וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: טרנד העובש עומד לשטוף את עולם האופנה

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 17:04

משהו בין עובש לטחב - זה הגוון הירוק של השעה, אותו זיהינו כבר בתחילת הקיץ וכעת מתחיל לכבוש את הפיד ב-50 גוונים של ירוקת עכורה אבל אולטרה שיקית. אז עם כל הכבוד: ירקרק בראט אאוט, ירוק עבש אין | טלי ארבל עלתה על מדי הטרנדולוגית ויצאה להתחקות אחר מקורותיו

בעוד שאנחנו מחכים לחברת ייצור הצבעים פנטון שתכריז בדצמבר על הצבע של שנת 2025, בינתיים האתר המוביל לחיזוי טרנדים WGSN (שמשת"פ עם Coloro ויחד הם חוזים צבעים שנתיים קדימה) כבר אמר את דברו: בשנת 2025 יהיה זה "Future Dusk" - גוון מסתורי וכהה שיושב איפשהו בין כחול לסגול, ו- "Transformative Teal" לשנת 2026 - מיזוג בין כחול כהה ואמין לירוק מימי. אבל אני מציעה להתבונן ולהעמיק, על צבע טרנדי-בהתהוות אחר: ירוק עבש, שכבר החל למלא את הפיד שלנו בחמישים גוונים של ירוקת עכורה, משהו בין טחב לעובש, אבל מלאה בשיק. האם זה באמת טרנד שכאן להישאר? או רק עוד גחמה רגעית?

תצוגה של דרייס וואן נוטון בשבוע אופנה פריז, פברואר 2024. Peter White, GettyImages
על המסלול של דרייס וואן נוטון בפריז/GettyImages, Peter White
תצוגה של דרייס וואן נוטון בשבוע אופנה פריז, פברואר 2024. Peter White, GettyImages
מראה שאפשר גם רק בנגיעה, בתיק/GettyImages, Peter White

בין גחמה לטרנד

ראשית בואו נעשה קצת סדר במינוחים. "בטרנדולוגיה, משמעות המילה "טרנד" היא כיוון, הלך רוח המניע תהליכים תרבותיים, חברתיים, כלכליים, פוליטיים וכדומה", מסבירה נתלי יצחקוב, בעלת סוכנות "דה ויז'נרי" לחיזוי טרנדים, מחקר וייעוץ קריאטיבי, בתחילת כל קורס "חיזוי טרנדים" שהיא פותחת; "טרנד יכול להיות ויזואלי, רגשי, אינטלקטואלי, קונספטואלי ואפילו ספיריטואלי - נהוג לדבר על טרנד במונחי שרידות של משהו בין 10-30 שנים לפחות (לדוגמא: מכנסי ג'ינס). מגמה לעומת זאת היא ארוכת טווח, רבת השפעה ומתאפיינת באבולוציה - כלומר מתעדכנת ומתפתחת (ראו ערך מעיל הטרנץ', חולצה מכופתרת לבנה או השמלה השחורה הקטנה, שתמיד מבטאים את רוח התקופה ומתעדכנים בהתאם). בעוד שגחמה (Fad) היא קצרת טווח, מתחילה בשיא המהירות אך נשארת פופולרית לתקופת זמן קצרה של 3-6 חודשים ואז מתחלפת או נעלמת מחיינו".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
בלוגרית האופנה ליאוני האן. Jacopo M. Raule, GettyImages
בלוגרית האופנה ליאוני האן כבר לגמרי שם/GettyImages, Jacopo M. Raule

אין ספק שהצבע שבנדון איננו אלא עוד גחמה נקודתית - עונתית ליתר דיוק. ובדיוק כפי שנפרדנו אשתקד מוורוד וולנטינו והשנה מאדום עגבנייה (#tomatogirl), אז כמילותיו של הראפר טונה 'גם זה יעבור'. Having said that, לטעמי ירוק עבש כן נושא בתוכו מאפיינים של מגמה, של תנועה. יש סיבה לעלייתו לגדולות ונצורות דווקא בתקופה זו.

עובש, טחב ושאר ירקות

בשונה מהירוק זית שאנחנו מכירים אשר מהדהד צהבהבות כהה, ירוק עבש מתאפיין יותר באפרפרות מעופשת משהו ומזכיר את צבע האזוב (טחב). בעיניי, הוא מגלם את הלך הרוח הנוכחי, והרבה מעבר לגבולות תעשיית האופנה; הוא סימבוליזם לכמיהה לאחריות אקולוגית מחד - נושא בו מגזין BOF דן שוב ושוב בשבועות האחרונים, ומעלה כי מצד אחד ההשפעות המסוכנות של שינויי האקלים גלויות יותר מאי פעם. ומצד שני, נראה כי שחקני אופנה גדולים נסוגים ממחויבויות לקיימות (כדוגמת ענקית הספורט נייקי, שפיטרה מספר רב של אנשי מקצוע בתחום הקיימות, Asos וקרוקס שאיפסו את יעדי האקלים שלהם, או לייבל היוקרה מונקלר שפיטר את ראש הקיימות שלו). ומאידך, היכן שיש לחות, עובש וטחב - יש הזדמנות לצמיחה, גם אם לא בדיוק כמו שציפינו. לא פלא שאנחנו נמשכים כל כך לירוקים כאלה ואחרים בתקופה האחרונה - במודע או שלא במודע.

ונעבור לתכלס - איך לובשים את זה?

בעוד שירקרק זרחני 'בראט' היה מאוד מאתגר ללבישה, אל הירוק העבש אפשר לחלוטין להתייחס כאל צבע בסיס או נייטרלי אם תרצו (משל היה זה חום או אפור). משכך, הוא לגמרי קל ללבישה. אפשר רק "בנגיעה" של אקססורי כמו תיק או נעליים. אך מיטיבות לכת שיעזו ללבוש אותו מונוכרומטיק-סטייל מכף רגל ועד ראש ייראו נפלא! ראו ערך הקמפיין של בית האופנה גוצ'י לסתיו-חורף 2024. בשבועות האחרונים אנחנו כבר לגמרי בשלב ה"התהוות" שלו (The Now) והצבע המדובר נראה מכל עבר. ברחבי הפיד, בלוקבוקים של הרשתות המהירות המובילות (זארה ושות'), ועל המסלולים עכשיו בחודש האופנה הגדול ספטמבר שבעיצומו. בטוחה שלא יעבור זמן רב עד שתתחילו לראות יותר ויותר פריטים בירוק עבש גם על המדפים בקניון הקרוב למקום מגוריכם.

המשמעות של טרנדולוגיה (מְגַמָתָנוּת בעברית) היא היכולת, או שיטה, לנסות לחזות מגמות ושינויים שצפויים לקרות בעתיד ולהשפיע עלינו באופן ישיר ועקיף כאחד. זהו תחום שמבוסס על מחקר מעמיק, ואשר מתחיל ביכולת לזהות אירוע או תופעה מסוימים שמתחילים "בקטן" ולהבין איזו השפעה הולכת להיות להם על חיי היומיום שלנו, על איך אנחנו מתקשרים, חושבים, צורכים וכמובן - מתלבשים. "טרנדים יכולים לצמוח מלמטה, להגיע מתרבויות רחוב, אירועים גלובליים או תופעות שוליים ולהיות מאומצים על ידי העולם ה"גבוה" - מעצבים, מובילי דעת קהל וכו'", יצחקוב ממשיכה, "טרנד יכול גם להגיע מלמעלה - מחברות מובילות, ממעצבים, ממסלולי התצוגות החשובות ולאט לאט להתפשט ולהגיע לחברות המסחריות והרשתות המהירות". כבר בתחילת הקורס בו השתתפתי, בתחילת חודש אוגוסט - כשאנחנו, והעולם, בעיצומו של הקיץ - זיהיתי את הגוון העכור והמסקרן של ירוק שבצבץ לעברי מפה ומשם, קרי: לא רק בעולמות אופנה. על פי "חוק השלוש" של יצחקוב, אם זה מופיע ב-3 תחומים/תעשיות לפחות (למשל בעיצוב פנים, באופנה ובתעשיית הרכב/מזון/אמנות) אז אכן עלינו על משהו.

למה דווקא עכשיו?

המשברים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים, כמו גם חוסר היציבות הגיאופוליטית (שכבר התפתחו לידי מלחמות, ומי כמונו יודעים) תרמו ללא ספק לבחירות של WGSN. "כאשר הצרכנים ממשיכים לחוש חרדה בעידן של פולי-משבר (שמשתקף ביחסי גומלין המתקיימים בין מגיפות, מלחמות, אקלים, ומה לא, ברחבי העולם), צבעים שמביאים תחושת ביטחון יהיו המפתח בשנת 2025. ואנו מצפים לראות גוונים כהים, אפלים ושובי לב צוברים תאוצה", היו בין הנימוקים לבחירות שלהם. ובכל הנוגע ל-2026, ענקית חיזוי הטרנדים צופה שזו תהיה "שנת ההפניה מחדש". "רעיונות ישנים יאותגרו, והמתחים יגדלו הן ברמה הגלובלית והן ברמה המקומית ככל שיותר אנשים יכירו בצורך בשינוי דחוף באופן שבו אנו מתייחסים לחברות שלנו, מסדרים את התעשיות שלנו ועובדים עם הסביבה שלנו".

כבר? ירקרק Brat אאוט

קרי: שנת ההפניה מחדש מסומנת בדרישה מוגברת של הצרכנים לאחריות אקולוגית גדולה יותר, כאשר הצרכים והרצונות העתידיים שלהם יבואו לידי ביטוי גם בבחירת הצבעים. וכבר הקיץ קיבלנו הצצה מוקדמת לכך אם כי בתצורה נועזת, אדג'ית ופרחחית משהו - כמובן שאני מדברת על הצבע הוויראלי "Brat". המדובר בטון של ירקרק זרחני שהוא יותר מרק עוד גוון אופנתי, אלא אסתטיקה ואמירה המגלמת בתוכה את הרצון של דור ה-Z להמשיך ולערער על סטריאוטיפים ולהרחיק מעצמו ציפיות או לחצים חברתיים. החדשות הטובות הן, אם תשאלו אותי, שכמו כל גחמה רגעית ירוק בראט כבר בדעיכה והוא אחרי נקודת המפנה שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully