וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו מהן הסיבות בגללן לכובעי צמר יש פונפונים

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 8:34

האם אי פעם תהיתם מדוע לכובעי צמר יש פונפונים ומהיכן הם הגיעו? מתברר שלא מדובר רק בתוסף אופנתי חמוד - אלא בפריט שפיצל מעמדות וסייע לכוחות צבאיים. הפונפון לאורך ההיסטוריה

אשליית הצבע של כובע הצמר/@oteliacarmen

עונת החורף מביאה עמה שאלות רבות, תהיות והתחבטויות נפש, אז הנה אנחנו עוזרים לכם לפתור אחת שבטוח הציקה לכם - למה לכל אחד יש פונפון על הכובע? ידעתם שהפונפונים המעטרים את כובעי הצמר שלנו לא תמיד שימשו למטרות דקורטיביות? ניתן למעשה לתארך פונפונים עד לתקופת הוויקינגים - והם מילאו מספר פונקציות חשובות במהלך השנים.

אז מהיכן הגיעו הפונפונים (או פיף כפי שהם נקראים בעברית עוד מימי המשנה)? השורשים המוקדמים ביותר שלהם אותרו בפסל שנמצא בחווה בשבדיה ב-1904. מדובר בפסל עתיק (שמתוארך ללפני יותר מאלף שנים) של האל הוויקינגי פריי, שקשור לפריון וחקלאות, שעל כובעו או קסדתו מופיע פונפון (לפסל אגב היה גם איבר מין זקוף, אבל לא זה הנושא כרגע).

זה הפונפון הראשון

גם מחוץ לסקנדינביה היו פונפונים, כשבמספר לא מועט של מדינות באירופה הפונפון על הכובע ציין לאיזה מעמד חברתי אתה משתייך. במקביל, בדרום אמריקה, בגדים מסורתיים של גברים ונשים כאחד עוטרו בפונפונים בצבעים שונים כדרך לסמן את המצב המשפחתי שלהם.

אנשי דת ברומא חבשו כובע שנקרא בירטה עם פונפונים בצבעים שונים - בהתאם לתפקיד שלהם. בסקוטלנד הם שימשו כוחות צבאיים כמו גדודי "סקוטיש היילנד" ואת חיל הרגלים של נפוליאון, שם צבע הפונפון קבע לאיזה מחלקה השתייך החייל - ירוק עבור המחלקה הראשונה, כחול בהיר עבור השניה, כתום לשלישית, וסגול למחלקה הרביעית. למעשה מקור המילה פונפון הוא מהמילה הצרפתית pompon, המתארת כדור דקורטיבי קטן עשוי בד או נוצות.

ב-Outline נכתב כי מספר מומחים מאמינים שהפונפונים על מדי החיילים גם עזרו לספק להם הגנה מפני תנאי מזג האוויר הקשים, וגם סייעו לשייך גופות של חיילים שנמצאו בשדה הקרב לגדוד אליו היו שייכים.

עוד בוואלה!

הידעתם? כפתורים בחולצות גברים נמצאים בצד אחר מזה של הנשים - ואלו הסיבות המוזרות לכך

לכתבה המלאה
חיילים צרפתיים בצבא נפוליאון. Luka Dakskobler, ShutterStock
לצבא נפוליאון היו פונפונים מרשימים מאוד/ShutterStock, Luka Dakskobler

יש עוד סיבה שאולי כבר חשבתם עליה קודם - הפונפונים סייעו גם בהגנה על הראש ולכן מלחים נהגו לחבוש כובעים עם פונפון כדי שלא ידפקו את ראשם ויספגו מכה כשהם מתכופפים בחלקים הנמוכים של הספינה.

כובעי פונפון. Giphy
אבל למה נשארנו איתם?/Giphy

אבל למה יש פונפונים על כובעי הצמר גם היום? לפי הפוסט הזה באתר של מרתה סטיוארט, הפונפונים חוו עלייה משמעותית בפופולריות בתקופת השפל הגדול (בשנות ה-30 של המאה ה-20) מכיוון שהוספת פונפון הייתה דרך זולה לייפות בגדים ולהוסיף קצת סטייל לתלבושת - שאפשר להכין משאריות צמר. במקביל, פונפונים עשויים מנייר צצו במסיבות ריקודים בבתי ספר תיכון כקישוטים קלים וזולים להכנה ובידי המעודדות כתחליף כיפי לאלות. האמריקנים התאהבו בשובבות של הפונפון - וההתלהבות הזו נשארה עד היום.

מייק ניסמית' מהמאנקיז והפונפון:

חלק מאמינים גם שסלבריטאים כמו מייק ניסמית' מהמאנקיז סייעו לפופולריות של פריט האופנה הזה. חבר הלהקה חבש את הפריט במהלך תוכנית הטלוויזיה של הלהקה ששודרה בשנות ה-60', מה שאולי דירבן אחרים לנהוג בהתאם.

אז הנה, עכשיו אתם יודעים שהפונפונים עמדו במבחן הזמן ושימשו בעבר הרבה יותר מסתם פריט אופנתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully