyImages
"מסרים של תקווה, נחישות ועיצובים חזקים ומלאי השראה"/GettyImages, Zinchenko

לראשונה מזה שנתיים, וכנגד כל הסיכויים, שלשום (רביעי) נחתם שבוע האופנה האוקראיני שחזר לבירה קייב והתקיים בצל מלחמה ארוכה ועקובה מדם. לאורך ארבעה ימים גדושים ביצירה מוקפדת ומעוף, כ-50 מעצבים אוקראינים הציגו את קולקציות אביב-קיץ 2025 עליהם עמלו - זה היה מפגן כוח הכרחי, אבל גם מפגן אופנתי מרשים בהחלט.

בעוד שעיקר הלחימה נותרה באזורים המזרחיים של אוקראינה, מרבית התצוגות והאירועים התקיימו באזור מתחם המוזיאון הלאומי לאמנות ותרבות בעיר. ובכל זאת, מארגני שבוע האופנה לא לקחו סיכונים מיותרים ונערכו מבעוד מועד למקרה שתקיפות אוויריות יזלגו לקייב. בתוך כך, הוצבו בונקרים בקרבת מקום ללוקיישנים שנבחרו על ידי המעצבים. "בראש ובראשונה, עשינו את זה עבור מעצבים אוקראינים ותעשיית האופנה האוקראינית", סיפרה מייסדת ומנכ"לית שבוע האופנה האוקראיני אירינה דנילבסקה למגזין 'ווג' ביזנס. "עיתונאים מסקרים אירועים צבאיים וטרגדיות שמתרחשות ללא הרף באוקראינה. רצינו לדבר בשפה אחרת ושהעולם יראה אותנו, ישמע אותנו ויעריך את החוסן שלנו", היא אמרה.

המותג UPSLOWUSE בשבוע אופנה קייב, אוקראינה. ספטמבר 2024. Zinchenko, GettyImages
המותג UPSLOWUSE על המסלול בקייב/GettyImages, Zinchenko

אומנם היומיים הראשונים לשבוע האופנה עברו בגדול על מי מנוחות, אך ביומיים הבאים התקיפות באוקראינה כבר היו בכותרות, כאשר ביום שלישי (3/9) תושבי העיר פולטבה שבמרכז המדינה חוו את אחת ההתקפות הקטלניות ביותר מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-2022. לפחות 50 איש נהרגו במתקפה ומאות נפצעו, אך עדיין, וליטרלי לקול תותחים וכטבמ"ים רועמים, התצוגות המשיכו כסדרן. יותר מהכל האוקראינים הוכיחו השבוע שמלחמה ויצירה יכולים איכשהו להתקיים בכפיפה אחת. וזה גם לא פסח על סצנת הסטריט סטייל שקרתה גם קרתה; אושיות אופנה, סלבריטאים ומשפיענים מקומיים עלו על מיטב מחלצותיהם אשר נטו באופן מובהק לקו המאופק בואכה אלגנטיות מונוכרומטית. פה ושם נצפו פרסונות שהלכו על נגיעות של סממנים ואסתטיקות מסורתיות המרפררות לפולקלור האוקראיני, מה שמאוד מאוד אהבנו.

עוד בוואלה

למה הפאשניסטות האלה מתלבשות ככה ואיך זה קשור למלחמה?

לכתבה המלאה

מטבע הדברים ולנוכח העובדה כי ישנה אזהרת מסע למדינה, הרוב המכריע של המשתתפים בשבוע האופנה היו מאוקראינה עצמה. בהיעדר נציגות תקשורתית מרחבי העולם או קניינים בינלאומיים, שבוע האופנה קייב עסק בהפגנת חוזק ובהגברת המודעות לתעשיית האופנה המקומית, בד בבד עם העלאת המודעות לאופנה האוקראינית בחו"ל וניכר שזה צלח. בתוך כל הכאוס, המעצבים האוקראינים הצליחו לסקרן את העולם, ואותנו, עם מסרים של תקווה, נחישות ועיצובים חזקים ואף מעוררי השראה.

בתוך כך, ארבעה מותגים נשאו בשורה והרשימו מעל כל היתר; BOBKOVA, בניצוחה של המעצבת קריסטינה בובקובה, שהציגה את הקולקציות שלה בברלין בארבע העונות האחרונות, וחזרה לקייב עם קולקציה שהוקדשה לאמנות מודרנית ואמנות אוקראינית. הלוקיישן הנבחר היה מרתף המטרופוליטן של קתדרלת סנט סופיה, פנינה של ארכיטקטורת הבארוק האוקראינית ואחד המבנים היחידים ששרדו, וכוונתה של בובקובה היה להדגיש כי "בזמן המלחמה האמנות יורדת למחתרת, לתוך המרתפים, אבל ממשיכה לחיות". המופע המפעים החל בדקת דומיה לנרצחים במתקפה על פולטבה והמשיך עם דוגמניות שצעדו לאורך המסדרון הארוך. הצבעוניות התאפיינה בגוונים חלביים, מאצות נהר ועד טורקיז רך, אך גם השחור-לבן הקלאסי והמזוהה עם המותג כיכב. בובקובה הדגישה את החושניות הנשית באמצעות מפתחי גב נועזים, רצועות דקיקות ואריגים מחוררים. עבודה עם טקסטורות תמיד הייתה אחת החוזקות של המותג - המעצבת השתמשה בבדים מעורבים זורמים כמו סריגי משי, כותנה, פשתן מלוטש, ושילבה טלאים ואלמנטים בעבודת יד עם פנינים, צדפים או אבנים. גולת הכותרת לטעמנו היה הלורקס "הרטוב".

על המסלול של BOBKOVA

הקולקציה הסקסית אך מאופקת של GASANOVA משחזרת את אווירת הילדות חסרת הדאגות, ובמקביל משקפת את ההווה שמנכיח את מורכבותו אך משאיר מקום לאור ותקווה. עבודת הפאייטים על גבי שמלות, חצאיות ומחוכים, שהתהדרו בגוונים רכים של ורדרד וכחלחל לצד זהוב או מוכסף, יצרה על המסלול אפקט שקיפות מנצנץ משל היו אלה בועות סבון מהן משתקף אור לפני שהן נעלמות (aka 'ילדות שמחה'). לצד אלה יצאו אל המסלול אנסמבלים עשויים מעור מלאכותי, סאטן אלגנטי ואף היו פה ושם נוצות חצופות שהפציעו. בעוד שהאוסף שהלייבל בחר להציג לאביב-קיץ 2025 נע בין לבוש ערב מובהק, דרך הופעות מחויטות שמתאימות גם ליום, ועד חליפת א-לה פיג'מה עם מכנסונים קצרים. כך או כך, תשומת הלב המיוחדת לפרטים בלטה בכל מערכות הלבוש.

על המסלול של GASANOVA

ואז הגיעה NADYA DZYAK שטרפה את כל הקלפים האלגנטיים-אוקראיניים-מאופקים והציגה קולקציה נועזת ובוהקת בצבעוניותה. תחת הכותרת "Chromatic", המנהלת הקריאטיבית של המותג נושא שמה עיצבה בגדים בהשראת האגמים הוורודים של אזור חרסון והנופים של מבצר קינבורן, אשר התאפיינו בא-סימטריה, פרחי גיפור נפחיים וקווים מתפתלים. שמלות מידי לצד מיני, כמו גם סטים של מכנסיים או חצאיות, בגוונים של ליים ומנדרינה שטופי שמש, פוקסיה בוהקת ואקוומרין, כל אלה ביקשו לשחזר את האימג' של מימי האגמים הוורודים. חומרים נטולי משקל ורבי שקיפויות בלטו כנגד צלליות נפחיות אטומות, כדוגמת ג'קטי הבומבר. "הדרום של אוקראינה הוא האהבה שלי", סיפרה המעצבת והמנהלת הקריאטיבית של המותג בהודעה לעיתונות, "האזור הזה נתן לנו הרבה השראה, כולל האמנית פולינה ראיקו, שהמוזיאון הביתי שלה נהרס במהלך המלחמה. אני מרגישה שזו המשימה שלי למשוך תשומת לב למצב באוקראינה באמצעות בגדים ויצירתיות ולספר לעולם על התרבות והמורשת שלנו".

על המסלול של NADYA DZYAK

גם סטודיו TONiA היו מעולים שבמעולים. המייסדת והמנהלת הקריאטיבית אנטונינה בלינסקה, שעבדה כמעצבת תלבושות על סטים של סרטים במשך 20 שנה, שואבת השראה מימי הביניים ומעצבים צרפתיים, על שלל הטכניקות העתיקות של תפירה ורקמה מסורתיים - ואת כל אלה היא משלבת בקולקציה שלה. רק שבלינסקה הגדילה לעשות כשסיפקה בעיצוביה פרשנות מחודשת לטרנדים מתקופות עברו ותוך כדי חקירה של פיתוי נשי מהו. כך למשל, חלק ממערכות הלבוש שהפציעו על המסלול בקייב התהדרו באפליקציה של זוג פרחים עשויים עבודת יד שהתמקמו אסטרטגית על הפטמות. ועדיין, זה מצליח להתרחק מעולמות הסכריני ונשאר בגדר עיצוב אדג'י עדכני. הסטיילינג היה לעילא ולעילא, בדגש על כובעי הקסקט מלורקס זהוב ומטפחות בהדפסים נפלאים שבכל פעם התמקמו במקום אחר על הגוף.

על המסלול של TONiA

המותג TONiA בשבוע אופנה קייב, אוקראינה. ספטמבר 2024. Zinchenko, GettyImages
המותג TONiA בשבוע אופנה קייב, אוקראינה. ספטמבר 2024/GettyImages, Zinchenko

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully