וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעתם? כפתורים בחולצות גברים נמצאים בצד אחר מזה של הנשים - ואלו הסיבות המוזרות לכך

16.12.2021 / 23:59

האם אי פעם שמתם לב שהכפתורים בחולצות של גברים נמצאים בצד ימין של הבגד - בעוד שאצל הנשים הם בצד שמאל? ברשת מנסים לפענח את הסיבה לכך

טריק לכיפתור קרדיגן/@kristinakacheeva

מדי שבוע אנחנו מגלים פרטים מפתיעים חדשים על בגדי היומיום שלנו. מוקדם יותר החודש גילינו למה משמש הכיס הקטן בחזית התחתונים שלנו, בחודש שעבר נודע לנו מדוע לתחתוני נשים יש סרט פפיון מלפנים וכעת נראה שאנחנו הולכים לגלות מדוע הכפתורים בחולצות הגברים ממוקמים בצד אחר מאלו של הנשים. ידעתם את זה? אצל הגברים הכפתורים נמצאים בצד הימני של הבגד ואילו אצל הנשים הכפתורים נמצאים בצד השמאלי שלו. אם ידעתם, האם אי פעם תהיתם לשם מה נועדה ההפרדה הזאת?

יש כמה תיאוריות שמנסות להסביר את ההבדלים בין כפתורי הנשים לגברים, כשרובן מחזירות אותנו מאות שנים אחורה - לימים בהם גברים יצאו להילחם ונשים נשארו בבית כדי לשמור על הצאצאים. בשרשור ב-Quora שוחחו מספר "מביני דבר" על ההבדלים, כשלדעתם הכפתורים מוקמו בצד הימני אצל גברים כדי לאפשר להם בקלות להוריד את החולצה: "היה נוח ומהיר יותר להשתמש ביד שמאל לפתיחת הכפתורים כשיד ימין מחזיקה בחרב". באשר לנשים - יתכן שמיקום הכפתורים קשור לגידול תינוקות. נשים נוטות להחזיק את התינוקות שלהן בזרוע שמאל, כך שיד ימין שלהן תוכל לעשות דברים אחרים - סיבה נוספת לכך שהיד הימנית היא דומיננטית אצל רוב האנשים. חולצות נשים תוכננו לפתיחה או סגירה ביד היחידה הפנויה - יד ימין, ולכן הכפתורים מוקמו בצד שמאל. זה סייע להן בעיקר בהנקה.

יש הסבורים שההבדל במיקום הכפתורים החל דווקא במהלך עליית האמנציפציה הנשית, כאשר נשים החלו ללבוש מכנסיים וסגנונות לבוש אחרים שהושאלו מגברים - במקום המחוכים והחגורות המגבילות שלהן. יצרני הכפתורים החליטו לשים אותם בבגדי נשים בצד שמאל כאמצעי מעשי להבחנה בין בגדי גברים לנשים, שכן גם הגזרה בבד שונה.

הכפתורים שלה

אישה מכפתרת חולצה. Inspiration GP, ShutterStock
אישה מכפתרת חולצה/ShutterStock, Inspiration GP

הכפתורים שלו

גבר מכפתר חולצה. Madiz, ShutterStock
גבר מכפתר חולצה/ShutterStock, Madiz

שמתם לב לזה עד היום?

ברור, זה ידוע
לא היה לי מושג!
915 משתתפים

ועוד תיאוריות משונות להפרדה בין המינים

תיאוריה נוספת קשורה ל... רכיבה על סוסים. נשים שרכבו על סוסים לבשו חצאיות כבדות, שמלות ארוכות ותחתונים ונטו לרכוב על אוכף צד, עם שתי רגליהן בצד הימני של הסוס. כפתורים בצד שמאל מנעו מהרוח להיכנס לתוך החולצה בזמן הרכיבה.

תיאוריה יוצאת דופן שהציע ה"אטלנטיק" קשורה למנהיג הצבאי והפוליטי הצרפתי, נפוליאון בונפרטה, שמאס בהצקות ולעד שספג מנשים. נפוליאון נהג לתקוע את ידו בין כפתורי חולצתו ונשים היו מתגרות בו ומחקות בלגלוג אותו על ידי העתקת הפוזה הייחודית שלו. יש הסבורים שנפוליאון הורה על כך שהכפתורים בחולצות הנשים ימוקמו בצד הנגדי לזה של הגברים כדי לעצור את הלעג הנשי כלפיו.

הנה כל התיאוריות:

מייסדת מותג החולצות לנשים Elizabeth & Clarke, מלאני מ. מור דיברה על תיאוריה נוספת (ודי הגיונית) בשיחה עם Today: "כשהמציאו את הכפתורים במאה ה-13 הם היו, כמו רוב הטכנולוגיה החדשה, יקרים מאוד. רק נשים עשירות יכלו להרשות אותם לעצמן, והן לא התלבשו בכוחות עצמן - המשרתות שלהן הלבישו אותן. מאחר שרוב האנשים ימניים, זה הקל על מי שעמד מולה לכפתר את השמלה שלה". תיאוריה דומה בנושא טוענת ששהבדל במיקום הכפתורים אכן נובע מהסיבה הזו, אך קרה רק לפני קצת יותר מ-100 שנים, בערך סביב התקופה הויקטוריאנית - כאשר נשים שיכלו להרשות לעצמן בגדים מהודרים ויקרים בעלי כפתורים, הולבשו בדרך כלל על ידי מלבישות ולא התלבשו בעצמן ולמלבישות היה נוח יותר לכפתר את הכפתורים כשהם ממוקמים בצד שמאל (בצד ההפוך לחולצות הגברים, שהלבישו את עצמם).

אז למה זה נשאר ככה?

ואז, כשכדרכה של האופנה לזלוג למטה מהעשירים לפשוטי העם - מיקום הכפתורים נשאר זהה גם עבור אלה שמלבישים את עצמם. כאשר הכפתורים הפכו קלים וזולים יותר לייצור וליישום על בגדים, והפכו למוצר צריכה המוני - הם נשארו בצד שמאל של חולצות הנשים, כדי לחקות את הסגנון של העשירים. (היו כאלה שהצליחו להכניס לזה תיאוריות סקסיסטיות ושובניסטיות. הסקסולוג האולוק אליס מהמאה ה-19 השתמש בהבדלי המיקום של הכפתורים כדי לטעון שנשים הן נחותות מטבען מגברים ביכולות המוטוריות שלהן - מכיוון שגברים מסוגלים להתלבש בעצמם ונשים זקוקות לסיוע לשם כך.

כיום ההבדל במיקומי הכפתורים הוא בעיקר שריד של תקופות מוקדמות יותר ועניין של מסורת. יחד עם עם זאת, עדיין ניתן לראות העדפה מתקנת עבור הגברים, כשגם חולצות "יוניסקס" עם כפתורים מציגות כפתורים בצד ה"גברי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully