וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם המלוכלך של ויקטוריה'ס סיקרט נחשף: דוגמניות הוטרדו מינית ועשו "אודישנים" לג'פרי אפשטיין

17.7.2022 / 12:52

במשך עשרות שנים מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט הסתיר סודות אפלים מאוד שנחשפים כעת בסדרה דוקומנטרית: בריונות, הטרדות מיניות וקישור מטריד לאחד מעברייני המין הידועים לשמצה בעולם

מי ומה - ויקטוריה'ס סיקרט/AP, Reuters, Shutterstock, Getty images

ה"מלאכיות" הסקסיות שלהם הפכו את ויקטוריה'ס סיקרט למותג ששווה 7 מיליארד דולרים - אבל כעת נחשף שמאחורי דלתות סגורות, חברת ההלבשה התחתונה הסתירה כמה סודות אפלים מאוד.

על ידי הצגת דוגמניות על כמו רוזי הנטינגטון-וויטלי, ג'יזל בונדשן, מירנדה קר, היידי קלום והלנה כריסטנסן בחוטיני נוצץ, חזיות זעירות, נעלי סטילטו וכנפי מלאך, שינתה החברה האמריקאית את פני עולם ההלבשה התחתונה לנשים. אבל למרות שהם אולי הטיפו להעצמה נשית, מאחורי הזוהר מסתתרות האשמות של בריונות והטרדות מיניות וקישור מטריד מאוד לאחד מעברייני המין הידועים לשמצה בעולם.

כעת סרט דוקומנטרי חדש חושף את הקשר בין מייסד ויקטוריה'ס סיקרט, איש העסקים היהודי-אמריקני לס וקסנר (שגם ייסד את קרן וקסנר) לבין המיליארדר ועבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין.

הסודות של ויקטוריה: מלאכיות ושדים

בסדרה נטען כי שני הגברים היו חברים קרובים במשך 20 שנה, חיו באותה אחוזה וכי וקסנר נתן לאפשטיין ייפוי כוח על חלק גדול מעסקיו. מזעזעות עוד יותר הן הטענות לפיהן אפשטיין, שתלה את עצמו לפני שלוש שנים בזמן שהמתין למשפט בגין עבירות מין נוספות, השתמש בקשר שלו עם חברת ההלבשה התחתונה כדי להשיג דוגמניות צעירות שישביעו את תאבונו המיני.

ב"סאן" הבריטי" דווח שבכירים לשעבר בחברה טוענים כי וקסנר היה מודע לניצול המיני שמבצע חברו, אך הבוס המיליארדר מכחיש כי היה לו ידע כלשהו על איזושהי פעילות פלילית.

בסדרה בת שלושה פרקים שעלתה בסוף השבוע בהולו - Victoria's Secret: Angels and Demons, דוגמניות לשעבר מספרות על "הדברים הרעים" שהיו קורים מאחורי הזוהר של המסלול ומעלות טענות לעצימת עיניים כלפי חברי צוות שהיו מטרידים אותן מינית - רק בגלל שכולם הרוויחו כל כך הרבה כסף.

בנוסף מספרות דוגמניות שהן לא אכלו במשך תקופה ארוכה כי עודדו אותן להיות רזות בצורה בלתי אפשרית ותמונות שלהן עברו עריכה וריטוש כשהן היו לא רזות מספיק לטעם ראשי החברה.

וקסנר מכר לאפשטיין את "לוליטה אקספרס"

עם זאת, אין ספק שהקשרים ההדוקים בין וקסנר לאפשטיין הם בעלי פונציאל הנזק הגדול ביותר לחברת הענק. סינדי פדוס-פילדס, לשעבר מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט דיירקט - הזרוע המקוונת של המותג - טוענת: "ב-1993 נאמר לי שאדם שנמצא בניו יורק מציג את עצמו כמגייס דוגמניות לתצוגות של ויקטוריה'ס סיקרט. שאלתי לשמו והדוגמנית אמרה שזה ג'פרי אפשטיין וחשבתי לעצמי: אוקי, זו בעיה. ביקשתי שיתקשרו ישירות ללס (וקסנר) והוא אמר שהוא ישים לזה סוף".

אבל זה לא נגמר שם, כי נשים אחרות מספרות איך אפשטיין ראה במותג ההלבשה התחתונה הבינלאומי דרך למשוך נשים אל תוך עולמו המעוות.

אפשטיין, שהיה מיודד לפי הפרסומים גם עם הנסיך אנדרו ונשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, החל לעבוד עבור וקסנר ב-1986. הוא הפך לאיש הכספים האמין ביותר של אייל הבגדים, כאשר וקסנר תיאר אותו כ"חכם מאוד עם שילוב של כושר שיפוט מעולה וסטנדרטים גבוהים במיוחד. כמו כן, הוא תמיד חבר נאמן ביותר".

הם היו כל כך קרובים עד שווקסנר מכר לאפשטיין את המטוס הפרטי שלו "מתחת למחיר השוק" ואת הבית העירוני שלו במנהטן. בבעלותו של אפשטיין המטוס יזכה לכינוי "לוליטה אקספרס" מכיוון שהוא השתמש בו כדי לסחור בגופן של נערות צעירות, תקף בו מינית נערות, חלקן בנות 14 בלבד, ועל פי כתבי האישום נגדו השתמש במטוס כדי להטיס קטינות בין האחוזות שלו בניו יורק ובפאלם ביץ' שבפלורידה.

כך למשל אלישיה ארדן, דוגמנית הלבשה תחתונה ושחקנית שהופיעה ב"משמר המפרץ", פותתה להגיע למלון בסנטה מוניקה, בכדי לפגוש את אפשטיין ב-1997, כי הוא אמר לה שהוא עובד עבור ויקטוריה'ס סיקרט. אבל במהלך הפגישה העסקית, הוא אמר לה לדבריה להתפשט, נתן לה 100 דולר וליטף את ישבנה. היא הגישה תלונה במשטרה אך לא ננקטו צעדים פליליים.

עוד באותו נושא

"תשכחי את התחתונים": התחקיר שחושף הטרדות מיניות בויקטוריה'ס סיקרט

לכתבה המלאה

"אפשטיין השתמש בויקטוריה'ס סיקרט ככרטיס ביקור"

גם פרדריק ואן דר ול, דוגמנית ותיקה של ויקטוריה'ס סיקרט, סיפרה שהופתעה לשמוע על דוגמניות שנאמר להן לגשת לאודישן אצל אפשטיין. היא אמרה ליוצרי הסדרה, שמשודרת גם בערוץ הסטרימינג Paramount+: "אני זוכרת שהייתי על סט ונערה אחת אמרה 'אני התבקשתי ללכת לראות את ג'פרי אפשטיין עבור ויקטוריה'ס סיקרט'. ואן דר ול תהתה: "למה? מעולם לא היה גורמים מטעם ויקטוריה'ס סיקרט שביקשו מהבנות ללכת לראות את אפשטיין, אבל הוא השתמש בזה ככרטיס ביקור".

היא הסבירה שזה לא היה מפתיע שכל כך הרבה צעירות בעלות תקווה ורצון להצליח נענו להזמנה. חוזה עם ויקטוריה'ס סיקרט יכול להיות שווה מיליוני דולרים והכרה מיידית מובטחת.

מי שהיה שותף במעשים היה ראש סוכנות הדוגמניות הצרפתית קארין מודלס, ז'אן-לוק ברונל, שקיבל מיליון דולר מאפשטיין ב-2004 כדי להקים חברה ניו יורקית בשם MC2 Model Management.

קונצ'יטה סרנוף, פעילה נגד סחר בנשים, אמרה: "ברונל קיבל ויזות של הבנות והן הוכנסו לאחת הדירות של אפשטיין. זה איפשר לאפשטיין להביא קטינות באופן חוקי לארה"ב במסווה של דוגמנות".

על פי הפרסומים, גיליין מקסוול, בת הזוג לשעבר ובת הלוויה של המיליארדר ג'פרי אפשטיין, שהורשעה בדצמבר בקשירת קשר לביצוע עבירות של התעללות מינית וסחר בקטינות למטרות מין, הייתה לעתים קרובות האדם הראשון שאיתו דיברו הדוגמניות.

ברונל נעצר בסוף 2020 באשמת אונס וביצוע עבירות מין אחרות בקטינים, אבל כמו אפשטיין, התאבד בפברואר בזמן שהמתין למשפט.

עורכי הדין של וקסנר מתעקשים שלברונל מעולם לא היה שום קשר עם ויקטוריה'ס סיקרט.

ויקטוריה'ס סיקרט. GettyImages
הדרך לעולם הזוהר עוברת במקומות אפלים מאוד/GettyImages

וקסנר, כיום כבר בן 84, ממעט לתת ראיונות, אבל הוא הפך את החנות הקטנה שהקים בעיר הולדתו קולומבוס, אוהיו, בשנת 1963 לאימפרייה. בשנת 1982 הוא קנה את רשת חנויות ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט תמורת מיליון דולר, כאשר לפי הדיווחים החברה עמדה בפני פשיטת רגל. הוא יצר סיפור מזויף לפי אישה אנגלייה "מעודנת" בשם ויקטוריה הקימה את החנות ובחזית הקטלוגים שהיה מוכר ומציג היו הנשים מכוסות בחלוקים.

אבל הדימוי ה"קלאסי" הזה נמחק כשתצוגת האופנה של ויקטוריה סיקרט'ס הגיעה בשנת 1995. המנהלת לשעבר סינדי סיפרה: "הבנתי שוויקטוריה המקורית נהרגה על ידי המלאכיות. עברנו לנקודת מבט מינית אגרסיבית יותר". הבגדים נהיו קטנים יותר ויותר, מה שהיה קשה עבור הנשים שצעדו בהם מול שורות של גברים מריירים. פרדריק סיפרה: "עבורי באופן אישי זה היה די חשוף. שמחתי לעזוב, ללכת הביתה, לבכות באמבטיה ולהגיד תודה לאל שסיימתי עם זה".

אחרי שקמפיין #metoo הופיע ב-2016, וחשף שורת הטרדות מיניות בתעשיית הבידור, דוגמניות התחילו להתלונן על אד ראזק, שארגן את משדרי הטלוויזיה. תחקיר של הניו יורק טיימס בשנת 2020 חשף תרבות פנימית של בריונות וסקסיזם תחת ראזק.

איש יחסי הציבור לשעבר, קייסי קרואו טיילור, אומר ליוצרי הסרט: "העוזר של אד אמר שאם היה לו דולר על כל פעם שמקרה של הטרדה מינית הגיע לאימייל שלו, הוה היה עשיר. אבל אד צחק על זה. זה היה דבר מאוד נורמלי להתבדח על דבר כזה". בהצהרה רשמית שפרסם, ראזק הכחיש את הטענה הזו.

חברים אחרים בצוות של ויקטוריה'ס סיקרט סיפרו גם הם שהיו חלק מסביבת עבודה רעילה. ג'יימס סקאלי, מנהל בכיר ואחראי על הליהוק, אומר: "זה דלף שדוגמניות הותקפו על ידי צלמים, שנגעו בהן וחפנו אותן במהלך המדידות ושאנשים אחרים בארגון ויקטוריה'ס סיקרט היו מעירים הערות לא הולמות או מתעסקים יותר מדי עם הדוגמניות". שנים אחר כך סוכני דוגמניות סיפרו לסקאלי שהם שמעו את השמועות אבל המשיכו לשלוח את הלקוחות שלהם לאודישנים - בידיעה שהן בסיכון.

הסטייליסטית ויקטוריה בארטלט, הוסיפה: "התרבות שהיינו בה אז הייתה שונה מאוד, היית צריכה להעלים עין ממנה".

הרגע בו הכל נגמר: החפצה מינית של ילדות

המיניות וההחפצה המזעזעת של ילדות באמצעות המותג "פינק" של החברה מתוארים כרגע בו וקסנר הלך רחוק מדי. הדוגמנית לינדזי סקוט, שלבשה בלונים במקום בגדים במהלך אחד הצילומים למותג "פינק", אמרה: "קרו שם הרבה דברים רעים". בין היתר היו שם דוגמניות קטינות לבושות בצורה חושפנית כ"שוטרות שובבות" ששימשו למכירת בגדים לבני נוער צעירים, בעוד שעל התחתונים היו משפטים כמו "תתקשר אלי".

עכשיו העידן הזה נגמר. תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט הגיעה אל סיומה ב-2019, ראזק עזב את החברה ווקסנר עבר אל המושב האחורי בכל מה שקשור לניהול החברה, שהפכה בשנה שעברה לחברה עצמאית והיא ממשיכה בצימצוצים למרות שמכרה סחורה בשווי של יותר ממיליארד דולר רק ברבעון הראשון של השנה.

בקיץ שעבר הנהלת החברה הכריזה על מיתוג מחדש, עם מגוון רחב של דוברים ומפרסמים כמו למשל הכדורגלנית האקטיביסטית מייגן ראפינו"ונטען שהם הם מדברים כעת על העצמה נשית מנקודת מבט עדכנית יותר". ב-CNN סיכמו שבימים אלה, כשהחברה מנסה להמציא את עצמה מחדש כדי לעצור את הנפילה, נותרה השאלה: האם המותג יכול בכלל לשנות את עצמו והאם יש לו מקום בשנת 2022?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully